Gazdaság

Berobbant az online kereskedelem

Az otthoni irodai és távoktatási berendezések értékesítésének meredek emelkedése volt tapasztalható, a laptopok forgalma a tavalyi második negyedévben a négyszeresére nőtt

Tavaly tavasszal a kereslet mind­össze néhány nap alatt ugrásszerűen nőtt meg az online rendelésekben. Az elmúlt hónapokban a korábban már népszerű home office eszközök, a sportolás, kertészkedés eszközei, az autós-motoros kiegészítők, a háztartási eszközök, a játékkonzolok és játékok, a digitális fotózás és videózás mellett a szépségápolási termékek voltak a legkelendőbbek.

Berobbant az online kereskedelem
A pandémia alatt sokan hozzászoktak a biztonságos és kényelmes vásárláshoz
Fotó: MH

A világjárvány teljesen megváltoztatta a fogyasztói magatartást. Óriási keresletnövekedés volt tapasztalható, amikor tavaly márciusban és áprilisban szinte egyik napról a másikra a karácsony előtti idény szintjére ugrottak az eladások – mondta Takács Csaba, az Alza magyarországi vezetője. 2020 volt a cégcsoport számára az egyik legnagyobb kihívást jelentő és egyben a legsikeresebb év is.

A múlt évet 27 százalékos növekedéssel zárták Magyarországon. Idén az üzletek zárvatartása alatti időszakban a webshopok azon kevés lehetőség közé tartoztak, ahol az emberek beszerezhették a számukra szükséges legtöbb terméket – nyilatkozott a szakember. Továbbá elmondta, a legnagyobb nyomás – különösen a járvány első hulláma idején – a logisztikai csapatokra nehezedett. Általában néhány hónap felkészülés elegendő szokott lenni a főszezonra, hogy a csapatok ki legyenek képezve, és finomítva legyen az összes folyamat.

Tavaly tavasszal azonban a kereslet mind­össze néhány nap alatt ugrásszerűen nőtt meg, és csak áprilisban az előző évhez képest majdnem százharminc százalékkal több csomagot kellett kezelni. Végül több mint tizenhétmillió csomagot sikerült leszállítani, ami negyvenhat százalékkal több, mint az előző évben – magyarázta Takács Csaba.

Véleménye szerint a kereslet irányai változtak, ahogy a vásárlók alkalmazkodtak a világjárvány miatti új helyzethez és a korlátozásokhoz. Kifejtette, hogy először az otthoni irodai és távoktatási berendezések értékesítésének meredek emelkedése volt tapasztalható. Például a laptopok forgalma a tavalyi második negyedévben mintegy négyszeresére nőtt, a billentyűzetek és számítógépes egerek értékesítése pedig több száz százalékkal.

Rekordot ért el a webkamerák eladása is, ami a múlt év második negyedévében tizennégyszeresére nőtt 2019-hez képest, a teljes 2020-as évben pedig háromszáz százalékkal bővült. A többi keresett kategória között a nyomtatók, nyomtatáshoz kapcsolódó fogyóeszközök, számítógépes képernyők, monitorállványok, fejhallgatók, ergonomikus íróasztalok és székek szerepeltek.

Később beindult az otthoni szórakoztatás iránti kereslet, és növekvő igény volt tapasztalható a játékkonzolok, a számítógépes és a hagyományos játékok iránt. Az emberek az életmódjukat és szokásaikat is megváltoztatták, így sokan elkezdtek sütni-főzni, ami a háztartási gépek, például a kenyérsütők, fagyasztók, kávéfőzők vagy konyhai robotgépek eladásai­nak emelkedését eredményezte.

Ezt szorosan követte az otthoni fitnesz- és sporteszközök iránti növekvő érdeklődés. Az elmúlt hónapokban a korábban már népszerű home office eszközök, a sportolás, kertészkedés eszközei, az autós-motoros kiegészítők, a háztartási eszközök, a játékkonzolok és játékok, a digitális fotózás és videózás mellett a szépségápolási termékek voltak a legkelendőbbek.

Takács Csaba kiemelte, hogy képesek voltak biztonságos körülményeket biztosítva kiszolgálni az ügyfeleket, és készen állnak minden szükséges további intézkedést bevezetni, hogy ezt továbbra is biztosítani tudják. Büszkék arra, hogy a vásárlók a megrendelések kétharmadát azonnal át tudják venni a budapesti bemutatótermükben.

A vásárlók megtartása érdekében, akik azért kezdtek el online vásárolni, mert csak ez a lehetőség állt rendelkezésükre, a teljes folyamat során a legmagasabb színvonalon kell megfelelni minden igénynek, kezdve az árukészletekkel, a weboldallal, a logisztikával és a bemutatóteremben dolgozó munkatársakkal.

Kapcsolódó írásaink

Óriási pénzekhez jutnak a hazai cégek

ĀGyörgy László: Magyarország kormányának az a célja, hogy minden korábbinál több cég jusson fejlesztési támogatásokhoz, főleg a legkisebb településeken azok a vállalkozások, amelyek eddig nem tudtak élni a pályázás lehetőségével