Gazdaság

Mozgalmas éven van túl a divat- és designipar

Az európai gyártás versenyképesebbé válhat a jövőben, a textil- és ruházati kereskedelem mérlege stabil

Az év elején a koronavírus-járvány globálisan megrázta a kreatív ipart, aminek hatására újragondolásra szorultak az eddigi jól bevált módszerek, felgyorsultak a változtatásokra szoruló folyamatok, elképesztően mozgalmas éven van túl a szakma – nyilatkozta lapunknak Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) vezetője. Mesélt arról is, milyen különleges volt az online megtartott Budapest Fashion & Tech Summit konferencia, illetve újonnan indult web­shopjukról, amelyen kizárólag magyar márkákkal lehet majd találkozni.

Mozgalmas éven van túl a divat- és designipar
Bata-Jakab Zsófia: Szeretnénk felhívni a figyelmet a magyar termékek vásárlására
Fotó: MH/Katona László

– Milyen eredményekkel zárult az idei Budapest Fashion & Tech Summit konferencia?

– Rendkívül nagy büszkeség számunkra, hogy a Budapest Fashion & Tech Summit megvalósításával már harmadik éve elősegítjük a környező országok közötti információáramlást és platformot teremtünk a közös gondolkodásnak. Örömmel mondhatom, hogy az idei konferencia a járványhelyzet okozta nehezítő körülmények ellenére is felülmúlta a várakozásainkat. A kétnapos szakmai fórum nem kevesebb, mint 735 perc műsoridőt foglalt magába, amit harminc országból követett több mint négyezer néző. Ez a szám pedig egyre csak növekszik, hiszen a konferencia teljes hosszában visszanézhető a BFTS Facebook-oldalán. Ha pedig valaki csak egy adott előadásra kíváncsi, azt az esemény YouTube-felületén tekintheti meg.  

– Milyen témák kerültek terítékre?

– Az idei esemény négy fő témakörre reflektált. A nemzetközi előadók tolmácsolásában olyan, a divatipart érintő fontos kérdések kerültek előtérbe, mint a fenntarthatóság, a technológiai innovációk, a járványhelyzet divatiparra gyakorolt hatásai, valamint az üzleti modellek változásai. A témákat négy panelre osztva boncolgatták a divatipari szakértők, majd az esemény lezárásaként tartottunk egy régiós kerekasztal-beszélgetést a környező országok divatintézményeinek vezetőivel, ahol a fő témaköröket vitattuk meg, adott országok tekintetében.

– Mi volt benne a különleges?

– Az idei esemény különlegességét kétségkívül digitális jellege adta, hiszen a vírushelyzet miatt online megvalósításra kényszerültünk. Voltak előre felvett dialógusok és prezentációk, de a legtöbb szakértő élő videós bejelentkezésekkel oldotta meg a részvételt. Hatalmas megtiszteltetés ért minket, hiszen a III. BFTS fő arca a stílusikon és divatszakértő, Anna Dello Russo volt, akivel együtt nyitottuk meg az első nap előadásait a fenntarthatóság jövőjéről és a divatipar globális változásairól szóló beszélgetésünkkel, amit korábban rögzítettünk a gyönyörű olaszországi Pugliában. Anna, a Vogue Japan kreatív igazgatója a második napon is csatlakozott hozzánk egy kérdezzfelelek-szekció erejéig, ahol a nézők élőben tehettek fel kérdéseket.

– Miben lesz egyedi a hamarosan induló webshopjuk?

– A világjárvány előtt is kiemelten fontos volt számunkra, hogy támogassuk a hazai divat- és dizájnvállalkozások értékesítési lehetőségeit, azonban úgy gondolom, a megváltozott gazdasági helyzetben a szakma integratív szervezeteként még nagyobb szerepet kell vállalnunk a fejlesztési folyamatok segítésében. Ennek érdekében létrehoztunk egy kizárólag magyar márkákat felsorakoztató webshopot, amely Budapest Select Concept Store néven indult. A platform által széleskörű online láthatóságot tudunk biztosítani a magyar tervezőknek hazai és nemzetközi szinten egyaránt. A hazai tervezőket felvonultató üzlet december 1-jén nyitotta meg virtuális kapuit, így a magyar divat és dizájn iránt érdeklődők bármikor felkereshetik az egyedi termékeket kínáló webshopot. Az oldalon jelenleg 34 márka termékei érhetők el, de tervezzük bővíteni a kínálatot további brandekkel. A Budapest Select Concept Store megvalósításával szeretnénk felhívni a tudatos vásárlók figyelmét a hazai termékek vásárlására és a magyar tervezők támogatására. A webshop a budapestselectstore.com linken érhető el.

– Hogyan értékeli az évet? Mire a legbüszkébbek?

