Gazdaság

Kötélbiztos segítség

Nyerő magyarok. A kenésmentes hajtásrendszer fejlesztésére 1,13 millió eurót nyert el a magyar startup a Horizon 2020 programban, és megszerezték vele a Seal of Excellence védjegyet

Abba bizonyára mindenki belegondolt már, milyen akadályokkal küzd meg nap mint nap az az 50–60 millió ember a világon, akik kerekesszékben élik a mindennapjaikat. Azt azonban kevesen tudják, hogy pusztán a szék hajtása mennyi kényszerű nehézséget okoz számukra. A magyar talentum azonban erre a problémára is talált gyógyírt: egy többszörös magyar és nemzetközi díjas, négy szabadalommal rendelkező start­up mérnökei több mint tíz év kutatás és fejlesztés után megalkották a StringDrive-ot, a kötélalapú, kenésmentes hajtásrendszert. Ez nem csak a kerékpározásban nyitott új fejezetet, de a testi fogyatékkal élők számára is valódi segítséget nyújt. Kakas József, a Stringbike Kft. értékesítési vezetője avatott be bennünket a részletekbe.

Kötélbiztos segítség
A kenésmentes hajtásrendszer fejlesztésére 1,13 millió eurót nyert el a magyar startup a Horizon 2020 programban, és megszerezték vele a Seal of Excellence védjegyet
Fotó: MH/Katona László

– A kerekesszék mozgatása biztosan nagy erőfeszítésbe kerül, de mi okozza a valódi problémát?

– A kerekesszék manuális hajtása közben a benne ülő karjai természetellenes, kényelmetlen helyzetben vannak, az illetőnek a könyökeit hátrafelé, a váll mögé kell felemelnie, s ebben a pozícióban egy folyamatos, pulzáló, lökdöső mozgást végeznie. Ez a felsőtest izmainak szokatlan terhelését okozza, legtöbbször tartós fájdalommal jár, s mivel komolyan megterheli a vállízületet, annak kopását idézheti elő.

A mi fejlesztéseink a kétezres évek elején a kerékpárok irányába indultak el és haladtak jó ideig. Különleges és gyönyörű bicikliket alkottunk, az a cél mozgatott bennünket, hogy kiváltsuk a láncot, s egy tisztább, csendesebb és könnyebben hajtható rendszert hozzunk létre. Így született meg a világszinten is egyedülálló innovációnk, a kötél alapú hajtásrendszer, a StringDrive, amelyet az első öt évben csak kerékpárokon alkalmaztunk. Itt fémlánc helyett egy, a vitorlázásban is használt kötél adja a meghajtó rendszer lelkét, így az ezzel felszerelt bicikli olajmentes, halk, és lényegesen könnyebben mozgatható.

– Ez került bele aztán az egészségügyi eszközökbe is?

– Egy idő után elkezdett foglalkoztatni bennünket, mely területeken tudnánk ezt az addigra már sokat bizonyított hajtórendszert még alkalmazni. Szinte evidens volt, hogy a kerekesszékeknél. Amikor a kerékpárok piacra kerültek, használat során derült ki, hogy ez a kötélhajtás jó lehetőség a kerekesszékben élők számára is, hiszen esetükben kifejezetten fontos, hogy a hajtás könnyű legyen, és ne igényeljen természetellenes testtartást. Ezért ezt a toló-húzó mozgást forgó mozgássá alakító, magas hatásfokú erőátviteli rendszert beépítettük a handbike-okba, kerekesszékekbe, rehabilitációs eszközökbe, valamint egyéb mobilitást és egészségmegőrzést biztosító termékekbe.

– Termékpalettájuk csúcsán a Stringchair és a Stringhandbike áll. Ezek hogyan működnek?

– Mindkét eszköz olyan testi fogyatékkal élők számára alkalmas, akiknek a felsőtestük, karjaik épek. A Stringchair valójában egy kerekesszék, melyre egy speciális, általunk kifejlesztett, karos hajtásrendszert szerelünk fel. Ez lehetővé teszi, hogy a karok normál, mindennapi mozgásnál megszokott pozícióban tudják hajtani a kerekes­széket. A pulzáló ritmusú mozgás helyett a Stringchair egy egyenletesebb erőátvitelt és ezáltal folyamatos, kevesebb erőkifejtéssel járó mozgást eredményez.

Mindezeknek köszönhetően a kerekesszékben élők hosszabb távokat is meg tudnak tenni, több időt tölthetnek el a szabadban, nem szorulnak ki a családi, baráti eseményekből. Így közvetve segíti a mozgáskorlátozottak beilleszkedését, rehabilitációját és munkaképességének megőrzését. A Stringchairt olyanok is használhatják, akik a hagyományos szék hajtókerekét nem tudják mozgásba hozni. A másik eszköz a Stringhandbike – egy plusz kerék és a hajtórendszerünk segítségével – lehetővé teszi a mozgáskorlátozottaknak, hogy gyorsan, nagy távolságot tehessenek meg kerekesszékkel, segíti a rászorulók rehabilitációját, és megadja számukra a sportolás örömét is.

Kakas József: Elkészültek az eszközök, már vannak elégedett felhasználóink
Kakas József: Elkészültek az eszközök, már vannak elégedett felhasználóink
Fotó: MH/Katona László

– Ez a megszokott, láncos hajtáshoz képest egy teljesen más átvi­teli rendszer?

