Gazdaság

Vezetési stratégiák és az érzelmi intelligencia

Az érzelmi intelligencia (EI) olyan képességek összességét jelenti, amelyekkel az ember felismeri és kezelni is tudja mind a saját, mind mások érzelmeit. A Pallas Athéné Könyvkiadó által most megjelentetett sikerkönyvben a szerzők, Cary Cherniss pszichológiaprofesszor és Cornelia W. Roche coach azt mutatják be, milyen hatalmas szerepe van az érzelmi intelligenciának, amikor a vezetőknek komoly nehézségekkel vagy jelentős lehetőségekkel kell szembenézniük. A könyv azokat az érzelmileg is ütőképes vezetési stratégiákat ismerteti, amelyek által leküzdhetők az akadályok, és sikerre vihetők a célok.

Vezetési stratégiák és az érzelmi intelligencia
A Pallas Athéné Könyvkiadó által most megjelentetett sikerkönyvben a szerzők, Cary Cherniss pszichológiaprofesszor és Cornelia W. Roche coach azt mutatják be, milyen hatalmas szerepe van az érzelmi intelligenciának, amikor a vezetőknek komoly nehézségekkel vagy jelentős lehetőségekkel kell szembenézniük
Fotó: MH

Az érzelmi intelligenciának számos aspektusa létezik. A szerzők olyan sztárvezetőkkel készítettek mélyinterjúkat, akik szinte az összes EI-összetevő tekintetében kimagaslóan erősek. Olyan esetek leírására kérték őket, amikor „az érzelmek kezelésével vagy használatával sikerült megoldaniuk egy-egy problémát, vagy elérniük egy-egy célt”. A kutatásban részt vett menedzserek által elmondottak alapján a könyv érzelmi szempontból irányított „siker-stratégiákat” vázol fel lépésről-lépésre.

Ma már egyre nagyobb volumenű empirikus bizonyíték is igazolja, hogy az érzelmi intelligencia és a vezetési hatékonyság szorosan összefügg. A szerzőpáros fejtegetése szerint azzal járul hozzá az EI a hatékony vezetéshez, hogy kiélezi a vezetők mások befolyásolására irányuló képességét is.

Számos felmérés tanúsítja, hogy az alkalmazottak felmondásának első számú indoka a rossznak tartott főnök, ennek hátterében pedig gyakran az érzelmi intelligencia hiánya áll – hangsúlyozzák. A hatékony vezetőket két teljesen eltérő jellemvonáscsoporttal írják le: egyrészt erősek, határozottak és elszántak, másrészt viszont empatikusak, gondoskodók és együttérzők is.

Arra is egyre több meggyőző felmérés utal, hogy a vezető EI-je erőteljesen kihat a vállalat alkalmazottainak testi és mentális egészségére is. Mára pedig az üzleti iskolák is felismerték az érzelmi intelligencia jelentőégét, így tanrendjükben is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a témára.

A szerzők az érzelmileg intelligens vezetés stratégiáját kilenc pontban foglalták össze, ezek alkalmazását számos gyakorlati példán is ismertették. Egy érzelmileg intelligens vezető képes az érzelmi klíma feltérképezésére ; az érzelmei kifejezésével motivál másokat; megfigyeli, miként hat a viselkedése mások érzelmeire; képes beleképzelni magát mások helyébe; megfejti a helyzet mögött meghúzódó érzelmi erőhatásokat; képes perspektívát váltani; optimális interperszonális határokat alakít ki; mások segítségét is igénybe veszi az érzelmek kezelésében; segít másoknak az érzelmi intelligenciával kapcsolatos képességeik fejlesztésében.

A kötet konklúziója, hogy ezeket a stratégiákat bárki alkalmazhatja. A szerzők bizonyosak abban, hogy használatuk egyéni és szervezeti szinten egyaránt egészséget, megelégedettséget és hatékonyságot eredményez.

Kapcsolódó írásaink

Nincs B bolygó

ĀMegjelent a Pallas Athéné Kiadó legújabb kiadványa, Mike Berners-Lee kézikönyve a sorsdöntő évekhez

A kínai „azonnali” város története

ĀA neves hongkongi építész, Juan Du Kína egyik különleges gazdasági övezetének központjába, Sencsen városába kalauzolja az olvasót - Megjelent a Pallas Athéné Kiadó legújabb kiadványa

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom