Gazdaság

Ellenszer a „hübrisz-pestisre”

A gőg és elbizakodottság réges - régi szenvedést okozó tényező, a jelek azonban arra mutatnak, hogy a hübrisztikus viselkedés és vezetés napjaink munkahelyein újra egyre inkább előtérbe kerül. A Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa, Ben Laker, David Cobb és Rita Trehan Az önhittség buktatói című könyve a napjaink vezetésében terjedő ’hübrisz pestis’ jelenség ellenszerét kínálja, mégpedig példákkal illusztrálva, melyek a média által felkapott esetekből már ismerősek is lehetnek. A kihívó gőg és a túlzó jellegű aránytévesztés megnyilvánulása ugyanis az általános fejlődésben és az emberi kapcsolatok tekintetében egyaránt jelentős hátráltató tényezőként van jelen, különösen, ha vezetőkről van szó.

Ellenszer a „hübrisz-pestisre”
Ben Laker, David Cobb és Rita Trehan Az önhittség buktatói című könyve borítójának egy részlete
Fotó: Pallas Athéné Könyvkiadó

Az ógörög eredetű „hübrisz” szó mára a szélsőséges, felelőtlen vagy veszélyes büszkeség és elbizakodottság szinonimájává vált. A hübrisztikus hajlamot leginkább a tüneteiről ismerhetjük fel: kíméletlen törtetés, ádáz őrködés a hírnév, a hatalom felett, és mindenekelőtt a veszedelmes önzés.

Ez a fajta elbizakodottság ártalmas, negatív és bomlasztó, így a modern menedzsmentnek nem lehet a része! – állítják egybehangzóan a szerzők. A rátermett vezetés nem enged teret a hübrisznek: az együttműködést, a párbeszédet, az evidenciákat, valamint az önismeretet támogatja, ugyanakkor egyensúlyba hozza mindezt a döntésképességgel és a gyors reagálással. – folytatják.

A kötet néhány aktuális és releváns esettanulmány ismertetésével megvizsgálja a hübrisztikus viselkedést, megmutatja, miként ismerhetjük fel annak életszerű jeleit, továbbá azokat a körülményeket, amelyek az ilyen folyamatok érvényesülését elősegítik.

Olyan gyakorlatias, hasznos megoldásokat, módszereket kínál, amelyek által képesek leszünk fejleszteni, tökéletesíteni a vezetést, és olyan irányítási stílust alakíthatunk ki, amely befogadó jellegű, fenntartható, továbbá kijelöli a közös értékeket és célokat. A szerzők okulásként négy intő példát is hoznak annak szemléltetésére, ahogyan a hübrisz még a legsikeresebb vállalatokat is képes veszélybe sodorni (The We Company, General Motors, Uber, Deutsche Bank).

Ben Laker, David Cobb és Rita Trehan kötete megfogalmazását tekintve könnyű olvasmány, ugyanakkor hatékony és praktikus tanácsokkal, azonnal alkalmazható eszközökkel, valamint ellenőrzési pontokkal és listákkal egyaránt alaposan felvértezi olvasóját.

Kapcsolódó írásaink