Gazdaság

Országrészek vonzerejét növelik az új autóutak

Megvalósult Eger és Sopron bekötése, épül az új négysávos út Békéscsaba és Zalaegerszeg felé, a Monostori híd pedig átkelési lehetőséget teremtett a Dunán Komáromnál

Idén újabb nagyvárosok és térségek kapcsolódhattak a gyorsforgalmi úthálózathoz, növelve ezáltal az adott régió versenyképességét.

Országrészek vonzerejét növelik az új autóutak
Az M44-es autóutat Kondoros és Békéscsaba között másfél hónappal korábban tudták átadni
Fotó: NIF

Ebben az évben csaknem 180 kilométeren épült négysávos gyorsforgalmi út, a beruházások össz­értéke elérte az ötszázmilliárd forintot. Idén is kiemelt közlekedéspolitikai cél volt a megyei jogú városok közúti elérhetőségének fejlesztése. Megvalósult Eger és Sopron gyorsforgalmi bekötése, új szakaszok szolgálják a kényelmesebb és biztonságosabb eljutást Békéscsabára és Zalaegerszegre is. Az elmúlt tíz napban két autópálya-átadás is volt, hiszen forgalomba lehetett helyezni az M44-es Kondoros és Békéscsaba, valamint az M85-ös Csorna és Sopron közötti szakaszát. Pest megyében már végig járható az M4-es, az autósok az út országhatárhoz közeli szakaszának átadásával a második sztrádakapcsolatot használhatják Románia, Erdély felé. A Monostori híd korábban száz kilométeren hiányzó teherautós átkelési lehetőséget teremtett Komáromnál a Dunán.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: ezek a beruházások több térség elérhetőségét és közlekedésbiztonsági helyzetét javították 2020-ban. A hálózatbővítések egész országrészek vonzerejét nvelve járulhatnak hozzá a munkahelyeket teremtő beruházók betelepüléséhez. Az új építésű szakaszoknak köszönhetően az átmenő forgalom kevésbé terheli a települések belterületi útjait, csökken a helyi zaj- és levegőszennyezés. A színvonalasabb közutak többféleképpen is szolgálják tehát a hazai vállalkozások versenyképességének fokozását, a családok életminőségének folyamatos javítását – tette hozzá az államtitkár.

Az M44-es, az M85-ös és az M76-os autóút is kizárólag hazai forrásból épült és épül. Az M44-es tavaly elkészült – Tiszakürt–Kondoros – folytatásával együtt a főváros és a Viharsarok között 25 perccel csökkent a menetidő, a mostani szakaszt másfél hónappal korábban lehett átadni. A Lakitelek–Tiszakürt-szakaszon is dolgozik már a kivitelező. Idén fejeződött be az M76-os Zalaegerszeghez és M7-eshez közeli négysávos szakaszainak építése. A közbülső elemek előkészítése vagy kivitelezése folyamatban van.

Sopron és térsége évtizedek óta várja, hogy összeköttetésbe kerüljön Győrrel egy négysávos úton, a most elkészült 51 kilométeres szakasszal nemcsak gyorsabb lesz a közlekedés, hanem a térségben élők számára új gazdasági lehetőségek is megnyílnak. A Csorna–Sopron-szakasz átadásával 45 percre csökkent a menetidő Győr és Sopron között, míg a 2017-ben átadott Csorna-nyugat csomóponttól harminc perc alatt lesz elérhető a nyugat-magyarországi város. Emellett az új nyomvonallal 17 település mentesült az átmenő forgalomtól, és a jelentős infrastrukturális beruházás révén javul a közlekedés színvonala és biztonsága, ezáltal nő a régió versenyképessége is.

Két ütemben adták át az M4-es Pest megyei részét az M0-s körgyűrűtől Cegléden át Abonyig. Az autóút másik vége, a Berettyóújfalutól Nagykereki, országhatárig tartó szakasz is idén készült el. Az M35-ös meghosszabbításával együtt a magyarországi oldalon teljessé vált a Debrecen–Nagyvárad gyorsforgalmi kapcsolat. Az M43-as után így már egy másik irányban is eljuthatunk sztrádán Erdélybe, Romániá­ba. Az M4-es hiányzó köztes szakaszai kivitelezés vagy előkészítés alatt állnak. A Monostori híd a magyar–szlovák határon teremtett új átkelési lehetőséget a Dunán, tehermentesítve Komárom és Révkomárom belvárosait. Négysávosra bővültek egyes főúti szakaszok is: az 54-es kecskeméti bevezetője és a 471-es Debrecentől Hajdúsámsonig.

Az elmúlt évtizedben elvégzett közútfejlesztésekkel a 2010-ben még 1300 kilométer alatti gyorsforgalmi hálózat összes hossza 1700 kilométer közelébe nőtt. Az idén befejezett projektek is jelentősen előmozdították azt a stratégiai célt, hogy az ország bármely településéről harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos út. Ez az elvárás 2016-ban a városok, falvak fele, a lakosok csaknem háromnegyede esetében teljesült. 2020 végére már a települések kétharmadán élő 8,4 millió ember, a teljes népesség 86 százaléka jut el legfeljebb fél óra alatt a gyorsforgalmi vagy kiemelt főúti hálózatig.

Itt még épülőfélben a ceglédi csomópont, de idén két szakasz készült el az M4-esen Pest megyében
Itt még épülőfélben a ceglédi csomópont, de idén két szakasz készült el az M4-esen Pest megyében
Fotó: MH/Katona László

Kapcsolódó írásaink