Gazdaság

Az új típusú koronavírus- járványnak tartós hatása lesz a kiskereskedelemre

Sokan maradnak majd az online vásárlásnál, ugyanis ezzel időt spórolhatnak, könnyebben összehasonlíthatják az árakat, ezáltal a vásárlói tudatosság növekedhet

A kiskereskedelmet ellentmondásosan érintette az új típusú koronavírus-járvány világszerte és idehaza egyaránt. A negyedévenkénti hektikusság mellett az egyes termékcsoportok iránti kereslet is jelentős eltéréseket mutatott.

Az új típusú koronavírus- járványnak tartós hatása lesz a kiskereskedelemre
Több helyen is megmaradhat a kiszállítás, ahol korábban nem is volt ilyen lehetőség
Fotó: MH

Tavaly év elején a korlátozásoktól való félelem a kiskereskedelmi szektor fellendülését hozta, majd jelentős visszaesés következett a második negyedévben, amelyet a harmadik negyedévtől visszarendeződés követett – írta összegző tanulmányában az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.

Ami a szektor forgalmát illeti, a hitelmoratóriumot igénybe vevőknél az esedékes törlesztőrészlet meg nem fizetése miatt növekszik a fogyasztásra vagy éppen megtakarításra fordítható jövedelem – válaszolta lapunk megkeresésére Pásztor Szabolcs, az Oeconomus vezető kutatója.

Abban az esetben, ha az adós ezt a jövedelmet elfogyasztja, akkor természetesen növekszik a fogyasztása, vagyis több terméket vagy szolgáltatást vásárol. Abban az esetben, ha megtakarítja, a fogyasztási növekmény az időben eltoltan, a későbbiekben jelentkezhet – magyarázta a szakértő.

Fontosnak tartotta azonban kiemelni, hogy a meg nem fizetett törlesztőrészlet jelenben való elfogyasztása a későbbi fogyasztást csökkentheti, ugyanis a jövőben, a lejáró moratórium után a bankoknak már normál ütemezés szerint kell törleszteni.

Pásztor Szabolcs szerint már jól látható, hogy az új típusú koronavírus-járványnak tartós hatása lesz a kiskereskedelemre. Sokan maradnak majd az online vásárlásnál, ugyanis ezzel időt spórolhatnak, könnyebben összehasonlíthatják az árakat, ezáltal pedig a vásárlói tudatosság növekedhet – mondta.

Hangsúlyozta, hogy a kiszállítás kiegészítő tevékenységként megmarad, és várhatóan megmarad ennek a területnek a személyzeti igénye is. Kifejtette, hogy átalakulás látható és várható a kiskereskedelmi szektorban amiatt is, hogy szükséges megteremteni és folyamatosan karbantartani azokat az online felületeket, amelyeken keresztül a vásárlók böngészhetnek a termékek között, ennek pedig egy egyszeri nagyobb fix költsége, illetve egy kisebb folyamatos költsége van.

A szakértő szerint elképzelhető továbbá, hogy kevesebb impulzusvásárlás lesz, amely leginkább annak köszönhető, hogy a böngészés során nem érik a vásárlókat olyan ingerek, amelyek korábban az üzletekben, üzlethelyiségekben érték.

Kedvezőtlenül hathat a versenyhelyzet az inflációra

Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője az MTI-nek adott nyilatkozatában elmondta, hogy a várakozásoknak megfelelően gyorsult a fogyasztói árak emelkedése februárban. Arra számít, hogy márciusban négy százalék közelébe emelkedhet az infláció. A mérséklődő kínálat csökkenti a versenyhelyzetet, így könnyebbé teszi a magasabb árazás kialakulását – mutatott rá Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője.

A K&H elemzője szerint is gyorsulni fog az infláció a következő hónapokban. A tavaly tavasszal bezuhant bázis mellett a dohánytermékek drágulása, valamint a nyersolaj és az üzemanyagok árának emelkedése is felfelé húzza az inflációt a következő hónapokban. Áprilisban és májusban akár 4,5 százalék felett is lehet az inflációs mutató, azt követően várható némi lassulás – fogalmazott Németh Dávid.

Áprilisban az üzemanyagárak felszöknek az alacsony bázis miatt is, valamint a dohánytermékek jövedéki adójának további emelésével együtt öt százalék fölé ugorhat az infláció. A következő időszakban az infláció várhatóan tovább fog gyorsulni, akár a jegybanki célsávból is kiléphet, amelyet a bázisidőszakban regisztrált olajárzuhanás magyaráz.
(JA)

Kapcsolódó írásaink