Gazdaság
Innovációval erősítene a vasúti árufuvarozó
Emelkednek jövőre a szállítási díjak, az Európai Unió közzétett egy ajánlást a pályahasználati díjak elengedéséről, illetve csökkentéséről a tagországokban

Az ipari termelés európai szintű visszaesése a vasúti fuvarozásban is megmutatkozott, így a járványügyi helyzet idén harminc–negyven százalékkal csökkenti a 2,3 milliárd euró árbevételű Rail Cargo Group cégcsoport üzemi eredményét, így a magyar áruszállító leányvállalat, a Rail Cargo Hungaria (c) teljesítménye is csökken – közölte tegnap Kovács Imre az RCH igazgatóságának elnöke. Elmondta azt is, hogy a járvány körülményei között is zavartalanul működik a vasúti árufuvarozás, a költségeik viszont emelkednek idén. Ezzel együtt átálltak a koronavírus-üzemmódra, befektetnek a jövőbe, ezért az innovációt, ezen belül is a digitalizáció fejlesztését fontosnak tartják. Az RCH forgalmának nyolcvan százaléka nemzetközi irányú, ugyanakkor bizonyos területeken, így a logisztikában sikerült növelni a teljesítményt. Kovács Imre fontosnak tartja, hogy az országok közötti átjárhatóság technológiai feltételeit javítsák, ezt a célt is szolgálja a cégcsoport által vásárolt 108 új Vectron villamos mozdony, amelyek közül 56 Magyarországon is közlekedhet.
Kitért az egyes kocsi fuvarozás – amikor a kis- és közepes vállalkozások szórt küldeményeit állomásonként gyűjtik össze a vasútvállalatok – állami támogatására, amely szerinte garancia arra, hogy a környezetbarát vasúti fuvarozás ezen szegmensét fenn tudják tartani a közúttal szemben. Az ilyen jellegű küldeményeket hatszáz állomásról és négyszáz iparvágányról gyűjtik össze, ezzel hétszáz magyar vállalkozás áruját továbbítják, elősegítve a külpiacra jutásukat. A kontinentális forgalomban a csereszekrényes és a daruzható félpótkocsik vasúti közlekedtetése a meghatározó, a tengerentúli áruforgalomban pedig a konténeres fuvarozásé a jövő – tette hozzá Kovács Imre. Ebből adódóan felértékelődik a Kína és Európa közötti vasúti áruforgalom. A Kína-irányú transzkontinentális fuvarozás növelése a cégcsoport egyik kiemelt stratégiai célja. Kovács Imre elmondta, hogy szeretnék elérni a közlekedési kormányzatnál a vasúti pályahasználati díjak idei elengedését, illetve csökkentését. Az Európai Unió ennek érdekében már közzétett egy ajánlást a tagországok számára, így Ausztriában már döntés volt ebben.
Körös Norbert az RCH vezérigazgatója elmondta, hogy hazánkban a vasúti árufuvarozás részaránya 17 százalékos, és idén az első háromnegyed évben az energiahordozók és az autóipari termékek tették ki a fuvarok 46 százalékát. A járványhelyzet ellenére emelkedtek a költségeik, hiszen a pályahasználati díjak 3,2, az energia három, a vontatási kiadások pedig 15 százalékkal növekedtek idén. Ebből adódóan 2021-ben a belföldi forint alapú fuvarozásban tíz-, a nemzetközi, euróelszámolású díjakban hatszázalékos áremelést terveznek. Kotiers Roman, az RCH igazgatósági tagja a digitalizációs beruházásokat említette, ezek közül is kiemelte a mobilkommunikációs fejlesztést, illetve a RailCube rendszert. Előbbi a kocsivizsgálók munkáját egyszerűsíti, utóbbi pedig a mozdonyfordulók tervezésekor, illetve az irányításban jelent előnyt.