Gazdaság

Szárnyalt a hazai turizmus szeptemberben

A teljes szálláshely-árbevétel átlépte a negyvenmilliárd forintot, ami 86 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest – mondta Guller Zoltán

A vártnál is jobb eredményeket hozott a szeptember, ugyanis a vendégéjszakák száma 65 százalékkal meghaladta a tavalyi adatot, ráadásul négy százalékkal túlszárnyalta a 2019-es, a koronavírus-járvány előtt mért számokat is – mondta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója a szervezet hivatalos, szombaton közzétett podcastjában.

Szárnyalt a hazai turizmus szeptemberben
A Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus alatt nőtt a vendégéjszakák száma
Fotó: MH/Purger Tamás

Guller Zoltán ismertette, a múlt hónapban 1,2 millió vendég, köztük 800 ezer magyar és több mint 360 ezer külföldi turista hárommillió vendégéjszakát töltött el magyarországi szálláshelyeken. A vendégéjszakák 62 százaléka a belföldiektől származott, és háromnegyede vidéken realizálódott, ami azt jelzi, hogy még mindig a vidék húzza a turisztikai mutatókat. Kiemelte: szeptemberben a teljes szálláshely-árbevétel megközelítette a 42 milliárd forintot, ami 86 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A vidéki szálláshelyek árbevétele pedig 55 százalékkal nőtt éves összevetésben, és idén szeptemberben meghaladta a 30 milliárd forintot.

Az összes szálláshelyi költés 11 százalékát Szép-kártyával fizették ki. Az MTÜ vezérigazgatója közölte, szeptemberben a Szép-kártyákra 16 milliárd forintnyi forrás érkezett, a költések összege csaknem 30 milliárd forint volt. Az év első kilenc hónapjában a Szép-kártyákra több mint 260 milliárd forint érkezett, miközben a belföldi turisták 282 milliárd forintot fizettek a kártyák segítségével. Hozzátette, a külföldi turisták, akik közül a legtöbben a visegrádi országokból, valamint Ausztriából, Németországból és Romániából érkeztek, 21 milliárd forintot költöttek el Magyarországon, ez az összeg több mint háromszorosa a tavaly szeptemberben mért adatnak.

Egyúttal arra is felhívta a figyelmet, hogy szeptemberben a vendéglátás árbevétele több mint százmilliárd forint volt, ez harminc százalékkal magasabb, mint a tavalyi. Napi bontásban hárommilliárd forint volt egy átlagos nap árbevétele az összes vendéglátóhelyet figyelembe véve, szombatonként ez a szám elérte a 4,5 milliárd forintot is, a rekordot pedig szeptember 11-én, a pápalátogatást megelőző napon mérték, amikor ez az összeg meghaladta az ötmilliárd forintot.

A szeptemberben történt fontosabb eseményekről elmondta, a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus alatt a vendégéjszakák száma mindennap húszezer felett alakult, az Egy a Természettel Vadászati és Természeti Világkiállításnál pedig naponta tizenhétezer ember vette igénybe a szálláshelyeket, míg egy évvel korábban ez a szám ötezer volt.

Guller Zoltán ismertette, 2019-ben a magyar turizmus 41 millió vendégéjszakát számolt, tavaly ez a szám 22–23 millió között alakult, az idei cél pedig éves szinten a 30 millió elérése. Jelenleg 22 millió vendégéjszakánál tartanak, de az MTÜ vezérigazgatója bizakodó, részben mert a következő időszakban 4,1 millió vendégéjszakát már lefoglaltak.

Intelligens technológiai megoldások

Digitális turisztikai beruházások valósultak meg

Zalaegerszegen belvárosi wifihálózatot építettek ki, érintőképernyős információs rendszereket telepítettek, valamint számítógépes és okostelefonos applikációkat fejlesztettek a közel kétszázmillió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásból megvalósított beruházás keretében. A város turisztikai vonzerejének növelését Smart City eszközrendszerrel segítő projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg – áll a város önkormányzatának MTI-hez eljuttatott közleményében.

A jövő intelligens technológiai megoldásaira alapozó rendszer a turisták élményalapú tájékozódását és információszerzését segíti elő. A beruházás keretében a város turisztikai kínálatát szeretnék népszerűsíteni. A projekt részeként a belvárosban ingyenes wifizónát alakítottak ki egy kilométeres átmérőjű körben. Elkészült az internetes kommunikációra és mobileszközök használatára épülő e-City turisztikai portál és mobilapplikáció, továbbá három kültéri érintőképernyős, interaktív információs terminált, három kültéri okospadot, valamint gyerekek számára egy okos játszóeszközt telepítettek négy helyszínen.

Az e-City applikációban és a portálon megtalálhatók a városi programajánlatok, a zalaegerszegi szállás- és vendéglátóhelyek, továbbá parkolással, menetrendekkel, orvosi ügyelettel, piacnapokkal és az elektromosautó-töltőállomásokkal kapcsolatos információk is elérhetők, de túraútvonal-tervezőt és ajándékokat érő pontgyűjtő funkciót is tartalmaz – áll a közleményben.
(MT)

Kapcsolódó írásaink