Krónika

Kártérítés járhat a légitársaságtól a nagy késésért

Megint cserbenhagyta a Wizz Air az ügyfeleit. Róma után Párizsban is kiszolgáltatott helyzetbe kerültek az utasok. Lapunk utánjárt, milyen kompenzációra számíthatnak a kárvallottak.

Kártérítés járhat a légitársaságtól a nagy késésért
Sokaknak csak a reptér marad szállásul, ha nem indul a gép
Fotó: AFP/Yasin Akgul

Tegnapi sajtóhírek szerint nagyjából kétszáz magyar utas rekedt a párizsi Orly repülőtéren, miután vasárnap este először azt a tájékoztatást kapták a repülőtársaságtól, hogy az öt perccel este tíz előtt induló gép késik, majd törölték a járatot. A Blikk információi szerint az utasok arról panaszkodtak, hogy a légitársaság semmilyen segítséget nem nyújtott nekik, és amikor éjfélkor bezárták a repteret, „a franciák intéztek nekik szállást” – fogalmaztak. Mint ismert, a múlt hét kedden száznyolcvan utasát hagyta a légitársaság a római repülőtéren.

A gépnek este fél tizenegy előtt tíz perccel kellett volna felszállnia, azonban sokan a Fuimicino várótermeiben, a padokon és a földön aludtak, teljesen magukra utalva. Ugyan a légitársaság aznap délután értesítette az utasokat, hogy a járat valószínűleg késve indul, és egyikük arról is beszélt, miszerint néhányan kaptak egy e-mailt, hogy feltehetően csak szerda délután egy órakor lesz felszállás, a mintegy kétszáz ember többségének fogalma sem volt, hogy mit tehet, milyen jogai vannak ebben a helyzetben.

Lapunk megkereste a Fogyasztóvédelmi Hatóságot kérdéseivel, amelyekre Budapest Főváros Kormányhivatala adott választ. Ez alapján egy járat hosszú késése, vagy esetleges törlése esetén a légitársaságnak díjmentesen fel kell ajánlania az utasok részére a várakozási idővel észszerű arányban étkezést és frissítőket. Szállodai elhelyezést akkor köteles felajánlani, ha egy- vagy többéjszakás ott tartózkodás szükséges.

Kiemelték, hogy az „észszerű kereteken belüli kárpótlást” esetenként kell megállapítani, figyelembe véve az utasok igényeit az adott körülményeket és az arányosság elvét. Amennyiben a járat három órát meghaladó késését vagy törlését nem rendkívüli körülmény okozta, akkor az utasoknak kártalanítás is járhat – jelen esetben személyenként akár 250 euró –, amelyet első körben a légitársaságnál tudnak igényelni. „Amennyiben a légitársaság a kártalanítási igényt elutasítja, akkor a kiindulási repülőtér szerinti hatósághoz tudnak fordulni jogaik érvényesítése érdekében” – összegezték a helyzetet.

Kapcsolódó írásaink