Gazdaság

Hiányos adatszolgáltatás miatt bírságot kapott az ING Bank fióktelepe

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 12 millió forint bírságot szabott ki az ING Bank fióktelepére a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) felé történő adatátadásban feltárt hiányosságok miatt - közölte a jegybank.

A helyszíni ellenőrzést is magában foglaló célvizsgálatban a 2018. december 31-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át az MNB.

A vizsgálat fő célja a számlanyitás folyamatának ellenőrzése volt, különös tekintettel az ügyfélazonosítás folyamatára. Az eljárás kiterjedt továbbá a Központi Hitelinformációs Rendszerbe (KHR) történő adatátadás szabályszerűségének, valamint a likviditás témakörében a Devizaegyensúly mutatóra (DEM) és Bankközi finanszírozási mutatóra (BFM) vonatkozó előírások betartásának ellenőrzésére is.

A jegybank megállapította: a fióktelep KHR szabályzata ellentmondásos volt és nem teljeskörű. Nem tartalmazta többek között az adattovábbítási folyamat leírását, hiányzott annak leírása is, hogy a KHR-t kezelő BISZ Zrt. felé történő adattovábbítás során a fióktelep pontosan milyen adatokat ad át vállalati és lakossági ügyfeleiről. Nem volt megfelelően kialakított eljárásrend a KHR hibalistára került tételek adategyeztetésére, a javítások elvégzésére és a határidőkre sem. A vizsgálat hiányosságokat azonosított emellett a külföldi ügyfélállományra vonatkozó KHR adatszolgáltatásban.

Mindezek miatt az MNB haladéktalanul, illetve 2021. március 31-i határidővel kötelezte az ING Bank N.V. Magyarországi Fióktelepét a feltárt problémák megszüntetésére. A fióktelepnek az előírt kötelezettségek teljeskörű végrehajtásának ellenőrzéséről készített - a vezető testületek által is megtárgyalt, jóváhagyott belső ellenőri jelentéssel - az idén május végéig szükséges beszámolnia azok megtörténtéről.

A bírságösszeg meghatározásakor súlyosító körülménynek számított a KHR-rel kapcsolatos szabályszegések jelentős kockázati súlya és besorolása, illetve azoknak a biztonságos működésre, a pénzügyi intézményrendszer más tagjaira, illetve az ügyfelekre gyakorolt negatív hatása. Enyhítő körülménynek számított a fióktelep mindvégig együttműködő magatartása, illetve, hogy az intézmény már a vizsgálat alatt megkezdte a hiányosságok egy részének megszüntetését - közölte az MNB.

Kapcsolódó írásaink