Gazdaság
Minőségi vasúti hálózatra van szükség
A visegrádi országok amiben lehet, segítik Ukrajnát, Afrikát és Ázsiát
Az európai vasúti kapacitások nem elégségesek ahhoz, hogy a korábban a Fekete-tengeren át kiszállított ukrán gabonát a megfelelő ütemben eljuttassák nyugatra. Pedig idén márciusról májusra Záhonynál megduplázódott, Eperjeskénél ötven-hatvanszorosára nőtt a belépő gabonaforgalom – mondta Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára. A visegrádi országok mindent megtesznek azért, hogy segíteni tudják Ukrajnát és a termékeire váró Afrikát és Ázsiát. A felek új együttműködéseket keresnek a kapacitások bővítésére az uniós határátmenetekben. A minisztérium kiemelt ágazati cél-jai közé sorolja vasúthálózatunk nemzetközi beágyazottságának javítását, jelenleg is több beruházás zajlik a szomszédos országokba vezető szakaszok korszerűsítése és kapacitásbővítése érdekében.
Vitézy Dávid kifejtette: már egy éven belül rendelkezésre állhat a környezetvédelmi engedély a Budapesttől a Vértes elkerülésével Győr felé tartó nyomvonalra. Szlovákia is a nyomvonal meghatározásánál, míg a csehek és a lengyelek a részletes tervezésnél tartanak. Vitézy Dávid szerint szorosabb egyeztetésekre van szükség, hogy a nagy sebességű vonalak azonos technológiával és műszaki paraméterekkel tíz éven belül elkészülhessenek. A gyorsvasúton Budapestről a szomszédos fővárosokba kevesebb mint két, Prágába három és fél, Varsóba öt és fél óra alatt vonatozhatnánk, a beruházás a meglévő vonalakon is sok kapacitást szabadítana fel, és évi négyszázezer tonnával csökkenthetné a hazai szén-dioxid-kibocsátást.
A találkozón a szakterületi államtitkárok megállapodást írtak alá az önvezető és hálózatba kapcsolt mobilitás terén folytatandó együttműködésről.