Gazdaság

Zöldbuszok érkeznek a nagyvárosokba

Minősített hazai autóbuszgyártók bocsáthatnak rendelkezésre tesztelés céljából elektromos meghajtású autóbuszokat, amelyek a Zöld Busz Program megvalósítását szolgálják.
 

Zöldbuszok érkeznek a nagyvárosokba
Már Békéscsabán is környezetkímélő járművek közlekednek
Fotó: MTI/ Rosta Tibor

A magyar gazdaság élénkítését és a környezet védelmét egyaránt szolgálja a kormány által meghirdetett, a klíma- és természetvédelmi akcióterv részeként megvalósuló Zöld Busz Program – közölte tegnap Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára a minősítést szerzett autóbuszgyártók bemutatásakor. Mint azt az államtitkár elmondta, a Zöld Busz mintaprojektben a kiválasztott hazai gyártók az ország kilenc nagyvárosában illetve térségében – Debrecen, Nyíregyháza, Békéscsaba, a Mátrai Erőmű térsége, Kecskemét, Esztergom, Székesfehérvár, Kaposvár, Zalaegerszeg – bocsátanak rendelkezésre tisztán elektromos meghajtású autóbuszokat. Ez a mintaprojekt hozzájárul a Zöld Busz Program megvalósításához, amelynek keretében az állam tíz év alatt 36 milliárd forinttal támogatja az e-buszok beszerzését. Egy tavalyi kormányhatározat révén ugyanis 2022-től csak elektromos buszt lehet üzembe helyezni a 25 ezer lakost meghaladó településeken. A demonstrációs mintaprojektre egyébként nyolcszázmillió forintot szán az állam, csakúgy mint a finanszírozási mintaprojektre. Utóbbi révén már autóbuszokat lehet beszerezni, illetve töltőállomásokat üzembe helyezni, mint ez történt legutóbb Debrecenben. Az ITM egyébként hét konzorciummal, ezen belül tíz piaci szereplővel kötött szerződést a demonstrációs mintaprojektben.

Kaderják Péter hangsúlyozta: a program kiemelt célja, hogy fellendítsék a hazai autóbuszgyártást. Jelenleg a forgalomba helyezett e-buszok esetében 10-15 százalékos a magyar beszállítói hányad, ezt a Zöld Busz Programban hatvan százalékra szeretnék emelni. Ezzel együtt szigorúak a műszaki követelmények, hiszen az e-buszoknak legalább kétszáz kilométert kell megtenniük egy feltöltéssel. Lapunk érdeklődésére az államtitkár elmondta, hogy a 36 milliárd forintos támogatási programból idén és jövőre 4,2 milliárd forintot szeretnének a helyi közösségi közlekedést ellátó önkormányzatok és közszolgáltatók számára elérhetővé tenni. Ennek érdekében még ebben a hónapban társadalmi egyeztetés kezdődik. E pályázat révén körülbelül negyven-ötven busz vásárlására adódik lehetőség. A Zöld Busz Programban tíz év alatt 180 milliárd forintot költhetnek el az érdekelt önkormányzatok és közszolgáltatók. Kaderják Péter megemlítette azt is, hogy az itteni akkumulátorgyártók jelentős kapacitással rendelkeznek Magyarországon, és ezt összhangba lehet hozni a buszprogrammal. Annak érdekében, hogy a hazai ipar partnere tudjon lenni a buszprogramnak, létrehozzák a Magyar Akkumulátor Szövetséget – közölte az államtitkár.

Lapunk érdeklődésére Tankó Zoltán, az Ikarus Járműtechnika Kft. igazgatója elmondta, a programban a cég saját fejlesztésű City Pioneer autóbuszát bocsátják rendelkezésre. Ebben az autóbuszban a fejlesztést és a beszállítást tekintve negyven százalékos a hazai arány, az alkatrészek közül itt készülnek az ajtók, az üvegek vagy a szélvédők. Az autóbusz hatótávolsága 250 kilométer. A jármű sorozatgyártása egyébként megkezdődött, ebben az évben 24 autóbusz megépítését tervezik. Fehérváry Tamás, az Ikarus leányvállalata, az Electrobus Europe Zrt. cégvezetője elmondta, hogy Európa-szerte jelentős az igény az e-buszokra, ezért is kezdték meg a sorozatgyártást.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom