Gazdaság

Az energia drágulása mindenre kihat

A mostani helyzet annyiban speciális, hogy nem közvetlenül a háború, hanem a szankciók akadályozzák az ellátási láncokat és emelik az energiaárakat

Az energiaárak növekedése begyűrűzik a termelési költségekbe és a lakossági kiadásokba is, mert szinte mindennek meg-emeli az árát. Bár nincs napirenden egyelőre, az olajimportvám következményeként az érintett tagállamokban megnőnének az üzemanyagköltségek.

Az energia drágulása mindenre kihat
Egyelőre nem vet ki importvámot az Európai Bizottság
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

A második világháború óta szinte valamennyi tartósan magas inflációs időszakot a háborúk vagy az energiaellátási problémák okozták. A háborúkkal tipikusan az a probléma, hogy a békeidőben kiépült ellátási láncok megszakadnak, a termelés akadozni kezd, és a kínálat szűkül, ami felfelé hajtja az árakat – mondta el lapunk megkeresésére Hortay Olivér, a Századvég Konjunktúrakutató energia- és klímapolitika üzletágának vezetője.

Rámutatott, az energia egy központi erőforrás, ami valamennyi gazdasági tevékenységhez és a háztartások mindennapjaihoz egyaránt szükséges, így az energiaárak növekedése begyűrűzik a termelési költségekbe és a lakossági kiadásokba is, mert szinte mindennek megemeli az árát. A mostani helyzet annyiban speciális, hogy nem közvetlenül a háború, hanem a szankciók akadályozzák az ellátási láncokat és emelik az energiaárakat. Mivel azonban a szankciók a háborúra adott válaszlépéseknek tekinthetők, a jelenséget nevezhetjük háborús inflációnak.

Kérdésünkre elmondta még, Brüsszel energiaszállításokat érintő szankciós politikája nehezen magyarázható észérvekkel, mert az eddig Oroszországnak hasznot hozott, Európának pedig többletköltséget okozott. Arra a kérdésre, hogy ennek ellenére miért ragaszkodik az Európai Bizottság a szankciók további mélyítéséhez, Hortay Olivér szerint a legvalószínűbb magyarázat az, hogy a háború kirobbanását követően a brüsszeli döntéshozók olyan radikális szankciópárti politikai pozíciót vettek fel, ahonnan nincs visszaút.

A fordulathoz be kellene ismerniük, hogy az elmúlt hónapokban tett nyilatkozataik alaptalanok, és tevékenységük kontraproduktív, pedig egyértelműen látható, hogy bár a fordulat hitelességvesztést okozna, mégis ez lenne a felelős döntés, mert a jelenlegi tendenciák további költségeket okoznak majd az EU-nak úgy, hogy Oroszország pozíciója nem fog érdemben romlani – mutatott rá a szakértő.

Arról is beszélt, az importvám gondolatát a Bizottság szerencsére nem erősítette meg hivatalosan. Az intézkedés logikátlan lenne, mert azokat az országokat próbálná meg a függetlenedés irányába terelni, amelyek éppen azért kaptak mentességet az embargó alól, mert nem képesek helyettesíteni az orosz olajat. Mivel Oroszország képes eladni máshova a nyersolaját, piaci pozíciója is erősebb, így egy vám bevezetését könnyedén átháríthatná az európai vásárlókra. Az importvám következménye tehát mindössze annyi lenne, hogy az érintett tagállamokban megnőnének az üzemanyagköltségek.

Kapcsolódó írásaink

Recessziót okozhat a földgázhiány egész Európában

ĀLondoni makrogazdasági elemzők tegnap ismertetett becslése szerint az orosz földgázszállítások leállásának növekvő kockázata miatt immár negyven százalék körüli az esélye annak, hogy az európai gazdaság idén recesszióba kerül

Benzinárstop más tagállamokban is

ĀA szlovén kormány tovább csökkentette az üzemanyagok kiskereskedelmi árrését az autópályákon kívüli töltőállomásokon – közölte a szlovén gazdasági minisztérium tegnap