Gazdaság
Az 5G a jövő technológiája
A szolgáltatók egyre gyorsuló ütemben építik ki a saját ötödik generációs hálózatukat, növelve egyúttal a lefedettséget és a lehetséges előfizetők körét is

– Sokan máig nem tudják, nem értik, mi az az 5G. Miért fontos ez a technológia?
– A jelenkori technológiákkal összehasonlítva az 5G-nek három olyan területe van, ahol nagy különbség mutatkozik. Ezek közül az első, hogy ultra nagy sebességű frekvencián alapul ez a fajta technológia. A második az, hogy hihetetlen számú eszköz képes egyszerre kapcsolódni a hálózatra, a harmadik pedig a rendkívül alacsony fokú adatkésedelem. Fontos hangsúlyozni: nem csak arról van szó, hogy gyorsabban valósulhasson meg egy adott fájlnak, anyagnak a letöltése, vagy hogy gyorsabban böngészhessünk az interneten, vagy jobb minőségben tudjunk videókat nézni.
Ebben a technológiában mérhetetlen mennyiségű lehetőség van. Ha ezt kombináljuk majd, mondjuk, a mesterséges intelligenciával, a felhőalapú technológiával, a big datával (a nagy mennyiségű, nagy sebességgel változó és nagyon változatos adatok feldolgozása), a határ a csillagos ég. Ebben rejlik az 5G nagy előnye.
– Európában az első kereskedelmi forgalomban kapható 5G mobiltelefon az önök terméke volt. Hogy látja az 5G-technológia fejlődését globálisan?
– Ahogy ön is említette, 2019-ben elsőként jelent meg az ilyen típusú készülékünk. Akkor ez a technológia kizárólag a „zászlóshajó” termékünkben volt elérhető, tavaly viszont már több kategóriában is bevezettük az 5G-képes eszközöket. Idén pedig bemutattuk a Reno5 5G-t, amely egy elérhető árú, középkategóriás termék. Ez már rávilágít arra, hogy mi az egyik legfontosabb fejlődési iránya az 5G-nek: az, hogy az elérhető áron kapható termékekre is kiterjedjen mindez, így tud terjedni maga a technológia is.
Másrészről nagyon fontos, hogy a hálózatok is elkezdték ezt a fejlődést, a szolgáltatók egyre gyorsuló ütemben építik ki a saját 5G-képes hálózatukat. Ez két dolog miatt fontos: nagyobb lakosságszámot érhet el az 5G, valamint nagyobb földrajzi területet fed le. Azt is megemlíteném, hogy egyfajta átmeneti időszakot élünk meg: a hagyatékból, örökségből lépünk át az abszolút jövőt jelentő technológiába. Eszközoldalról ez már rendben van, a hálózatok fejlődése a hosszabb folyamat.
– Magyarországon látja ezt a fejlődést?
– Most indult be az OPPO magyarországi működése, és azt látjuk, hogy több szolgáltató már megjelent ezzel a technológiával, a Telekom és a Vodafone jelen pillanatban is építi a hálózatát. Ez azt is eredményezi, hogy sokkal több lakossági figyelem irányul a technológiára. Biztos vagyok benne, hogy ez a technológia lesz a jövő az önök országában is.
– Mire számíthat az iparág az 5G térnyerésével?
– Fontos tudni, hogy az 5G egy úgynevezett „enabler” szolgáltatás, tehát lehetővé tesz többfajta szolgáltatáshoz való hozzáférést, illetve azok kiaknázását. Pontosan emiatt rengeteg, szektorok közötti elvárás is felmerül, ilyenek például az autóipar vagy a távszolgáltatások. Mi márkaként, fogyasztói termékgyártóként egyértelműen a felhasználók igényére koncentrálnánk. Kutatásokat folytatunk abban az irányban is, hogy hova fejlődhet még ennek a technológiának a használata.
– Mire számíthatnak a fogyasztók?
– A fogyasztók már most élvezhetik a különböző előnyöket, amelyeket ez a technológia biztosít. Ilyen a gyors letöltési sebesség vagy a jobb minőségű videóstreamelés, míg korábban HD-ben lehetett ilyen tartalmat elérni, most már 4K-ban is tudunk például filmet nézni. A videójáték is egy hatalmas piac, ott is sokkal masszívabb, gyorsabb, jobb felhasználói élményt kínál a játékosoknak ez a technológia.
Ezen túlmenően is vannak lehetőségek az alkalmazási területeket illetően, ilyen például a távkonzol és az AR-, VR-szükségletek, ezekben rejlik a jövő. Az 5G letöltési és feltöltési csúcssebessége több mint egy gigabyte másodpercenként. Az pedig, hogy sokkal több eszköz csatlakozhat zökkenőmentesen ugyanarra a hálózatra, új lehetőségeket kínál a felhasználóknak.
– Milyen hatása volt a koronavírusnak az okostelefonok globális piacára és az OPPO-ra?
– A járvány minden szempontból teljesen új helyzetet teremtett. Gondolok itt a lezárásokra és a rengeteg kényelmetlenségre, amit a korlátozó intézkedések eredményeztek. Ez magában hordozta azokat a kihívásokat, amelyekkel szembe kellett néznünk, például hogy hogyan tudjuk szavatolni a dolgozóink biztonságát, ezen túlmenően pedig hogyan tudjuk garantálni, hogy gördülékenyen menjen a vállalat működése.
Ugyanakkor a pandémiás helyzet dacára is hihetetlen méretű bővítést tudhatunk magunk mögött, és fantasztikus üzleti növekedést értünk el. Számos új piacon jelentünk meg, Belgiumban, Portugáliában, Németországban és a latin-amerikai országokban is. Az erre az évre vetített növekedés, 2020 első negyedévét az ideivel összevetve, mintegy hatvanszázalékos a leszállított okostelefonok számát tekintve. Muszáj megemlíteni a beszállítói láncot is, ahol viszont nagy kihívásokkal kellett szembenéznünk, de köszönhetően a házon belüli tervezői kapacitásnak, valamint a nagyfokú támogatásnak a partnereink részéről, ezt is sikerült leküzdenünk.
– Egyre nagyobb a kínai techvállalatok szerepe a globális piacon. Mit gondol, mi az oka ennek?
– Nagyon sok kínai cégre jellemző már az alapítástól kezdődően, hogy globális márkaként akar megjelenni, mi sem vagyunk kivétel ez alól. A társaság 2004-ben indult, és már akkor is az volt a célkitűzés, hogy ne csak otthon jelenjünk meg, többek között azért is választottuk az OPPO nevet, mert ezt a szót világszerte könnyű kiejteni.
Ahhoz, hogy egy cég globálisan is képes legyen növekedést végrehajtani, rendkívül fontos, hogy erős K+F (kutatási és fejlesztési) képességgel, kapacitással rendelkezzen. Az OPPO jelen pillanatban világszerte mintegy negyvenezer munkavállalót foglalkoztat, ebből több, mint tízezer a K+F területén dolgozik. Tavaly az OPPO a világ összes vállalata közül a nyolcadik helyet foglalta el a bejelentett új szabadalmak vonatkozásában.
– Miért fontos a cégen belül a K+F?
– Ez biztosítja azt az erőt, hogy globális növekedést hajtsunk végre. Manapság már szerencsére az a jellemző, hogy termékek szempontjából a kínai cégek sokkal elfogadottabbakká váltak mind a dizájn, mind a minőség tekintetében. Számunkra az egyik legfontosabb, hogy prémium élmény tudjunk biztosítani a fogyasztóinknak. Azt is megemlíteném, hogy a kínai belső gazdaság óriási fejlődésnek indult, ennek köszönhetően a hazai fogyasztók elvárásai soha nem látott szintre növekedtek.
Annak érdekében, hogy egy adott kínai cég megfeleljen az ezen a piacon újonnan megjelent sokkal magasabb szintű elvárásoknak, muszáj, hogy folyamatos fejlesztéseket hajtsunk végre. A kínai piac lett az egyik legnagyobb elektronikus fogyasztói termékpiac, tehát ha egy kínai cég képes megfelelni a fokozott elvárásoknak, ugyanakkor egy ekkora piacon is helytáll, ami már a méretét tekintve is egy újfajta kihívásként jelenik meg, megfelelő önbizalommal fog rendelkezni ahhoz, hogy globális növekedést érjen el. Az OPPO példáját tekintve idén év elején vált cégünk a Kína első számú okostelefon-márkájává, ami megfelelő hátteret ad számunkra a globális terjeszkedéshez.
– Akkor a további terjeszkedés a céljuk?
– Így igaz, ugyanakkor a globális terjeszkedés nem pusztán piaci terjeszkedést jelent, nekünk legalábbis egyáltalán nem, mi ugyanis szeretünk a vállalatunkra „glocalként” hivatkozni. Ez azt jelenti, hogy bár a vállalat globális méretű, és globális K+F irányokkal és gyártási elvekkel üzemel, fontos számunkra, hogy bizonyos helyi piacok igényeit a helyi sajátosságoknak megfelelően, a helyi piacra releváns termékekkel és marketingaktivitásokkal szolgáljuk ki. Bár a márka globális, számos helyi gyártó- és fejlesztőközpontunk üzemel a világ különböző tájain.