Gazdaság

Idén lehet megrendelni az új, korszerű mozdonyokat

A MÁV lecserélné az elöregedett V43-as flottát, az első új járműveket jövőre helyezné forgalomba a vasúttársaság, hibrid motorvonatok és HÉV-szerelvények is érkeznek

Új mozdonyok mellett hibrid motorvonatokat és HÉV-szerelvényeket rendelt a MÁV, ezek is a járműpark megújítási program részét képezik. Az első ütemben 45 korszerű villamos mozdonyt hívna le a vasúttársaság.

Idén lehet megrendelni az új, korszerű mozdonyokat
A meglevők mellé vásárol 115 korszerű villamos mozdonyt a vasúttársaság
Fotó: MH/Katona László

Zajlanak a járműpark megújítására kiírt közbeszerzési tenderek, legkorábban az első negyedévben köthet keretmegállapodást új mozdonyok vásárlására a nyertes szállítóval a MÁV – közölte megkeresésünkre a vasúttársaság. A MÁV tavaly januárban hirdetett tendert 115 korszerű villamos mozdony beszerzésére.

A járművek, amelyből kilencvenet kettő, huszonötöt pedig három áramneműre kell megépíteni, a nemzetközi közlekedési előírások szerint óránként kétszáz kilométeres sebességgel kell továbbítaniuk a gyorsvonatokat. Itthon az európai uniós támogatásból megújult vasútvonalakon vetnék be őket elsősorban, ezeken a pályákon 160-nal lehet majd közlekedni.

Ezzel együtt viszont a MÁV azért rendelt ilyen mennyiséget, mert a jelenlegi V43-as sorozatú villamos mozdonyait szeretné kiváltani. A karbantartási ciklusok lecsökkenése miatt a 115 új mozdony kétszáz V43-ast válthatna ki. A pályázatra a Siemens és a Bombardier cégek adtak érvényes ajánlatot.

Eredményes szerződéskötés esetén első menetben 45 mozdonyt hívna le a vasúttársaság, és a beszerzést hitelből finanszírozza. Az első járműveket jövőre helyezné forgalomba a MÁV. Mint azt a vasúttársaság közölte, a mozdonybeszerzésen kívül az első ötven hibrid – azaz villamos és akkumulátor hajtással is rendelkező – motorvonatról szóló tender ajánlattételi szakasza lezárult, a keretmegállapodás megkötésére várhatóan 2022-ben kerülhet sor. Az 54 HÉV-szerelvényre meghirdetett tender esetében sikeres eljárást követően a nyertes gyártóval várhatóan idén nyáron lehet a szerződést megkötni.

Ahhoz azonban, hogy az emelt, azaz 160 kilométeres sebességű pályákon a mozdonyok közlekedni tudjanak, szükséges az úgynevezett ETCS Level2-es szintű mozdonyfedélzeti vonatbefolyásoló és biztosítóberendezés-rendszerrel rendelkezniük. Az új mozdonyok fel lesznek ilyennel szerelve, ez a tender feltételei között szerepelt, de a jelenlegiek – 45 darab – még nincsenek.

A MÁV-Startnak jelenleg 64 FLIRT motorvonata rendelkezik ETCS L2 berendezéssel, de alkalmas pálya még utasforgalmi próbaüzembe nem lett átadva. A 30a vasútvonal Kelenföld-Székesfehérvár szakaszán a rendszer már kiépült, itt jelenleg a tesztüzem zajlik. A MÁV-Start további 59 FLIRT motorvonatot szerel fel ETCS L2 fedélzeti berendezéssel, hogy azokkal is kihasználják az emelt sebességű pálya előnyeit, és a tíz 470-es Taurus és a 25 darab 480-as Traxx mozdony esetében is napirenden van a berendezések beszerelése.

A V63-as sorozatú mozdonyokon ETCS L1 szintű berendezés volt felszerelve, ezáltal képesek voltak a 160 kilométeres sebességre. Ezek működése a MÁV tájékoztatása szerint bizonytalan volt, és alkatrész-ellátásuk is akadozott, ezért a berendezéseket leszerelték. Helyettük EVM (Elektronikus vonatmegállító) 120-as nemzeti vonatbefolyásoló berendezést telepítettek rájuk, így a mozdonyok engedélyezett sebessége 120 kilométer lett.

A régebbi FLIRT-ök, a Siemens Taurus és a Bombardier Traxx mozdonyok ETCS helyett EVM160-as berendezéssel rendelkeznek, ennek köszönhető, hogy Tata és Hegyeshalom között közlekedhetnek 160 kilométeres sebességgel. Egyébként jelenleg ez az egyetlen vasútvonal, amelyik alkalmas ilyen sebességre. A többi, mintegy 560 kilométernyi magyar szakasz az új rádiókommunikációs hálózat és az ETCS L2 kiépítése után lesz erre alkalmas.

Kapcsolódó írásaink