Gazdaság
Hatszáz kilométer autópálya tizenegy év alatt
Orbán Viktor: Amit akarunk, az nem egyszerűen csak virágzó vidéki Magyarország, hanem egy erős Közép-Európa

Ha van közép-európai együttműködés, akkor tud boldogulni a magyar vidék is – hangsúlyozta a miniszterelnök. Amit akarunk, az nem egyszerűen csak virágzó vidéki Magyarország, hanem egy erős Közép-Európa, amely elég erős ahhoz, hogy megvédje magát az olyan természetellenes beavatkozásokkal szemben, amelyeknek a mai napig érezni a következményeit – mutatott rá Orbán Viktor.
Egyúttal felidézte: 2010-ben három célt tűztek ki az úthálózattal kapcsolatban. Az első az volt, hogy minden megyei jogú város kapcsolódjon be a gyorsforgalmi úthálózatba. A második cél az volt, hogy Magyarország minden polgárának – bármilyen kis településen is éljen – módja legyen arra, hogy a lakóhelyétől legfeljebb fél óra alatt elérje a gyorsforgalmi úthálózatot. A harmadik cél pedig az volt, hogy az összes gyorsforgalmi út érje el az országhatárt és kapcsolja össze Magyarországot a szomszédaival – fejtette ki.
Kiemelte: hatalmas erőket, rengeteg pénzt mozgósítottak e célok elérése érdekében, 2010 májusa óta 33 autópálya- és egyéb gyorsforgalmi útszakaszt adtak át, összesen hatszáz kilométert.
Elmondta: a magyar emberek 87 százaléka harminc percen belül rá tud kapcsolódni a gyorsforgalmi úthálózatra, ez az arány 2010-ben hatvan százalék volt. Ami a határokat elérő utakat illeti, 2010 előtt mindössze három gyorsforgalmi út érte el az országhatárt, ma ez a szám kilenc, 2025-re pedig 11 lesz – magyarázta a miniszterelnök.
A miniszterelnök arról is beszélt, hogy a most átadott beruházás fél órával fogja lerövidíteni az utat Kassától Miskolcig, a beruházás értéke 200 milliárd forint. 2014 és 2020 között 700 milliárd forint érkezett a megyébe, és ha megnyerik a következő választást, ez a szám el fog törpülni azok mellett a fejlesztések mellett, amelyek itt megvalósulnak majd – közölte.
Orbán Balázs, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai ügyekért felelős államtitkára úgy fogal-mazott, ha ez a nemzetközi közlekedési folyosó teljes hosszában elkészül, akkor a Balti-tengertől egészen az Égei-tengerig köti majd össze Közép-Európát. Ezek persze távlati tervek, és a beruházás az itt élőknek jelent sokat igazán – tette hozzá.