Gazdaság

Légitársaság-adó nyugat-európai mintára

Számos uniós tagállamban és világszerte több országban is működik már a repülőtéri utasok után fizetendő adó, amelyet a központi költségvetésbe kell befizetni. Ennek elnevezése leggyakrabban „departure tax”, ami arra utal, hogy az adót az induló utasok után vetették ki, és a légitársaságokat terhelik – írta a Világgazdaság.

Légitársaság-adó nyugat-európai mintára
Fotó: MH

A koronavírus-járvány idején bevezetett lezárások feloldása miatt megugrott a repülés iránt kereslet. A kereslet felfutása kivételes jellegű, így extraprofitot jelenthet a légicégeknél. Az adó hazai bevezetése mellett szól az is, hogy a társaságokra Nyugat-Európa több államban már kivetettek hasonló terhet – írta a Magyar Nemzet.

Orbán Viktor miniszterelnök a múlt héten jelentette be, hogy a kormány megadóztatja az extraprofitot, és az érintettek közé több légitársaság is bekerült. Bár a légi közlekedés 2020-ban és 2021-ben is jelentősen elmaradt a korábbi számoktól, a pandémia enyhülését követően az idei évre már sokan újabb fellendülésre számítanak.

A szektorra kivetett adó magyarországi bevezetése mellett szól az is, hogy hasonló közterhet Európa számos országában szednek, többek között Németország, Svédország, Hollandia, Franciaország és Norvégia is alkalmazza. A légi közlekedés megadóztatásának ráadásul számos verziója létezik, általában az induló utasok száma alapján vetik ki, és a légitársaságoknak kell megfizetniük. A hazánkban kiszabott teher mértéke várhatóan 10-15 euró körül lesz, amit induló utasok után kell majd megfizetniük a légicégeknek. Ez ebből származó állami adóbevétel éves szinten harmincmilliárd forint lehet a becslések szerint.

Kapcsolódó írásaink

Indokolt az extraprofit elvonása

ĀRishi Sunak brit pénzügyminiszter bejelentette, hogy extraprofitadót vetnek ki azokra az energetikai cégekre, amelyek váratlan nyereségre tettek szert az elmúlt időszakban