Gazdaság

Fekete Péntek: az akciós árura is vonatkozik a kötelező jótállás

Sokszor a csomagon belül van az a nyilatkozat, hogy sértetlenül átvette a vevő a terméket, de ez nem jelenti azt, hogy a vállalkozás mentesül a felelősség alól

Internetes vásárlás esetén a Black Friday alatt fokozottan figyeljenek oda, hogy a futár kézbesítése során mit írnak alá – nyilatkozta lapunknak Inzelt Éva, a Budapesti Békéltető Testület elnöke. Az elnök asszony arra is felhívta a figyelmet, hogy a fogyasztóknak mire érdemes odafigyelniük a Fekete Péntek, azaz Black Friday nevű akciók során, és hogyan tudnak élni jogaikkal, ha bármi problémával szembesülnek.

Fekete Péntek: az akciós árura is vonatkozik a kötelező jótállás
Inzelt Éva: A vásárlók merjenek élni a jogaikkal!
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

– Milyen panaszok érkeznek leggyakrabban a Black Friday akciókkal kapcsolatban?  

– Hazánkban a Black Friday alkalmával rengetegen vásárolnak online, webáruházakon keresztül, gyakran már a karácsonyi ajándékokat gyűjtik be ilyenkor a fogyasztók. A leggyakrabban a 14 napos indokolás nélküli elállási jog gyakorlásakor merül fel vita a felek között. Ilyen eset például, hogy a vállalkozás nem akarja visszaadni a termék (teljes) vételárát, arra hivatkozva, hogy sérült a termék, hogy nem megfelelően vagy nem időben jelentette be az elállását a fogyasztó. A második ügycsoport a jótállással kapcsolatosan felmerülő nézeteltérések (ki mire jogosult és kötelezett). A jótállási kötelezettség alapján a kereskedőnek kell bebizonyítania, hogy a termék hibája, sérülése csak a teljesítést, azaz az átvételt követően keletkezett. Ha ezt nem tudja bizonyítani, akkor a fogyasztó kérheti a termék kijavítását, kicserélését, ha a vállalkozás ezt nem tudja teljesíteni, vagy nem akarja, akkor második lépcsőben árleszállítást vagy akár a teljes vételár visszafizetését kérheti a vevő. A harmadik panaszcsoport, amikor hiányos tájékoztatást ad a webáruház a szállítási költségekről, az elállási jog gyakorlásának módjáról és határidejéről, vagy éppen a békéltető testületekhez fordulásról nem tájékoztatják a fogyasztókat, amikor a vállalkozás elutasítja a panaszát.  

– Mi történik, ha kifogy az akciós készlet?  

– A kérdés ilyen esetekben mindig az, hogy vajon megvalósítja-e a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot a vállalkozás, vagyis amikor feltette az akciós készletről a reklámját, és azt tüntette fel, hogy van még, mondjuk, tíz darab, de már akkor sem volt, csak kettő raktáron, akkor megvalósítja-e a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, amely eseteket a fogyasztóvédelmi hatóság és a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálhatja.  

– Előfordulhat az, hogy az akciós termékre nincs garancia?

– Az ilyen típusú kikötés jogellenes, tudniillik a vonatkozó kormányrendelet alapján az új, tartós fogyasztási cikkekre – tízezer forint feletti televízió, laptop, mosógép, mosogatógép, hűtő, egyebek – egyéves kötelező jótállás vonatkozik. Ezt a jogszabály alapján fennálló egyéves kötelező jótállást nem zárhatja ki a vállalkozás.  

– Milyen következményei vannak annak, ha egy üzlet reklámja megtévesztő?  

– Megtévesztő reklám esetén tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra hivatkozva tud a fogyasztó a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a Gazdasági Versenyhivatalhoz vagy webáruház esetén az Innovációs és Technológiai Minisztérium IT-labor szervezetéhez fordulni.

– Mit tanácsol a vevőknek, mire kell fokozottan odafigyelniük?

– Internetes vásárlás esetén a Black Friday alatt fokozottan figyeljenek oda, hogy a kézbesítés során mit írnak alá. Nem mindegy, hogy arról nyilatkoznak, hogy a csomagot sértetlenül átvettem vagy a terméket sértetlenül átvettem. Sokszor sajnos a csomagon belül van az utóbbi nyilatkozat, de ez nem jelenti azt, hogy mentesül a vállalkozás a felelősség alól. Fontos tudnivaló az is, hogy a vállalkozás felel a termék sérülésmentes átadásáért. Az átvétel után történt sérülésekért felel a fogyasztó, ha pedig eleve sérült terméket kapott, ugyanúgy megilletik a fogyasztóvédelmi jogok. Amennyiben sérült a termék, a fogyasztó akkor jár a legjobban, ha a tizennégy napos, indokolás nélküli elállási jogot választja. Fontos tudni, hogy elállás esetén a fogyasztót terheli a visszaküldés költsége, kivéve, ha a vállalkozás vállalta azt.

– Hol lehet ennek utánanézni?

– Pontosan emiatt érdemes előzetesen tájékozódni a vállalkozás weboldalán, hogy elállás esetén hova kell visszaküldeni a terméket, hiszen sok esetben egy magyar nyelvű honlap sem biztosíték arra, hogy magyarországi a visszaküldési cím, így ha Romániába, Lengyelországba vagy Szlovákiába kell visszaküldeni a terméket, az tetemes pluszköltséget eredményezhet a fogyasztónak. Az indokolás nélküli elállási jogát mindenképp írásban gyakorolja a fogyasztó, és fogalmazzon pontosan. Ha csak annyit ír, hogy a „termék sérült, ezért visszaküldöm”, akkor a webshop azt fogja hinni, hogy a fogyasztó hiba miatti garanciális igényt kíván érvényesíteni.

Kapcsolódó írásaink

Berobbanhat év végére az e-kereskedelem

ĀA fogyasztói felmérések szerint a legtöbb vásárló a digitális térben is pontosan ugyanolyan kritériumok alapján hozza meg a döntését, mint a való életben

Indul az év végi vásárlási szezon

ĀKözeleg az egyik legnagyobb forgalmat bonyolító nap, a Black Friday, a koronavírus-járvány azonban mindenhol átírhatja a korábbi években megszokott forgatókönyvet

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom