Gazdaság
Schanda: Egy évnyi garanciát bukhatunk az akciós termékeken
2021-től a bő másfél évtizede változatlan szabályozás átfogó korszerűsítésével új időszámítás kezdődött a jótállásban Magyarországon. A vásárlók jogait erősítő újdonságokat infografika összegzi. Jogos elvárás, hogy a drágább portéka működőképességét, megfelelő minőségét hosszabb ideig garantálja a gyártó, forgalmazó. A jótállás korábban egységesen egyéves időtartama ennek megfelelően 100 ezer forint feletti eladási árnál a kétszeresére, 250 ezer forint felett pedig a háromszorosára nőtt. A sávos jótállás ugyanakkor azt is jelenti, hogy a kereskedő szerény mértékű árcsökkentéssel nemcsak vevőinek kedvez, hanem saját jótállási kötelezettsége időtartamát is rövidítheti.
A fogyasztó tudatos döntésén, megfontolt termékválasztásán múlik, hogy a kedvezőbb árat vagy a hosszabb garanciát részesíti-e előnyben. A kuponnal alacsonyabb áron megvásárolt termékre, szolgáltatásra is az általános szavatossági-jótállási előírások és panaszkezelési szabályok az irányadók. A magazinokból, reklámújságokból kivágható, honlapokról, alkalmazásokból letölthető kuponokon feltüntethetik akár az árkedvezmény mértékét, akár azt, hogy egy termék áráért kettő kapható. Érdemes odafigyelni az akció határidejére, a különböző termékkapcsolásokra. Fizetés előtt mindenképpen ellenőrizzük, hogy levonták-e a kedvezmény összegét.
Schanda Tamás elmondta: „Az ITM minden évben elrendeli a kuponos értékesítés vizsgálatát a vásárlók és a tisztességes vállalkozások védelme érdekében. A fogyasztóvédelmi hatóság és az IT laboratórium idén 150 üzlet és webáruház gyakorlatát ellenőrizte próbavásárlásokkal is. Az állandó fogyasztóvédelmi jelenlétnek köszönhetően ritkaságszámba mennek a kuponos akciókhoz kapcsolódó jogsértések. 2021-ben mindössze egyetlen alkalommal fordult elő, hogy az üzlet nem adta meg az ígért árengedményt. Egy webáruház pedig arról mulasztotta el tájékoztatni vevőit, hogy a kupon más kedvezménnyel együtt nem érvényesíthető.„
Fogyasztói kifogás, probléma esetén először az üzlettel vagy az online shop üzemeltetőjével érdemes felvenni a kapcsolatot. Ha a vállalkozással nem sikerül megegyezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatunk. Egyedi jogviták ingyenes megoldásában a fővárosi és megyei iparkamarák mellett működő békéltető testületek segíthetnek.