Gazdaság
További vonalak újulnak meg a vasúthálózaton
Az idén esedékes beruházások nemcsak a főváros vonzáskörzetében, hanem a távolsági és nemzetközi forgalomban is javítják az utasok kiszolgálásának színvonalát

Idén, a vasút európai évében ünnepeljük a hazai kötött pályás közlekedés fennállásának 175. esztendejét, és ebben az évben eddig nem tapasztalt összértékben fejeződnek be vasúti beruházások Magyarországon – közölte tegnap Mosóczi László az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Az év végéig mintegy hétszázmilliárd forintnyi beruházás átadásával válik még versenyképesebbé a hazai vonatközlekedés, ezen belül több mint száz kilométeren újulnak meg Budapest elővárosi vonalszakaszok.
A Kelenföld-Százhalombatta–Pusztaszabolcs és Rákos–Hatvan között lezáruló korszerűsítések összköltsége meghaladja a 335 milliárd forintot, és a MÁV tavaly decemberben húszmilliárd forintot kapott a Vecsés–Üllő, Üllő–Monor nyílt vonali szakaszok és Monor állomás pályafelújításra. E fejlesztések nemcsak a főváros vonzáskörzetében, hanem a távolsági és nemzetközi forgalomban is javítják az utasok kiszolgálásának színvonalát – közölte az államtitkár. Nyár végére fejeződik be a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének teljeskörű felújítása és az utascsarnok belső műemléki rekonstrukciója, a Keleti pályaudvaron korszerű, akadálymentes utascentrum létesül. Emellett az egyik legfontosabb vasútvonalnak számító budapesti Déli Körvasút kapacitásbővítése tízperces sűrűségű gyorsvasúti közlekedést tesz lehetővé.
Püspökladány és Ebes között szintén idén ér célba a felújítás, amely közel 92 milliárd forintba került. Ezáltal Debrecen még vonzóbb célpontja lehet a munkahelyteremtő beruházásoknak az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet vasúti megközelítésének javításával. A Balaton déli partján is lesznek beruházások, az északi oldalon pedig a nyári főszezon kezdetére 55 kilométeren villamosítják a Szabadbattyán–Balatonfüred szakaszt. Mosóczi László hangsúlyozta: az első ütemet újabbak követik majd, a Tapolca–Keszthely irányú folytatás előkészítése jelenleg zajlik. A Budapest–Hegyeshalom vonalon 25 milliárd forintot lehet elkölteni az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatásából, a beruházás biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztésekre irányulnak. Ezek eredményeképpen decembertől öt perccel csökken a menetidő Bécs felé, és 2023 végétől további negyed órával rövidülhet. Ősszel megkezdődhet Szeged és Hódmezővásárhely között a villamosvasút közlekedése. Megújulhat a Budapestet a román határral összekötő korridor utolsó egyvágányú szakasza Békéscsabától Lőkösházáig.
Mosóczi László elmondta: folytatódik a járműállomány megújítása is, idén újabb tíz KISS emeletes motorvonat állhat forgalomba, és elkészül az első első osztályú, új InterCity kocsi is. A környezetkímélő vasúti fuvarozás részarányának növelésére 2025-ig harmincmilliárd forintot különít el a kormány. A hazai vállalkozások idén nyártól igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást az egyeskocsi-fuvarozáshoz.