Gazdaság

Budapest 2030-ra divatipari központtá fejlődhet

Fontos, hogy a mentoráltak a megszerzett tudás birtokában fejleszthessék vállalkozói attitűdjüket, valamint a tervezési és az üzleti körökben is újat lehessen nekik mutatni

Ügynökségünk kiemelt célja, hogy hosszú távú szakmai kapcsolatokat építsünk ki a hazai és nemzetközi oktatási szereplőkkel, valamint szervezetekkel. Úgy gondolom, hogy ezáltal egy olyan széles körű tudásbázist és szakmai kapcsolati hálót teszünk elérhetővé a magyar divat-és design­ipari szereplők számára, amely hozzásegíti őket a jövőbeli eredményes működéshez – nyilatkozta lapunknak Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója.

Budapest 2030-ra divatipari központtá fejlődhet
„Kiemelt célunk, hogy szakmai támogatást nyújtsunk az iparág számára”
Fotó: MH/Katona László

– 2030-ra a teljes megújulás a cél a hazai divatiparban. Miből áll az önök által előkészített Nemzeti Divatipari Stratégia?

– Az éveken át tartó kemény munkának hála az általunk kidolgozott átfogó stratégiai munkaanyag Magyarország kormánya által elfogadott, hivatalos Divatipari Stratégiává lépett elő július elején. A stratégia hat fő pillér mentén tervezi az ágazat fejlesztését, ezek a koordináció és együttműködés, a hatékony promóció és marketingkommunikáció, az eredményes kereskedelem, a minőségi és elérhető gyártás, a magas színvonalú, nemzetközi szintű oktatás, valamint a megbízható adatok és a mérhető teljesítmény.

Fontos volt számunkra, hogy komplex, az érdekelt feleket bevonó, egy platformra összehozó, körültekintő munkát folytassunk, hogy a könnyűipar minél nagyobb szeletére hatással tudjon lenni. Célja, hogy áttekintse a szektor megújításának lehetőségeit, meghatározva, hogyan növelhető Magyarország részvétele a nagyobb hozzáadott értéket teremtő folyamatokban. Mindemellett a stratégia koordinálásával és a megfelelő keretek biztosításával az ágazat minden szereplője számára megteremthetjük a lehetőséget a fejlődésre, illetve együtt dolgozhatunk céljaik eléréséért.

– Ez mennyire kivitelezhető a következő években?

– A munkaanyag elfogadása komoly visszajelzés a divatipar fontosságára, ezért nagy lendülettel kezdünk bele az előttünk álló időszakba és a stratégia koordinálásába. A számos piackutatás, kvantitatív és kvalitatív kutatások mellett az egyeztetések során iparági felsőoktatási intézményekkel folytattunk közös munkát, illetve az érintett szakmai szervezetekkel és a fejlesztéspolitikai, szakmai intézményekkel is egyeztettük az elképzeléseinket. A partnerek körét a stratégiával és annak végrehajtásával kapcsolatban a jövőben szeretnénk tovább bővíteni, rendkívül fontosnak tartjuk, hogy minél több szakmai együttműködés jöjjön létre, hiszen csakis összefogva tudunk hozzájárulni az iparág átfogó fejlődéséhez.

Bátran kijelenthetem, hogy a stratégia a hazai divatipar közös sikere, és külön öröm számomra, hogy együtt tehetünk közös céljaink eléré­séért. Célkitűzéseinket tekintve folyamatosan azon dolgozunk, hogy Budapest 2030-ra Közép-Európa meghatározó divat- és designipari központjává váljon, amelyet megkülönböztető egyedi jelleg, sikeres üzletek, nemzetközileg ismert exportképes márkák, világszínvonalú rendezvények, kiállítások, minőségi gyártás, oktatás és kiterjedt globális nemzetközi kapcsolatok jellemeznek.

– Milyen támogatásban részesülnek a feltörekvő hazai forma­tervezők?

