Gazdaság

Berobbanhat év végére az e-kereskedelem

A fogyasztói felmérések szerint a legtöbb vásárló a digitális térben is pontosan ugyanolyan kritériumok alapján hozza meg a döntését, mint a való életben

A járvány elleni védekezést segítő friss korlátozások miatt az év végi vásárlási szezonban ismét robbanásszerűen bővülhet itthon az e-kereskedelmi forgalom. A magyarok 37 százaléka idén legalább ugyanannyit tervez online vásárolni a black friday-hez kapcsolódó akció­dömpingben, mint tavaly.

Berobbanhat év végére az e-kereskedelem
Egyre tudatosabbak a vevők, ha online rendelésről van szó
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

Tavaly csaknem 7,4 milliárd dollárt költöttek el a fogyasztók a blackfriday-mánia hazájában, az Egyesült Államokban, de itthon is számos rekord született: az egyik legnagyobb online kereskedelmi lánc mintegy 1,8 milliárd forintos forgalmat realizált az akció első két órájában. Úgy tűnik, a világjárvány sem vethet véget a globális őrületnek, egyes előrejelzések akár 25 százalékkal nagyobb költést jósolnak az idei szezonra – derült ki a Stylers Group lapunknak küldött közleményéből. Mint írták, ez azonban nem jelenti azt, hogy nem lesz rendhagyó a 2020-as „koronás” fekete péntek, hiszen minden eddiginél nagyobb rohamra készülnek az online vásárlók, akik pontosan olyan „kiszolgálást” várnak el a digitális térben, mint az üzletekben. Magyarországon az elmúlt években mérsékelten nőtt a webes vásárlási kedv, azonban a pandémia ebben is gyökeres változást hozott: a hazai lakosok 35 százaléka saját elmondása szerint még soha nem költött annyit az interneten, mint ebben az időszakban.

Habár a black friday az egynapos akciódömpingből mára az egész ünnepi kereskedelmi szezont meghatározó jelenséggé nőtte ki magát, a fenti számok is rámutatnak, hogy a webshopok iszonyatos nyomásnak vannak kitéve a legforgalmasabb időszakokban. Ez minden kereskedő álma, ugyanakkor könnyen rémálom lehet belőle: ha összeomlik a szerver, túl lassú a web­oldal vagy akadozik a mobilos vásárlás, a bevételek helyett a panaszokat számolgathatják. A magyarok egyre tudatosabbak a vásárlói döntéseik kapcsán: jó előre tájékozódnak az árakról és a kedvezményekről, csaknem harmaduk pedig akár fél évet is vár a fekete péntekre, ha úgy látja, hogy megéri.

A fogyasztói felmérések szerint a legtöbb vásárló a digitális térben is pontosan ugyanolyan kritériumok alapján hozza meg a döntését, mint a való életben, vagyis szeretnének minél valósághűbb benyomást kapni arról, amit megvásárolnak, ha kérdésük van, arra minél gyorsabb választ várnak, és fontos számukra, hogy biztonságos fizetési opciók álljanak rendelkezésükre. A web­shopok számára is kulcsfontosságú tehát a minél magasabb színvonalú vásárlói élmény megteremtése, ehhez pedig a technológia szállíthatja a bombabiztos megoldásokat. Habár az év végi szezon már a nyakunkon van, érdemes szétnézni a nemzetközi trendek között, mert a következő években óriási versenyelőny lehet az innovatív fejlesztések alkalmazása a vásárlókért folytatott kiélezett harcban.

„Kereskedelmi szempontból kulcsfontosságú időszak a black friday és az azzal egybefolyó ünnepi vásárlási szezon, így a webshopoknak minden eszközzel a fogyasztók kedvében kell járniuk. Ideje a technológiát kreatív és élményalapú megoldásokra fordítani: egyre több a virtuálisan is bejárható üzlet, sok ruhát felpróbálhatunk online a fényképünk feltöltésével, de minden jel arra mutat, hogy hamarosan akár hangalapú, mesterséges intelligenciát alkalmazó asszisztensek is a segítségünkre lesznek a vásárlásban, az eladókat pedig avatárok helyettesítik a digitális térben.

Emellett egyre fontosabb fogyasztói igényként jelenik meg a fenntarthatóság, sokan előnyben részesítik azokat a kereskedőket, akik környezetbarát csomagolásokat használnak vagy éppen részt vesznek valamilyen erre irányuló akcióban” – írta ­Gönczy Gábor, a Stylers Group ügyvezető igazgatója. 

Kapcsolódó írásaink