Gazdaság

Ha okosan biztosítunk, gyorsabb a kárrendezés

A fogyasztóbarát otthonbiztosítások ugyanakkora díjért magasabb szintű szolgáltatást nyújtanakaz ügyfeleknek, fölösleges többletkiadások nélkül

Már három biztosító terméke is elnyerte idén a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás címet. A minősített termékek ugyanakkora díjért magasabb szintű szolgáltatást nyújtanak az ügyfeleknek, fölösleges többletszolgáltatások és -kiadások nélkül, egyszerűen összehasonlítható módon, miközben a szerződés tartamának egésze alatt ügyfélbarát kiszolgálást garantálnak.

Ha okosan biztosítunk, gyorsabb a kárrendezés
Ha beüt a baj, sokat segíthetnek a legújabb fogyasztóbarát konstrukciók, amelyeket szinte minden hazai biztosító tervez indítani
Fotó: MH

A biztosítási összeg (biztosított ingatlan és ingóságok értéke) és a biztosítási díj az intézmény által szabadon meghatározható, itt érvényesül a piaci verseny – válaszolta lapunk megkeresésére a jegybank sajtóosztálya. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ugyanakkor elvárja, hogy a kárhányad az eddigi piaci gyakorlatnál sokkal kedvezőbben alakuljon a fogyasztók szempontjából, ami kereteket szab az intézményeknek és időről időre a díjaik újrakalkulálásra készteti a biztosítótársaságokat. A minősítést idáig elnyert három intézmény díjszabásában is vannak eltérések. Általánosságban elmondható ugyanakkor, hogy a fogyasztóbarát otthonbiztosítások ugyanakkora díjért magasabb szintű szolgáltatást nyújtanak az ügyfeleknek, fölösleges többletszolgáltatások és -kiadások nélkül, egyszerűen összehasonlítható módon, miközben a szerződés tartamának egésze alatt ügyfélbarát kiszolgálást garantálnak. A Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) termékek közötti egyszerű eligazodást a jegybank által jelenleg fejlesztett összehasonlító program is támogatja majd. Kérdésünkre a jegybank azt válaszolta, mindenképpen érdemes az áttérést átgondolni, és a minősítéssel rendelkező terméket a jelenlegi szerződéssel összehasonlítani. A jegybanknál jelenleg – a három, már minősítést elnyert intézményen túl – további három piaci szereplő MFO pályázatának elbírálása zajlik, és szinte minden hazai biztosító tervezi a fogyasztóbarát konstrukcióval való indulást. Minden jel arra mutat, hogy a fogyasztóbarát otthonbiztosítások hamarosan széles körben elérhetővé válnak az ügyfelek számára – tették hozzá. Ezek a termékek pedig az ügyfelek számára széleskörű biztonságot nyújtanak, garantáltan fogyasztóbarát kiszolgálást, és – egyéni igényektől függően – akár teljesen papírmentes kapcsolattartást a teljes tartam során.

Akár a jelenlegi biztosítón belül is – ahol már elérhető – érdemes áttérni a minősítéssel rendelkező termékre – húzták alá. A minősítési rendszer célja, hogy a szerződők számára könnyen érthető, összehasonlítható, a lakástulajdon értékének biztonságát erősítő biztosítási termékek kerüljenek forgalomba. Feltételei kedvezőbbek az eddig a piacon versengő termékekhez képest. Az MNB által lefektetett szabályok alapján vagy olcsóbb, vagy – az eddigi gyakorlattal szemben – már az alapcsomagban is széleskörűbb szolgáltatást nyújt, minden, a családok egzisztenciális létét alapvetően veszélyeztető káreseményt magába foglalva. A fogyasztóbarát otthonbiztosítás a díjbe­fizetéseknek a kárszolgáltatásokhoz viszonyított arányát a korábbi piaci gyakorlathoz képest az ügyfelek javára téríti el – fogalmaz a szakértői válasz.

Az alapcsomaggal kapcsolatos káresemények tartalmát az MNB egységesen, kötelezően határozta meg a biztosítóknak, családbarát, zöld és digitális szempontokat is figyelembe véve, miközben a kizárásokat és mentesüléseket az eddigiekhez képest sokkal szűkebb tartományban engedélyezte. Kiegészítő fedezetként – a legpontosabb személyre szabhatóság érdekében – a lakáshoz közvetlenül kapcsolódó, gyakoribb káresemények is biztosíthatók, amelyek egységes megnevezését a jegybank határozta meg. Ezeken túl további káresemények biztosítására is vállalkozhat az adott biztosító – tették hozzá. Elmondták még, a biztosítóval való kommunikáció, a kárbejelentés és a kárrendezés teljes folyamata digitálisan is végezhető. Az ügyfél egzisztenciális helyzetét fenyegető károk esetén a biztosítók rendkívüli kárfelmérési és kárrendezési eljárást alkalmaznak. A kárrendezés időtartama százezer forint alatti kifizetési összegnél maximum öt, felette tíz munkanap lehet. A lakásbiztosítás (a megkötése utáni harmadik negyedévtől) háromhavonta igény szerint bármikor felmondható.

Kapcsolódó írásaink