Gazdaság

A dohánytermékek áremelkedése növelte a maginflációt

Eltérő szezonális mintázat

A keresletérzékeny termékek és az üzemanyagok inflációs hozzájárulása tavaly decemberben emelkedett, amit az élelmiszerek inflációs hozzájárulásának mérséklődése ellensúlyozott, így összességében az infláció az előző hónaphoz képest nem változott.

A maginfláció 0,1 százalékponttal emelkedett, aminek hátterében az alkohol és dohánytermékek magasabb áremelkedése áll – kommentálta a decemberi inflációs adatokat tegnap a Magyar Nemzeti Bank (MNB). Az MNB által számított és a tartósabb inflációs tendenciákat megragadó mutatók között az indirekt adóktól szűrt maginfláció decemberben 0,1 százalékponttal 3,4 százalékra, a keresletérzékeny termékek árindexe 0,3 százalékponttal 3,3 százalékra emelkedett míg a ritkán változó árú termékek inflációja pedig negyedik hónapja változatlanul négy százalék. Az árazási döntéseket a koronavírus-járvány megjelenését követően nagyobb változékonyság és a szokásostól eltérő szezonális mintázat jellemezte. A nyári hónapok magasabb átárazásait követően szeptembertől a dezinflációs hatások erősödtek. Ezzel összhangban az év utolsó időszakát általánosan alacsonyabb árdinamika jellemezte – állapították meg a jegybank szakértői. Az iparcikkek éves inflációja nem változott decemberben.

Kapcsolódó írásaink