Gazdaság
Nem rejt kockázatot mobillal fizetni

A mobiltelefonba regisztrált bankkártyákkal indított tranzakciók lebonyolítása a normál kártyás fizetéssel alapvetően megegyező infrastruktúrán történik, eltérés elsősorban a fizetés indításának folyamatában van – válaszolta lapunk biztonságos fizetésmódokra vonatkozó kérdésére a jegybank.
Kifejtették, a hagyományos bankkártyával történő fizetésnél az ügyfélhitelesítés (a PIN-kód megadása) a kereskedő POS-terminálján történik, mobiltelefonos fizetés esetén pedig vagy a POS-terminálon, vagy a telefonon, jellemzően ujjlenyomat leolvasásával vagy PIN-kód megadásával.
A jegybank szakértői válaszából kiderül, fontos még, hogy a mobiltelefonon nem közvetlenül a mobilfizetési alkalmazásba regisztrált kártya adatai, hanem az ahhoz kapcsolt, kizárólag a mobiltelefonos fizetés során használható azonosítók vannak eltárolva, ez tovább növeli a használat biztonságát.
Az előbbieknek köszönhetően mindkét fizetési megoldás megfelelően biztonságos. Ezt támasztja alá az is, hogy az új technológia bevezetését követően a bankkártyás visszaélések forgalomhoz viszonyított aránya továbbra is rendkívül alacsony szinten van. A mobiltelefonos fizetés úgy egyszerűsítheti a kártyás fizetést, hogy a használatával nem szükséges külön bankkártyát magunknál hordani vagy azt a fizetésnél a pénztárcából vagy a táskából elővenni, hanem elegendő az ügyfelek túlnyomó többségének a zsebében lévő telefont használni, így gyorsítható a fizetési folyamat. Válaszukban hozzátették, a mobiltelefonos kártyás fizetés a hazai banki ügyfelek többsége számára már lehetséges, az elérhető szolgáltatásokról és azok igénybevételi feltételeiről az adott intézménynél célszerű érdeklődni.
Kitértek arra is, a jogszabályok készpénz-helyettesítő fizetési eszköznek nevezik azokat az eszközöket vagy eljárásokat, amelyekkel fizetési megbízás adható, így például a hagyományos bankkártyát, a mobilbankot vagy az internetbankot.
Ha valaki észleli, hogy a készpénz-helyettesítő eszközét más használja, azaz általa jóvá nem hagyott tranzakció történt, vagy az eszköz kikerült a birtokából – például elhagyta vagy ellopták tőle –, akkor amint lehetséges, köteles a banknak bejelenteni ezt.
Ugyanakkor a vonatkozó pénzforgalmi jogszabályok alapján a banknak gondoskodnia kell arról, hogy ezt a bejelentést az ügyfél bármikor díj-, költség- vagy egyéb fizetési kötelezettségtől mentesen megtehesse, függetlenül attól tehát, hogy mobiltárcához vagy klasszikus bankkártyához kapcsolódik a bejelentés.
További szabály, hogy az ügyfél bejelentését követően a bank a bejelentéssel érintett eszközzel fizetést nem teljesíthet, tehát tulajdonképpen le kell tiltani. A jegybank válaszaiból mindezek alapján egyértelműen kiderül, hogy mindkét megoldás egyformán biztonságos.