– Az év elején a koronavírus-járvány globálisan megrázta a kreatív ipart, aminek hatására újragondolásra szorultak az eddigi jól bevált módszerek, felgyorsultak a változtatásokra szoruló folyamatok, elképesztően mozgalmas éven van túl a szakma. A Magyar Divat & Design Ügynökség a legtöbb programját áttette az online térbe, aminek köszönhetően még több embert tudtunk megszólítani. Szükségszerűvé vált például a rendszeresen megtartott divathét, a Budapest Central European Fashion Week újragondolása, de a 360 Design Budapest kiállításunkhoz is készült egy digitális platform. Emellett a Fashion Flash és a Design DIALOG néven futó kerekasztal-beszélgetéseinket és a mentor­programjainkat is áthelyeztük az online térbe. A divat- és dizájnszakmának egyre rugalmasabbnak kell lennie az előttünk álló folyamatos változások miatt, az elkövetkezendő években valószínűleg egyre átláthatóbb lesz az iparág az ellátási láncok is rövidülni fognak, ami kedvezhet a régió divatiparának, versenyképesebbé válhat az ágazat. Nehéz lenne egy adott dolgot kiemelni, hiszen mindig büszkeség tölt el, ha azt látom, hogy a több hónapos tervezésből sikeres programok jönnek létre. A legnagyobb eredményünk az Innovációs és Technológiai Minisztérium divat- és dizájnipart támogató, hétmilliárd forint keretösszegű pályázatának létrejötte, hiszen a kiírást az MDDÜ szakmai javaslatai alapozták meg. Tavasszal kérdőív, illetve kerekasztal-beszélgetés során mértük fel a világjárvány ágazatra gyakorolt hatásait, az eredmény pedig egyértelműen azt mutatta, hogy az iparági szereplők a kereslet visszaesését élték meg a legnagyobb kihívásként. A visszajelzések alapján összeállítottunk egy javaslatcsomagot, amelyet továbbítottunk a gazdaság újraindításáért felelős akciócsoport számára. Büszkék vagyunk arra, hogy ennek eredményeképp kiemelt ágazattá nyilvánították a kreatív ipart, és létrejött a pályázat.

– Milyen helyzetben van a divatipar jelenleg?  

– A koronavírus miatt nehéz időszakon megy keresztül az ágazat. Nagyjából háromezer cég exportál, és nyolcvan százalékuknak külföldi megrendelésekből érkezik a bevételük nagyobb része. Tovább rontotta a helyzetet, hogy az ágazatnak magas a nemzetközi kitettsége, a gyártókapacitás jelentős része nemzetközi, és az anyagokat is zömében külföldről szerzik be. Nehézkes volt az újraindulás is a nyár közepén, ezek összessége miatt várhatóan teljesen átrendeződik az iparág. Ebben az átrendező környezetben viszont lehetősége nyílik a vállalkozásoknak, hogy nagyobb szerephez jussanak. Az ügynökség idén tavasszal átfogó kérdőíves kutatást végzett, hogy felmérje a járvány hatásait az iparágra. Közel négyszáz visszajelzés érkezett, amelyek az anyagi támogatás fontosságát hangsúlyozták. Ezek alapján összeállítottunk egy javaslatcsomagot, amit továbbítottunk a gazdaság újraindítá­sáért felelős akciócsoport számára és büszkék vagyunk, hogy ennek köszönhetően kiemelt ágazattá nyilvánították a kreatív ipart. Az éves elemzések arra engednek következtetni, hogy az európai gyártás versenyképesebbé válhat a közeljövőben, az európai textil- és ruházati kereskedelem mérlege stabil, dinamikus a növekedés a szegmensek között. Bízunk benne, hogy a következő évben már emelkedni fog az iparág forgalma.

– Milyen jövőkép áll a divatipar előtt?

– A McKinsley & Company legfrissebb tanulmánya szerint az európai ruházati és textilipari vállalatok értékesítése idén 19 százalék körüli mértékben eshet vissza a járvány következtében. Bár jövőre érzékelhetően emelkedni fog az iparág forgalma, a járvány előtti szintet 2023-ig nemigen éri el. A jelenlegi járványügyi helyzet átírja a gazdaság teljes egészét, köztük a kreatív iparágat is. Az iparági előrejelzések szerint mindez jelentős hatással lesz az ellátási láncok szervezésére: a régiós divatipari folyamatokban Távol-Kelet háttérbe fog szorulni, mivel a szereplők leginkább arra törekednek majd, hogy folyamataikat hazájukban, vagy a szomszédos országokban tartsák. A McKinsey & Company már 2018-ban is felhívta a figyelmet erre: a gyártás Ázsiából történő visszaszervezése, vagy a termelés „közelre szervezése” már egy elinduló tendencia volt a divatiparban a koronavírus-járvány előtt is. Ennek köszönhetően a szállítási folyamatok is lerövidülnek, amelynek következtében régiós szinten is csökken a divatipar ökológiai lábnyoma. Mindez lehetőséget ad arra, hogy a divatipar egy sokkal fenntarthatóbb irányba mozduljon el és szélesebb körben elterjedjenek a fenntartható üzleti modellek. A koronavírus-világjárvány bár számtalan kedvezőtlen gazdasági következménnyel járt a szektorban, ugyanakkor lehetőséget adott a divatipar működésének újragondolására.

– Mi ennek az évnek a tanulsága?

– A divat- és dizájnipar híres a rugalmasságáról – ez a kulcsa annak, hogy a rendkívül gyorsan változó piaci helyzetben is teljesít. A szektor idén valóban rendkívüli rugalmasságról tett tanúbizonyságot, számos új működési irányelvet kellett újragondolni a rendezvényektől kezdve egészen a gyártási és kiskereskedelmi folyamatokig. A szakértők és elemzők szerint eljött az ideje annak, hogy digitálissá, egyúttal környezetbarátabbá váljon az iparág.

Kapcsolódó írásaink