Gazdaság
Vezetési stratégiák és az érzelmi intelligencia

Az érzelmi intelligenciának számos aspektusa létezik. A szerzők olyan sztárvezetőkkel készítettek mélyinterjúkat, akik szinte az összes EI-összetevő tekintetében kimagaslóan erősek. Olyan esetek leírására kérték őket, amikor „az érzelmek kezelésével vagy használatával sikerült megoldaniuk egy-egy problémát, vagy elérniük egy-egy célt”. A kutatásban részt vett menedzserek által elmondottak alapján a könyv érzelmi szempontból irányított „siker-stratégiákat” vázol fel lépésről-lépésre.
Ma már egyre nagyobb volumenű empirikus bizonyíték is igazolja, hogy az érzelmi intelligencia és a vezetési hatékonyság szorosan összefügg. A szerzőpáros fejtegetése szerint azzal járul hozzá az EI a hatékony vezetéshez, hogy kiélezi a vezetők mások befolyásolására irányuló képességét is.
Számos felmérés tanúsítja, hogy az alkalmazottak felmondásának első számú indoka a rossznak tartott főnök, ennek hátterében pedig gyakran az érzelmi intelligencia hiánya áll – hangsúlyozzák. A hatékony vezetőket két teljesen eltérő jellemvonáscsoporttal írják le: egyrészt erősek, határozottak és elszántak, másrészt viszont empatikusak, gondoskodók és együttérzők is.
Arra is egyre több meggyőző felmérés utal, hogy a vezető EI-je erőteljesen kihat a vállalat alkalmazottainak testi és mentális egészségére is. Mára pedig az üzleti iskolák is felismerték az érzelmi intelligencia jelentőégét, így tanrendjükben is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a témára.
A szerzők az érzelmileg intelligens vezetés stratégiáját kilenc pontban foglalták össze, ezek alkalmazását számos gyakorlati példán is ismertették. Egy érzelmileg intelligens vezető képes az érzelmi klíma feltérképezésére ; az érzelmei kifejezésével motivál másokat; megfigyeli, miként hat a viselkedése mások érzelmeire; képes beleképzelni magát mások helyébe; megfejti a helyzet mögött meghúzódó érzelmi erőhatásokat; képes perspektívát váltani; optimális interperszonális határokat alakít ki; mások segítségét is igénybe veszi az érzelmek kezelésében; segít másoknak az érzelmi intelligenciával kapcsolatos képességeik fejlesztésében.
A kötet konklúziója, hogy ezeket a stratégiákat bárki alkalmazhatja. A szerzők bizonyosak abban, hogy használatuk egyéni és szervezeti szinten egyaránt egészséget, megelégedettséget és hatékonyságot eredményez.