– A feltörekvő formatervezők számára több lehetőséget is kínálunk, hogy kibontakoztathassák tehetségüket, valamint a nagyközönség előtt mutathassák be szakmai munkásságukat. Kiemelt célunk, hogy koordinált szakmai támogatást nyújtsunk az iparág minden szereplője számára, és biztosítsuk a hazai designmárkák gazdasági stabilizálását, így az oktatás-fejlesztés részeként folyamatosan indulnak nagy sikerű mentorprogramjaink, amelyek által a mentoráltak fejleszthetik vállalkozói attitűdjüket, és hasznos tudást szerezhetnek különböző területeken.

A design START mentorprogram a feltörekvő magyar designerek számára biztosít hazai stabilitást és nemzetközi inspirá­ciót a belpiaci fejlődéshez. A háromlépcsős képzés egy hatmodulos workshopsorozattal és egyéni konzultációkkal indul, amelyek során neves iparági szakemberektől tanulhatnak a mentoráltak. A megszerzett elméleti tudás birtokában minden formatervező az általa választott hazai gyártónál teljesít szakmai gyakorlatot. Végül a program legizgalmasabb részeként egy nemzetközi study tour keretében francia gyártók munkájába nyerhetnek betekintést, és ellátogatnak a méltán híres Maison & Objet lakberendezési szakvásárra is. Az idei program egyébként pont most tart ennél a fejezetnél, a mentorált­jaink hamarosan utaznak ki a párizsi szakvásárra, így nagy izgalmak előtt állnak.

– Miben fog különbözni az eddigiektől a Magyar Mentorprogram 3.0? Milyen feltételekkel lehet pályázni?

– A Magyar Mentorprogramot három éve indítottuk el azzal a céllal, hogy átadjuk azt az elméleti tudást a márkafejlesztés legfontosabb területein, amelyek nélkülözhetetlenek egy sikeres brand építéséhez. Fontos számunkra, hogy a mentoráltak a megszerzett tudás birtokában fejleszteni tudják a vállalkozói attitűdjüket, ugyanakkor tervezési, gyártási és üzleti dimenziókban is újat tudjunk mutatni.

A tervezők a program során olyan különböző témakörökben bővíthetik ismereteiket, mint a divatkommunikáció, a márkastratégia, a gyártási ismeretek vagy a digitális marketing. A képzés végén a legjobban teljesítő márkák tovább léphetnek a Camera Nazionale della Moda Italianával közös Nemzetközi Mentorprogramunkba, amely során a mentoráltak a nemzetközi piacra lépéshez kapnak segítséget és többek között az értékesítési stratégiájuk kialakításához is tanácsokat. A harmadik mentorprogramunk a másodikhoz hasonló tematikával megy tovább, figyelembe vesszük azonban a mentoráltak igényeit és visszajelzéseit, így a programon belül leszűrt tapasztalatok alapján a workshopok és konzultációk számát megnöveljük.

Továbbá idén olyan újdonságokkal is készülünk a mentoráltak számára, mint az egyéni social media, illetve PR-tanácsadás. A Magyar Mentorprogram jövőre ismét elindul, örömmel várjuk a tehetséges tervezők jelentkezését, hogy újabb mentoráltakat támogathassunk márkájuk fejlesztésében. A pályázati feltételek között szerepel a kidolgozott márkakoncepció leírása, a korábbi kollekciók bemutatása, a tervezői portfólió, valamint a márka minimum két évre vonatkozó üzleti tervének vázlata.

– Olvastam, hogy a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel (MOME) erősítik szakmai kapcsolataikat. Ez mit takar pontosan? Milyen lehetőségeket jelent a diákok számára?

