Gazdaság
Ellentmondásos járványhatás a kiskereskedelemben
Néhány termék kereslete látványosan megugrott, például az otthon is használatos egészségügyi, orvosi eszközöké

A kiskereskedelem esetében fokozottan érvényesültek a koronavírus ellentmondásos gazdasági hatásai – állapította meg honlapján közölt tanulmányában az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Pásztor Szabolcs egyetemi oktató, az alapítvány vezető kutatója lapunk kérdésére kifejtette, a KSH adatok alapján az új típusú koronavírus-járvány kitörésekor a csomagküldő és internetes forgalom nélküli kiskereskedelem volumene az ország több járásában is jelentősen visszaesett.
Tavaly áprilisban a csomagküldő és internetes kiskereskedelem 114 milliárdos forgalmat bonyolított. Jól látható, hogy a korlátozó jogszabályok bevezetésének eredményeként az üzleti vásárlások egy része áttevődött a csomagküldő és internetes kiskereskedelem felé – magyarázta.
Ennek a volumene 2020 áprilisában több mint a duplájára növekedett az előző év azonos időszakához képest. Leginkább azoknak a vállalkozásoknak növekedett az átlagnál jobban a forgalma, amelyek főtevékenysége élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem, vagy esetleg a korlátozások miatt nem volt lehetőségük tevékenységüket hagyományos módon folytatni.
Ha tavaly áprilist vizsgáljuk, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzletek volumenindexe 13 százalékponttal volt alacsonyabb annál, mint ami a veszélyhelyzetet megelőző adatok alapján becsülhető.
A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene összességében viszont 26 százalékponttal lett alacsonyabb a koronavírus következtében. A járvány hatására a legtöbb üzlettípus esetében alacsonyabb volt a forgalom volumene a korábbi tendenciák alapján becsültnél, míg a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer üzletekben nem volt érzékelhető a járvány hatása.
Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból áprilisban 12,5 százalékal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumennövekedéséből hetven százalékpontot magyaráz a járványhelyzet – mutatott rá Pásztor Szabolcs. Hozzátette, az üzemanyagtöltő állomások forgalmának volumencsökkenéséből harminc százalékpont volt a járvány számlájára írható.
A vezető kutató elmondta még, alapvetően csak azok a kiskereskedelmi egységek tudtak előre lépni a digitalizáció útján, amelyek kellő tőkével rendelkeztek az ezt lehetővé tévő platformok elindítására. Ahol a tőkeerőben, vagy éppen a technikai megvalósításban szűk keresztmetszetek jelentkeztek, ott nem volt lehetőség a klasszikus forgalmat online módon kiváltani.
Fontos érdekesség még – tette hozzá –, hogy a járvány alatt néhány termék kereslete látványosan megugrott, és az ára is jelentősen emelkedett. Ezek közé tartoznak az otthon is használatos egészségügyi, orvosi eszközök (lázmérő, vérnyomásmérő), a szolgáltatásokat kiváltani képes termékek és az otthoni időtöltést színesítő tartós cikkek.