Gazdaság

Magyar innováció a taxizásban

Nyerő magyarok. Ötvenezer euró támogatást nyert a fuvarszervezést korszerűsítő informatikai startup cég, a fejlesztést a Toyota Europe Motors is használhatja majd

Már 2007-ben a kezében volt jelenlegi találmányának elődje, amely abban az időben olyannyira forradalminak számított, hogy az akkor piacvezető budapesti taxitársaság értetlenül állt előtte és nem tudott mit kezdeni vele. Csak 2012-ben merte a cég elhinni, hogy a találmánnyal új korszakot tud nyitni a taxizásban. Gecse Norbert innovációja ekkor tudott a piacra berobbanni, miközben persze külföldön is megszületett és elterjedt a valójában általa megálmodott vállalatirányítási rendszer. Ma már a főváros, szinte minden vidéki nagyváros és egyre több külföldi ország számos taxitársasága használja a Taxidrivert. Ám a Gecse Norbert által alapított és vezetett informatikai startup cég fejlesztő csapata számára korántsem ez jelenti a végállomást.

Magyar innováció a taxizásban
Gecse Norbert: Az okostaxit már egyre több helyen használják idehaza
Fotó: MH/Török Péter

– Én még ott tartok, hogy ha az ember taxit szeretne rendelni, felhívja az adott társaságot, bemondja a címet a vonal túlsó felén lévő hölgynek és egyszer valamikor megérkezik az autó.

– Igen, 2013–14-ig ez a ma már elavultnak számító rendszer működött. Miután felvette tőlünk a diszpécserszolgálat a címet, körbekérdezte rádión a kollégáit, ki az, aki ráér, és a megadott cím közelében van, majd kiosztotta a feladatot annak, aki azt állította, ő erre a legalkalmasabb. Ezt mindenki elhitte, s vagy ott volt az autó a nagyjából megsaccolt időre, vagy nem.

– Ehhez képest most hogyan zajlik?

– A szoftvernek köszönhetően ma már többféle lehetőség közül választhatunk, s a mi rendszerünk, a Taxidriver, hibrid, tehát mindegyik kezelésére alkalmas. Hívhatjuk telefonon a taxitársaságot, ez esetben a telefonáló ugyanúgy egy diszpécserhez kerül, aki hasonlóképpen egy rendszerbe viszi fel az adatokat és a rendelést, de egy szoftver végzi GPS koordináta alapján a legmegfelelőbb autó kiválasztását. A legközelebbi 10–20 autó közül azt számolja ki, melyik tudna a leghamarabb a megadott címre érni.

Tehát nem a fizikálisan legközelebbit választja ki, hiszen az egyik autó lehet, hogy kilométerben közelebb van, de a sofőr épp dugóban ül, sok lámpán kell keresztülhaladnia, vagy egyirányú utcákkal bajlódnia, míg egy másik messzebb van, de egy nyílegyenes úton, egyéb időrabló forgalmi tényező nélkül tud a megrendelőhöz odaérni. Lehetséges online vagy applikáción keresztül rendelni autót, az utóbbit főképp az ötven év alattiak használják. Ezt is a központban kezelik, de itt nincs élő interakció a megrendelő és a szolgáltató között. Egyetlen kattintással tudunk kocsit rendelni, amelyet követőn a taxis fényképe megjelenik a telefonunkon, nyomon tudjuk követni a taxi útvonalát és az autó megérkezésére hangjelzés figyelmeztet bennünket. Ezentúl pedig egyre több helyen működik már a robotdiszpécser is.

– Itt egy robottal beszélek?

– Igen, ez teljes mértékben saját fejlesztés, amelyre nagyon büszke vagyok. Ebben az esetben egy hangfelismerő rendszernek mondjuk be telefonon a nevünket és a címünket, s ez fogja a fenti elvek alapján kiküldeni számunkra a legmegfelelőbb autót. Egyre több helyen alkalmazzák már ezt Magyarországon, ami mindenképpen egyedülálló, hiszen külföldön ez még majdnem ismeretlen.

A taxirendelés egy jól automatizálható folyamat, ezért ezen a területen eredményesen használható. Ugyanakkor a robotizálások igen kötöttek, a robotokat kizárólag egyszerű, ismétlődő feladatoknál lehet bevetni, az így felszabadult emberi munkaerőt pedig a kreatív folyamatok elvégzésére átcsoportosítani. A robotdiszpécser például nem fogja tudni értelmezni a raccsoló ember beszédét, e probléma kezelésére kiváló megoldás egy empatikus, várni és nagyobb odafigyelést tanúsítani képes humán operátor.

– A rendszer csak az utasnak kínál előnyöket?

