Gazdaság
Alkalmazás segíthet a megtakarításban
Az OTP Bank Kiadásfigyelőjével nyomon követhethetik az ügyfelek, mire és mennyit költöttek az adott hónapban
A magyar lakosság 59 százaléka nem fordít figyelmet kiadásainak rendszeres követésére – derült ki az OTP Bank sajtóközleményéből. Annak ellenére így van ez, hogy a költések nyomon követésével hatékonyabban felmérhető, pontosan mire mennyi pénz ment el, kiderül, mi az, amire valójában nem lenne szükség, de mégis a kosárba került, illetve arról is képet ad, hogy a megkeresett pénzből mire megy el a legnagyobb összeg. A felmérés eredményei alátámasztják, hogy azok, akik vezetik a költéseiket, kisebb valószínűséggel kerülnek nehéz anyagi helyzetbe hónap végére, mint azok, akik csak a pillanatnak élve költekeznek.
A válaszadók 48 százaléka számolt be arról, hogy a hónap végéhez közeledve érzi, hogy fogy a pénze, ezért jobban oda kell figyelnie, hogy kijöjjön a következő fizetéséig, a megkérdezetteknek pedig mintegy negyven százaléka került már ilyen helyzetbe élete során korábban. Ez az úgynevezett hónapvége-jelenség, amelynek számottevő jelenléte megmagyarázhatja azt, hogy a lakosság nagy része – 40 százaléka – miért aszerint tervezi kiadásait, hogy mikor kapja kézhez a fizetését. A ruházkodás az, amin a lakosság legnagyobb része (32 százaléka) spórol.
A második legnépszerűbb pénzmegtakarítási forma az éttermek elkerülése – a lakosság 20 százaléka inkább maga készíti el az ételt, ha szorul a pénzügyi helyzete. Majdnem ennyien említették azt, hogy kifejezetten akciós termékek vásárlásával igyekeznek óvni pénztárcájukat.
A hónapvége-jelenség elkerülése, a tudatosabb gazdálkodás, valamint a hosszabb távú anyagi célok megvalósítása érdekében elengedhetetlenül fontos, hogy egyszerűen és átláthatóan lehessen követni a napi és a havi kiadásokat. Pontosan ebben segít az OTP Bank új internet- és mobilbankjának Kiadásfigyelő funkciója, amely a kiadásokat látványos diagramon jeleníti meg, ráadásul úgy, hogy ez összevethető az elmúlt három hónap átlagos havi költésével. Emellett az is nyomon követhető vele, hogy az aktuá-lis havi költés hol tart az átlagoshoz képest.
„A pénzügyi tudatosság a meglévő jövedelmünk elosztásában, a nehézségek megelőzésében segít. Az OTP Bank új internet- és mobilbankjának Kiadásfigyelő funkciójával nyomon követhetik a felhasználók, mire és mennyit költöttek az adott hónapban” – mondta el Kuhárszki András, az OTP Bank digitális fejlesztésekért felelős területének vezetője.
„Az alkalmazás ráadásul automatikusan bekategorizálja a költéseket, és különböző szempontok szerint a megfelelő költési kategóriába sorolja azokat, így elég csak ránézni a diagramra, hogy látható legyen, hogyan állnak a kiadások az adott hónapban” – tette hozzá.
A kiadások tervezése érdekében az emberek különböző pénzügyi módszereket használnak. A kutatásból továbbá kiderült, hogy 38 százalék bevásárlólistát készít, elkerülve ezzel az impulzusvásárlást, a válaszadók majdnem harmada pedig elkülöníti a létfontosságú kiadásaira szánt összeget, és csak az azon felül megmaradt összeggel gazdálkodik.