– Ügynökségünk kiemelt célja, hogy hosszú távú szakmai kapcsolatokat építsünk ki a hazai és nemzetközi oktatási szereplőkkel, valamint szervezetekkel. Úgy gondolom, hogy ezáltal egy olyan széles körű tudásbázist és szakmai kapcsolati hálót teszünk elérhetővé a magyar divat-és designipari szereplők számára, ami hozzásegíti őket a jövőbeli eredményes működéshez. Ennek részeként a 2021-es évben egy aktuális témával csatlakoztunk be a MOME Kurzushetébe, majd ezt elmélyítve egy KFI-képzés támogatásával az egyetem oktatási programjába.

A tavaszi szemeszterben divatipari, míg az ősziben designipari területen ösztönöztük a diákokat a körforgásos gazdálkodás lehetőségeinek körbejárására. Az együttműködés következő lépéseként egy nagyon izgalmas projekt valósul meg, ugyanis a közép-euró­pai régióban egyedülálló anyagkönyvtárat hozunk létre az egyetem épületében, a Budapest Design Material Libraryt. A könyvtár különlegessége, hogy egybegyűjti a legfrissebb és leginnovatívabb anyagmintákat a világ minden tájáról, és széles körben hozzáférhetővé teszi azokat a szakmabeliek és a hallgatók számára.

– Az első Young Talents Program, hogyan zárult? Kik voltak a nyertesek, és mi volt a jutalmuk?

– Young Talents Programunkkal a fiatal tehetségek számára szeretnénk intenzív fejlődési lehetőséget biztosítani. A kurzus a résztvevők számára koordinált szakmai támogatást, utógondozást, kapcsolatépítési lehetőséget, valamint olyan tapasztalatok szerzését jelenti, amelyeket mind hazai, mind nemzetközi szinten kamatoztatni tudnak. Az első program keretein belül öt márka – MILLAAS, Nalery, Noen Design, Schrodl Stefania és Zeraw – ismerhette meg részletesebben a divatipar különböző területeit és ennek részeként a hét hónapos képzés során csaknem nyolcvanórányi work­shopon és one-to-one meetingen vettek részt.

A mentoráltak tehetségét mutatja, és nagy öröm számunkra, hogy az International Young Designers Contest 2021-es őszi versenyén a programból kiválasztott két márka – Nalery és Noen Design – képviseli majd hazánkat. A második Young Talents Programunk augusztus végén zárult, ennek keretében hihetetlenül friss gondolkodású fiatalokat ismertünk meg és nyújtottunk nekik segítséget, hogy kibontakoztassák tehetségüket, és fejlődhessenek mentorprogramunk által.

– A második Young Talents Programra való jelentkezésnek mik voltak a feltételei?

– A pályázati feltételek között szerepelt a kollekció vagy diplomamunka bemutatása, a diplomakollekció koncepciójának bemutatása, valamint a tervezői portfólió. A kiválasztás folyamata a többi mentorprogramunkhoz hasonlóan történt, vagyis a jelentkező fiatal tervezőket egy szakmai zsűri értékelte. Idén szintén öt márka, illetve egy izgalmas projekt vesz részt a képzésben.

A mentorprogram augusz­tus elején kezdetét vette, ez idén egy hónapos intenzív kurzus formájában valósul meg. A fiatalok ezáltal egyetemi tanulmányaik befejezése után elmélyülhetnek a divatipar különböző területeinek világában, illetve hasznos tudást és tapasztalatokat szerezhetnek jövőbeli karrierjük építéséhez. A work-shopok a tavalyihoz hasonló tematikával zajlanak, kiegészültek azonban fenntarthatósági témakörökkel, valamint a fiatalok szempontjából különösen aktuális karrierlehetőségek workshopokkal. Utóbbi keretein belül az iparágat több aspektusból tárgyalják meg különböző szakemberek – köztük újságírók, tervezők, szerkesztők, fenntarthatósági szakemberek – segítségével. Mentorprogramunk sajátossága erős üzleti fókuszában rejlik, így kiemelt szerepet kap a képzés során többek között az árazás, a logóválasztás vagy az arculati látványtervek kiválasztása is.

Kapcsolódó írásaink