Gazdaság

Nem minden bio, natúr vagy organikus, amit annak mondanak

A fogyasztóvédelem áprilistól szeptemberig vizsgálta a főként ruházati és háztartási-vegyipari cikkek környezetkímélő, fenntartható jellegére vonatkozó állítások valóságtartalmát, az országos ellenőrzéssorozatban csak tizenkét esetben derítettek fényt megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerdán.

Nem minden bio, natúr vagy organikus, amit annak mondanak
A gyártók és forgalmazók a vásárlói igényekhez alkalmazkodva egyre többféle „zöld és „természetes kozmetikai terméket árusítanak natúr, bio, eco/öko, esetleg vegán megnevezésekkel
Fotó: MH

Az enyhébb szabálysértéseknél a pontatlan tájékoztatás kiigazítására kötelezték a forgalmazót. Bírságot három eljárásban szabtak ki összesen 650 ezer forint értékben.

Egyre több a környezet- és egészségtudatos vásárló, folyamatosan nő a kereslet a kizárólag természetes vagy újrahasznosított alapanyagokból készülő termékek iránt. A vállalkozások számára tehát kifizetődő lehet, ha bio, natúr vagy organikus árukat kínálnak. Ám ezt gyakran alaptalanul teszik: egy korábbi uniós felmérés szerint a zöld állítások 42 százaléka túlzó, hamis vagy megtévesztő - ismerteti a tárca.

Az ITM kezdeményezésére lezajlott vizsgálat a piac tisztításával támogatja a vásárlókat abban, hogy szándékaiknak megfelelően valóban környezettudatos döntéseket hozhassanak. A tapasztalatok szerint a kereskedők zöld állításai elenyésző számú kivételtől eltekintve megbízhatók. Csupán hat hagyományos üzlet és ugyanennyi webshop adott okot az elmarasztalásra, amiért többnyire jogszerűtlenül, megalapozatlanul, következetlenül használták a bio, organikus vagy újrahasznosított jelzőket, megjelöléseket.

A közlemény szerint a vállalkozások egyebek mellett (bevásárló)táska, papírtörlő, kukászsák, felmosószer, öblítő, kábelharisnya „zöldségét” nem tudták meggyőzően, dokumentumokkal igazolni. A nem a termék csomagolásán, hanem a polcon vagy honlapon feltüntetett félrevezető állításokat már ki is javították. Az összes kiszabott bírság túlnyomó hányadát, 600 ezer forintot egy nemzetközi áruházlánc sümegi és szolnoki egységeinek kell megfizetnie megtévesztő gyakorlatuk miatt. Arra nem akadt példa, hogy bármelyik kereskedő visszaélt volna a tanúsító szervezetek nevével, logójával - közölte az ITM.

A hatóság kétféle női kozmetikumnál külön megnézi, hogy a gyártók okkal büszkélkednek-e a környezetkímélő összetétellel, fenntartható előállítással. A tavaszi vizsgálati forduló eredménye alapján az arckrémek esetében tisztességesen járnak el a hazai vállalkozások. A hajápoló készítmények esetleges „zöldre festését” az október végéig zajló ellenőrzésben leplezhetik le a szakemberek.

Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár a közlemény szerint elmondta: „A zöld állítások vizsgálata 2021-től beépül a fogyasztóvédelem állandó feladatai közé. Az évente ismétlődő általános áttekintés mellett két kiemelt termékcsoportot önállóan is ellenőrzünk majd. Zöld szempontok mentén alakítjuk a szabályozást: a termék árához igazodóan akár két-háromszor hosszabb jótállási idő tartósabb cikkek forgalmazására ösztönözhet, így csökkentve a hulladékok mennyiségét. Idén januártól teljesen papírmentes lehet a garanciális ügyintézés: a jótállási jegy már digitális formában is kiadható. Ha minden szükséges adat és az elektronikus aláírás szerepel rajta, az elektronikus számlával érvényesíthetjük javítási vagy csereigényünket.”

Kapcsolódó írásaink