Gazdaság
A jövő pilótáit képzik
„Kizárólag azok a pályakezdők maradnak versenyben, akik a légitársaságok körében is elismert, színvonalas képzésen szereztek képesítést”

A COVID-19 -világjárvány nemcsak a légi közlekedés szereplőit hozta nehéz helyzetbe, hanem az utánpótlás-képzés lehetőségeit is alaposan beszűkítette. Az országhatárok lezárása és a kötelező távolságtartás miatt kizárólag azok a pilótaiskolák oktathattak, akik képesek voltak online térbe áthelyezni a képzésük elméleti részét.
A tököli Airwin Aviator School gyorsan reagált a hirtelen bekövetkezett változásokra: az elsők között volt a kontinensen, aki megkapta az Európai Repülésbiztonság Ügynökség (EASA) engedélyét ahhoz, hogy az elméleti oktatás tantermi szakaszait virtuálisan valósítsa meg. Ez komoly versenyelőnynek bizonyult, hiszen az EASA jóváhagyása nélkül sokan nem oktathattak. Ennek köszönhetően számos „online diákja" lett az iskolának: az online tréningek bevezetése óta közel ezren regisztráltak az Airwin képzéseire, 65 különböző országból – többek között Törökországból, Franciaországból és Olaszországból.
A koronavírus okozta hirtelen visszaesés miatt a légi közlekedésben hosszú idő után most először nem lesz pilótahiány. Ez azt jelenti, hogy a mennyiség helyett, a minőség lesz fontos a munkáltatók számára. Most fontosabb, mint valaha, hogy a pilóta-karrier iránt érdeklődők olyan képzést válasszanak, ami nemcsak képesítést ad, hanem kiváló refereniát jelent a légitársaságoknak is. A CAE Pilot előrejelzése szerint 2028-ig megközelítőleg 320. 000 új pilótára lesz szükség a nyudíjazások és a lemorzsolódás miatt, ami számos lehetőséghez juttathatja majd a színvonalas képzésben tanulókat. – mondta lapunknak Bánki Róbert.
Az EuroControl legfrissebb előrejelzései szerint a polgári repülés várhatóan csak 2024-ben éri majd el a 2019-es szintet. A szakma iránt elkötelezett fiataloknak azonban érdemes már most elkezdeniük a kiválasztott képzést, ugyanis 2-3 évnyi tanulás és rutin szükséges ahhoz, hogy valakiből sikeres pilóta váljék.
Erre már most szép számmal látni példákat. Bánki Róbert többek között ezért is bizakadó az utánpótlás alakulásával kapcsolatban. Úgy véli, hogy a repülés egy életforma, ami még mindig sokak számára lehet kecsegtető, tekintve, hogy a fiatalok utazás és a felfedezés iránti vágyaik a karantén alatt sem csillapodtak, sőt a bezártság miatt talán még vonzóbbá vált számukra a repülés nyújtotta szabadság.
Azoknak a fiataloknak, akik pilótaként képzelik el a jövőjüket, érdemes olyan képzést választaniuk, ahol a légitársaságok is aktív szerepet vállalnak a tananyag kialakításában. Ez a kulcsa annak, hogy a diákok naprakész és piacképes tudással kerüljenek ki a munkaerőpiacra és megállják a helyüket az egyre kiélezettebb versenyben.
Az Airwin Aviator School többek között a SunExpress légi fuvarozó vállalattal működik együtt. A két szervezet közötti stratégiai megállapodás értelmében a felek közösen válogatják ki a tanulókat a közforgalmi pilótaképzésre, akik automatikusan állást kapnak a SunExpress-nél, miután teljesítették a követelményeket. Némrégiben nyolc diák kezdhette meg pályafutását a cégnél.
Ugyancsak még fontosabb most, hogy a diákok megfelelő mennyiségű információval rendelkezzenek arról, hogy a képzés után milyen lehetőségeik vannak és hogyan tudnak felkészülni az előttük álló kihívásokra. Az Airwin Aviator School például egy orientációs tanácsadással nyújt segítséget a tanulóknak ebben, amely során az oktatók és a növendékek közösen felmérik az elvárásokat és kitalálják, miként érhetik el a kitűzött célokat.
Mindez a „The right training, for the right purpose, from the right person" mottó szellemiségében történik: a diákok olyan mentorokat kapnak, akik egykoron szintén hasonló ambíciókkal és elképzelésekkel vágtak neki a szakmának és már keresztül mentek mindazon, ami még a kadétokra vár.