– Igen, a StringDrive hajtórendszer a mi innovációnk, amelyet több világszabadalom is véd, ezt használjuk az általunk gyártott összes eszközben. Nagyon leegyszerűsítve: a keréken van egy dob, amire felcsévélődik a kötél, ezt a kötelet húzzuk meg – meghajtva a kereket – a Stringchair esetében a karok előretolásával, majd engedjük újra felcsévélődni a karok hátrahúzásával. Összességében egy jojószerű mozgás zajlik, csak itt a kötelet – ellentétben a jojóval – egy rugós technikai megoldás húzza vissza.

A karok a hajtott kerékhez egy erős, a vitorlázásban is használt kötélen kapcsolódnak, amely finom, rezgésmentes hajtásélményt nyújt. A kötél alapú összeköttetés teszi lehetővé, hogy a karok eltérő hosszúságú úton is tudják mozgatni a kerekesszéket, ezért különböző mozgásképességű vagy erőnlétű emberek is használhatják azt. Ez első hallásra viszonylag egyszerűnek tűnhet, ugyanakkor nagyon sok olyan bonyolult műszaki megoldást rejt, ami a felületes szemlélőnek talán nem látszik, de lényegi szerepet tölt be abban, hogy ez a fajta mozgás létrejöhessen. Tízévnyi kutatási, fejlesztési energiát és tudást tettünk bele.

– A Stringchair és a Stringhandbike sikeresen vizsgázott egy közvetlen európai uniós pályázaton is a közelmúltban. Nehéz volt a bírákat meggyőzni az eszközök egyedülállóságáról?

– Többször próbálkoztunk közvetlen brüsszeli forrás elnyerésével, amely az uniós pályázatok oszkárja, de csak ötödik nekifutásra sikerült. Ennek ellenére nagyon jó érzéssel gondolok vissza rá, sokat tanultunk és profitáltunk belőle, csak ajánlani tudom mindenkinek. A több mint ezer indulóra egy igen nehéz, többfordulós verseny vár, amely során a valódi kiválóságokat keresik. Az értékelés szigorú rendben, de objektíven és igazságosan zajlik.

Az uniós pályázattal először megszereztük a Seal of Excellence védjegyet, amely azt jelenti, hogy valóban értékes a termékünk és támogatásra érdemes a cégünk, majd ötödik próbálkozásra ezt a magas támogatási összeget is sikerült elnyernünk. Ebben nagyon sok szakmai segítséget kaptunk tulajdonosainktól, leginkább a V3 Partners Vagyonkezelő Zrt.-től. A pályázat rákényszerített bennünket arra, hogy pontosan feltérképezzük a piacot, annak méretét, összetételét és igényeit, melyet most, az értékesítés során nagy haszonnal alkalmazunk. Az unió valóban a legkiválóbbként bánik minden egyes nyertessel, büszke rájuk és a támogatáson túl mindent megtesz annak érdekében, hogy a projektet a pályázó sikerre vigye.

– Hol tartanak a termékeik az önök által számukra megál­modott úton?

– Túl vagyunk a fejlesztés fázisán. Elkészültek az eszközök, vannak már elégedett felhasználók is. Az első megmérettetésen sikerrel vettük az akadályokat, az OGYÉI-regisztrációt megszereztük, az orvostechnikai eszköz megnevezéshez szükséges feltételeknek megfelelt a Stringchair. A második lépés, hogy minél többeknek a lehető legalacsonyabb áron elérhetők lehessenek az eszközök. A NEAK finanszírozási listára kerüléshez indított folyamat az utolsó szakaszban van, a karos hajtással felszerelt kerekesszék, a Stringchair esetében. A Stringhandbike tekintetében az elsődleges cél az orvostechnikai minősítés megszerzése.

Most ezen dolgozunk, és bízunk benne, hogy mihamarabb már erről is múlt időben beszélhetünk. Magyarország után az európai terjeszkedés a cél, ehhez keresünk partnereket, forgalmazókat. A terméket ettől függetlenül mind többen használják itthon, és számos rehabilitációs intézményben tesztelik. Az eszköz és a hajtás működését mi is folyamatosan vizsgáljuk, de a lakossági visszajelzések éppúgy nagyon fontosak számunkra, hogy a felhasználók igényeinek figyelembevételével tudjuk tökéletesíteni az eszközeinket. Csak így érhetjük el a végső célunkat, hogy a fogyatékkal élőknek valódi segítséget nyújthassunk.

Nyerő magyarok rovatunk a Magyar Fejlesztési Központ Nonprofit Kft. támogatásával készült

További információért kattintson ide, vagy ide.

MFK

Kapcsolódó írásaink

Magyar innováció a taxizásban

ĀNyerő magyarok. Ötvenezer euró támogatást nyert a fuvarszervezést korszerűsítő informatikai startup cég, a fejlesztést a Toyota Europe Motors is használhatja majd

Akárcsak az anyaméhben

ĀNyerő magyarok – Ötvenezer euró támogatást nyert anya és fia, amelyből a Huple® mozgás- és koordináció­fejlesztő félgömb gyártásának korszerűsítését és kapacitásnövelését készítik elő