Gazdaság

Fontos beruházások előkészítése kezdődik

A következő európai uniós ciklusban lényegesen több pénz jut a kötött pályás fejlesztésekre, mint a jelenlegiben, a munkák 2022-ben indulhatnak

Jelentős vasúti beruházások előkészítése kezdődhet meg, így a következő európai uniós ciklusban lényegesen könnyebben és előbb lehet kezdeni a konkrét építkezéseket a sikeres pályázatok esetén.

Fontos beruházások előkészítése kezdődik
A Kis-Gellért-hegyi alagút átépítése után a Déli pályaudvarról is közlekedhetnek emeletes motorvonatok
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

Megújult Ebes és Debrecen között a nyolc kilométer hosszú vasútvonal, ami az utolsó előtti láncszeme a Szolnok–Debrecen közötti 120 kilométeres szakasznak. A Püspökladány és Ebes közötti 32 kilométeres szakaszon még dolgoznak a kivitelezők, ennek az átadása jövőre lesz. Itt a pályát már felújították, még állomásépítési munkák vannak hátra, de a tervek szerint 2021 januárjában befejezik a munkát. Szolnok és Debrecen között 2022-től az új egységes európai vonatbefolyásoló biztosítóberendezés üzembe helyezését követően óránként 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek a vonatok. Mindez azt jelenti: a jelenlegi 2 óra 28 perc helyett 2 óra 2 percre csökken Budapest és az ország második legnagyobb városa között az InterCity vonatok menetideje. A záhonyi vonal folytatásaként átépül a következő uniós ciklusban a Debrecen–Nyíregyháza közötti vasúti pálya is, legalábbis a beruházás tervezése megkezdődhet. Ez a szakasz ugyanis részét képezi annak az előkészítési listának, amelyre 32 milliárd forintot lehet költeni. Egy kormánydöntés ugyanis lehetőséget teremt arra, hogy a 2021–2027-es uniós pénzügyi ciklusban kötött pályás beruházásokra várhatóan rendelkezésre álló mintegy kétezermilliárd forint sikeres pályázása érdekében megkezdődjön az előkészítés és a tervezés. A mostani ciklusban európai uniós támogatással 1300 milliárd forintot lehet elkölteni a hazai vasúthálózat korszerűsítésére. Említésre méltó, hogy 2016 óta összesen – magyar és uniós forrásokkal együtt – több mint 1800 milliárd forint jutott a már befejezett, kivitelezés alatti vagy előkészületben levő vasúti beruházásokra.

Mint az Innovációs és Technoló­giai Minisztérium közölte, a kormánydöntésnek, így az előkészítési projekteknek köszönhetően egyebek mellett megkezdődhet a Nyugati pályaudvar vágányhálózata és bevezető szakaszai rekonstrukciójának, a lajosmizsei és váci vonalak elővárosi célú fejlesztésének előkészítése. A Kis-Gellért-hegyi alagút átépítése után a jövőben a Déli pályaudvarról emeletes motorvonatok közlekedhetnek majd Székesfehérvár, illetve Tatabánya–Győr, a nyári idegenforgalmi főszezonban a Balaton felé is. A forrás odaítélésével elkészülhetnek a Hatvan–Füzesabony vonal és a kapcsolódó ráhordó vonalak fejlesztésének, a Békéscsaba–Lőkösháza szakaszok korszerűsítésének tervei is. A Szeged–Makó vasúti elővárosi közlekedés vonzerejét a megújuló vasúti pálya mellett a vegyes forgalmú Tisza-híd megépítése növelheti.

Ezek mellett megtörténhet a Szombathely–Kőszeg és a Zalaszentiván–Nagykanizsa vasútvonalak villamosításának előkészítése is. Az úgynevezett Nyugat-magyarországi Masterplan az országrészt össze­függő egységként vizsgálhatja egyebek mellett a Győr–Pápa–Celldömölk, a Székesfehérvár–Pusztaszabolcs és a Komárom–Székesfehérvár vonalak villamosításának, a Pusztaszabolcs–Gyékényes, a Pusztaszabolcs–Pécs–Eszék és a Székesfehérvár–Nagykanizsa–Gyékényes viszonylatok egyes szakaszai fejlesztésének a lehetőségét. A konkrét kivitelezési munkák sikeres pályázat esetén 2022 elején indulhatnak. 

Újpalota is a vasúti forgalomban

Kísérleti jelleggel indított járatokat a MÁV-Start munkanapokon Piliscsaba és Rákos állomások között, hétvégenként pedig az Óbuda–Rákos szakaszon. Múlt vasárnaptól az S76-os vonatok az esztergomi vonalról Angyalföldet követően a külső körvasúton közlekednek tovább, (és vissza),  az alacsony padlós Flirt motorvonatok megállnak az újonnan létesített Újpalota megállóhelyen is. Az észak-budai és a kelet-pesti agglomerációt összekötő járat fontos átszállási kapcsolatot biztosít Újpalota megállóhelynél a 7, 7E, 8E, 108E, a 133E és a 277-es buszokra. Ezzel egyúttal gyorsabb, kényelmesebb lesz az eljutás a pilisi térségből Pécel és Sülysáp felé is. Az S76-os járatok előnye, hogy a jelenleginél akár fél órával is gyorsabbá teszik a közlekedést e térségek között ingázók számára. A járatok munkanapokon félóránként, hétvégente óránként közlekednek. Piliscsaba és Rákos között 47 , Óbuda és Rákos közötti szakaszon 17 perc a menetidő, míg az Újpalota-Újpest közti szakaszon hét percig tart az út. (PGI)

Kapcsolódó írásaink