Gazdaság
Hatékony hatósági fellépés
Szabálymódosítás teszi lehetővé a „horrorkaravánok” visszaszorítását

Akár félmillió forintos közigazgatási bírságot szabhatnak ki a jövőben az ellenőrző hatóságok a szabálytalan vontatást végző, túlsúlyos és túlméretes járműszerelvényekre akkor is, ha azok személyautókból vagy kistehergépkocsikból állnak. Az ellenőrzés és bírságolás lehetőségének kiterjesztése az M1 és N1 járműkategóriákra lehetővé teszi a „horrorkaravánok” visszatartását, a rendszám és forgalmi engedély elvételét. Mint azt az Innovációs és Technológiai Minisztérium tegnap hírül adta, a kapcsolódó jogszabály-módosítás nyomán hatékonyabbá válik a járművek üzembentartóival, vezetőivel szembeni fellépés, ami elősegítheti a közlekedésbiztonsági kockázatok visszaszorítását.
Az úgynevezett „horrorkaravánok” szinte kizárólag külföldi (elsősorban bolgár és román) járművek által vontatott járműszerelvények. Vezetőik jellemzően Nyugat-Európában felvásárolt autókat juttatnak el a keleti célországokba úgy, hogy egyszerre több gépkocsit szállítanak egymás mögé kapcsolt pótkocsikon, rakományukat hevenyészetten rögzítve, súlyosan veszélyeztetve ezzel a közlekedésbiztonságot.
A közlekedési hatóság az eddigiekben csak a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók nem megfelelő műszaki állapotát, elégtelen rakományrögzítését ellenőrizhette, szankcionálhatta. A közúti közlekedési törvény vonatkozó rendelkezése a bírság vagy a pénzkövetelés-biztosítás megfizetéséig teszi lehetővé a jármű visszatartását. A személyautókra és kisteherautókra is kiterjesztett szankcionálási lehetőség egyúttal tehát a járműszerelvények forgalomból való azonnali kitiltását is megalapozza. A továbbhaladás kötelező feltétele a bírság megfizetésén túl a közlekedésbiztonságot veszélyeztető állapot megszüntetése. A rendőrség mostanáig is felléphetett a szabálysértőkkel szemben, de a szakhatóságok jogosítványainak bővítésével még eredményesebbé válhatnak a közúti ellenőrzések.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: a horrorkaravánok szélsőséges példái a járművezetői felelőtlenségnek, el kell venni a próbálkozók kedvét a balesetveszélyes szállítási barkácsmegoldásoktól.
Új felüljárók a hatvani vasútvonalon
Folyamatosan halad a Budapest–Hatvan vasúti vonalszakasz korszerűsítése, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. ideiglenesen forgalomba helyezte a péceli és az isaszegi felüljárót, a gyalogos és kerékpáros forgalom számára pedig megnyílt a gödöllői Köztársaság úti felüljáró. Az Isaszeg–Hatvan-szakaszon idén október 30-án üzembe helyezték az új elektronikus biztosítóberendezést, amely nagy előrelépést jelent a vonatok pontosságának betartásában és a vasútbiztonság növelésében is.
(PGI)