– A Taxidriver nem csak a megrendelő számára jár pozitívumokkal, megkönnyíti a fuvarszervező vállalatok és a taxisok dolgát is. A rendszer hatékonyabb, gyorsabb a korábbinál, ráadásul egy sor okos megoldás igénybevételét teszi lehetővé mindegyik fél számára. Az okostaxi címkiosztó rendszer segítségével a diszpécserek a telefonos, applikációs és online rendeléseket is kezelhetik, létrehozhatnak előrendeléseket, becsült árat adhatnak és előre meghatározott értesítéseken keresztül kommunikálhatnak a taxisokkal. A rendelések nyomon követhetők és rögzíthetők az első perctől az utas kiszállásáig, s óriási előny, hogy az egész rendszer felhő alapon működik, tehát áram- vagy internetkiesés esetén sem áll le a folyamat.

A taxisok – a kedvező városszervezési szempontoknak köszönhetőn – ugyanazon idő alatt több fuvart tudnak teljesíteni, így alacsonyabb költségekkel és hatékonyabban dolgoznak. Az utasok számára a legfőbb előny az autók kiállási idejének lecsökkenése, de a rendelés menete is egyszerűsödött és kényelmesebbé vált. A megrendelőnek lehetősége van a sofőr értékelésére, repülőtéri előzetes prevoucher igénylésére, részletes feltételek alapján történő taxirendelésre, de akár elmentheti kedvenc címeit és áttekintheti korábbi rendeléseit is. Amire én kifejezetten büszke vagyok: kis startupként magyar kreativitással közel azt tudjuk nyújtani, mint amit olyan, sok milliárdos költségvetésű taxivállalatok, mint a Bolt vagy az Uber.

– Ha egy taxicég váltani szeretne, meg kell vásárolnia vagy bérelheti is az önök szoftverét?

– Vannak szoftverfejlesztő cégek, akik egy bizonyos szint elérése után az általuk kifejlesztett szoftverre már saját taxicéget alapítanak. Mi abban vagyunk kicsit mások, hogy szoftveres cég maradtunk és bérleti díjas konstrukcióban áruljuk a rendszerünket fuvarszervező vállalatoknak, hasonlóan ahhoz, ahogyan SAP‑t vagy Office‑t bérlünk. Egy lefedetlen, piaci rést sikerült megtalálnunk, hiszen a kicsi és közepes, 100–500 fős taxicégeknek nem éri meg saját rendszert fejleszteni. Nekik mi vagyunk a megoldás. Mára elértük, hogy Budapesten több, nagyobb cég a mi rendszerünk szerint működik, de jelen vagyunk szinte minden vidéki nagyvárosban, ezen felül Romániában, Szlovákiában, Csehországban és Dániá­ban is.

– A közvetlen európai uniós pályázatban elnyert összeg mit tett hozzá a fejlesztéshez?

– A Horizont 2020 pályázat 1-es fázisában (cégünk, a Nerd Developments Zrt.) 50 ezer eurót nyertünk el, melyből kisebb fejlesztéseket végeztünk és tanulmányokat folytattunk le. Ennek coaching is a része volt, melyet a brit IBM vezérigazgatója tartott, s nekem nagy löketet adott. A Magyar Fejlesztési Központ a pályázat sikerében sokat segített nekünk, eredményes és szoros volt az együttműködésünk, közösen dolgoztuk ki a pályázat koncepcióját. Az MFK részéről mindig segítőkészséget és nagy szakértelmet tapasztaltunk.

– A robotizáláson túl milyen célok lebegnek még a szeme előtt? Irány a 22. század?

– Szeretnénk tovább fejleszteni a már így is sokat bizonyított rendszerünket, a minél több automatizálás és kevesebb humán interakció, ezáltal a még magasabb szintű gyorsaság és hatékonyság felé haladva. A Taxidriver előtt sok ügyfél és nagy jövő áll, a kkv-knál és a kisebb gyárakban pedig nagy potenciál rejlik a robotikát ille­tően.

Mivel a rendszer idő- és munkaerőgazdálkodás szempontjából optimális, kiválóan működhetne a hivatalos segítésnyújtó szervezetek bevetésirányításában is, így e területen is tervezzük a terjeszkedést. Jelenleg komoly tárgyalásokat folytatunk a koppenhágai Toyota Europe Motors-szal, akik hidrogénes autókat használó taxitársaság létrehozását tervezik a mi szoftverünk alkalmazásával. Ez óriási kitörési lehetőség lenne számunkra. Nem csak szakmailag, de magyarként erkölcsileg is.

Nyerő magyarok rovatunk a Magyar Fejlesztési Központ Nonprofit Kft. támogatásával készült

További információért kattintson ide, vagy ide.

MFK

Kapcsolódó írásaink

Akárcsak az anyaméhben

ĀNyerő magyarok – Ötvenezer euró támogatást nyert anya és fia, amelyből a Huple® mozgás- és koordináció­fejlesztő félgömb gyártásának korszerűsítését és kapacitásnövelését készítik elő