Gazdaság

Egyre kelendőbbek a prémiumtermékek

A járvány ellenére több nyalánkság fogy húsvétkor, az édességgyártók korán megkezdték a felkészülést a szezonra

Az árbevétel három-négyszázalékos emelkedésére számítanak idén húsvétkor az édességgyártók, az előzetes adatok szerint idén 850 tonna szezonális húsvéti édesség fogyhat el a tavalyi 822 tonnához képest – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke, a tegnap megrendezett online kerekasztal-beszélgetésen.

Egyre kelendőbbek a prémiumtermékek
Idén a tavalyihoz képest nagyobb mennyiségű csokinyuszi fogyhat
Fotó: MH

A teljes éves édességfogyasztásnak az öt százalékát teszi ki a húsvéti szezonális édességek mennyisége. Ez a korábbi években az ezer tonnát is elérte, ami másfélszerese a Mikulás-szezonnak, amikor hatszáz tonna körül alakul a fogyasztás. Az édességek piaca ugyanakkor stabil maradt 2020-ban, annak ellenére, hogy tavaly csaknem minden negyedik csokinyúl vagy –tojás ottmaradt a boltok polcain. Egyébként a csokoládényúl és –tojás a hús-véti szezonális édességvásárlásoknak több mint nyolcvan százalékát teszik ki. A maradékon osztoznak a csokoládécsirkék, ünnepi válogatások, limitált kiadású húsvéti termékek – mondta Sánta Sándor.

Némethné Szabó Alíz, a Metro Kereskedelmi Kft. édesség- és cukrászati termék menedzsere elmondta: a szezonra a felkészülést a gyártók már tavaly november-decemberben megkezdték, az előzetes tervekhez képest jól állnak az értékesítési adatok alapján. Idén várhatóan a gyártók a tavalyihoz hasonló veszteséget már nem szenvednek el a jobb felkészülés miatt, igaz, jelentős bizonytalansággal kellett készülni a járvány harmadik hullámára. „Nem lesz rosszabb ez a szezon a tavalyinál” – tette hozzá.

A járványhelyzettől függetlenül a húsvéti szezonális édességek értékesítése évről évre csökken, mert változnak a fogyasztói szokások. A tavalyi, lezárások miatti visszaesést kiárusításokkal próbálták mérsékelni. Még így is jelentős készletek maradtak a gyártóknál a járvány első hulláma miatt – ismertette Némethné Szabó Alíz. Kitért rá, egyre nagyobb az érdeklődés a prémium és a speciális, „mentes” termékek iránt. Bíznak abban, hogy az idei karácsonyi szezonra már enyhül a vírushelyzet, és vissza lehet térni majd a normális életvitelhez.

Elmarad a húsvéti roham az üzletekben

Emelkedik a forgalom az üzletekben a szokásoshoz képest a húsvéti időszakban, de az ünnepi felfutás idén sem lesz olyan nagy, mint a járvány előtt – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az MTI-nek tegnap. 2019-ben a húsvéti időszak hatására mintegy 50–60 milliárd forinttal ugrott meg az élelmiszerboltok forgalma a január-februárihoz képest. Azonban, ahogyan a tavalyi évben sem, idén sem várható ilyen mértékű kiugrás. A fogyasztók megfontoltabban vásárolnak, beszerzik a hagyományos húsvéti termékeket, de nem annyit, mint az előző években, mert a járvány miatt kevesebb családi, baráti összejövetelt terveznek – fogalmazott Vámos György. Hozzátette, a háromnapos zárvatartás miatt közvetlenül az ünnep előtti napokban tömeg lehet az áruházakban, amit fontos lenne elkerülni, nem utolsó pillanatra hagyva a bevásárlást.
(JA)

Kapcsolódó írásaink