Gazdaság

Győrben is megállna a varsói gyorsvasút

Az új vasútvonal elsősorban a személyforgalom számára készülne, a tervező vizsgálja annak a lehetőségét, hogy a kevésbé kihasznált szakaszokon tehervonatok is közlekedjenek

Jövő nyárig készülne el az a megvalósíthatósági tanulmány, amely alapján el lehetne kezdeni a Budapest és Varsó közé tervezett, nagy sebességű vasútvonal hazai szakaszának az építését. Az új vonal elsősorban személyszállító vonatok számára épülne.

Győrben is megállna a varsói gyorsvasút
A nagy sebességű vasút új nyomvonalon épülhet meg, és délről kerüli el a Vértes hegységet
Fotó: MH/Katona László

Megkezdődött a Budapest és Varsó közötti, nagy sebességű vasút építésének előkészítése, a megvalósíthatósági tanulmány műszaki szempontból a magyarországi szakaszra terjed ki, utasforgalom és közgazdasági értelemben viszont az együttműködésben részt vevő V4-országokat, így hazánkat, Szlovákiát, Csehországot és Lengyelországot is vizsgálja – közölte lapunk megkeresésére az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). A szaktárca megbízása alapján a tanulmányt a Nemzeti Infra­struktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) készíti, erre a kormány másfél milliárd forintot biztosított. Az eredmények alapján jövő nyárra készülhet döntési javaslat a beruházás elindításához szükséges tervezés megkezdéséről.

Mint arról értesültünk, az országos területrendezési tervben már készült egy nyomvonaljavaslat a Budapest–Bécs nagy sebességű vasúthoz, annak most aktualizálása vált szükségessé. A tervező már eddig is több nyomvonalváltozatot vizsgált, a most kiválasztott, Budapest–Törökbálint–Mór–Győr–Rajka-nyomvonal azonban több helyen eltér ettől. Például természetvédelmi, gazdasági és utasforgalmi szempontok alapján nem hosszú alagutakon keresztezi, hanem délről kerüli meg a Vértes hegységet.

Mint azt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a napokban a tervezett gyorsvasútról elmondta, a magyarországi szakasz Budapesttől Móron keresztül Győrig tart majd, és tárgyalnak a szlovákokkal, hogy Győr és Dunaszerdahely között vagy Rajkánál vigyék át a vonalat Szlovákiába, ahonnan Pozsonyon keresztül Csehországból – Brno, Ostrava és Katowice érintésével – Varsóig halad. Az új nyomvonalon Magyarországon a tervek szerint óránként 350 kilométeres sebességgel közlekedhetnek a személyszállító vonatok. A miniszter kitért arra is, hogy a beruházás teljesen új dimenziót nyit Közép-Európa gazdasági fejlődése előtt, hiszen a térségben még nincsen gyorsvasút.

Annyi azonban bizonyos, hogy az új vonal mindenképpen lehetőséget teremt arra, hogy Győrben megállhassanak a vonatok, hiszen ez a vasútvonal közgazdasági megtérülésének a kulcseleme. Ugyanakkor – mint azt az ITM közölte – még vizsgálat tárgyát képezi, hogy mindez a jelenlegi pályaudvar bővítésével, új létesítésével vagy esetleg elkerülő szakasz együttes építésével valósulhat meg, ennek előkészítésébe a győri önkormányzatot is bevonják a tervezők. Az új vonal elsősorban a személyforgalom számára épülne, a NIF azonban vizsgálja annak a lehetőségét, hogy a kevésbé kihasznált szakaszokon tehervonatok is közlekedhessenek. Ez azért is lenne fontos, mert jelenleg a Budapest–Hegyeshalom-vonal a legforgalmasabb az országban, ahol jelentős a teherforgalom is. Másrészt viszont nemzetközi példa is bizonyítja, hogy nagy sebességű vonalon együttesen közlekedhetnek személy- és tehervonatok. Ilyen például a spanyolországi Figures–Barcelona-vonal, amely 320 kilométeres sebességre épült ki. Mint azt az ITM közölte, az új nyomvonal teret nyithat a szintén középtávú fejlesztési elképzelésként létező, Budapestet elkerülő V0 vasútvonal számára is, amely viszont elsősorban a teherforgalom számára épülne meg. A két vasútvonal akár hosszú szakaszon közös nyomvonalon, így gazdaságos kialakítással valósulhat meg.

A partnerországok terveiről még nincsenek részletek, így azt nem tudni, hogy ők a saját országukban milyen vasutat szándékoznak építeni. Annyi bizonyos, hogy a szlovákok a napokban kötöttek szerződést egy olasz–szlovák konzorciummal a Pozsony és a cseh határ közötti vasútvonal átépítéséről, ez a jelenlegi 140 helyett kétszáz kilométeres sebességű közlekedésre lesz alkalmas. Ugyanúgy, mint Csehországban a Breclav és Brno közötti vasútvonal, amely jelenleg százhatvanas. Hogy aztán innen Varsóig milyen vasút épül, azt még nem tudni. Ezzel kapcsolatban a minisztérium közölte: a magyarországi megvalósíthatósági tanulmány alapja a visegrádi országok miniszterelnökei által aláírt szándéknyilatkozatban rögzített kölcsönös partnerség. Az együttműködés alapja azonban nem az azonos vonali sebesség, hanem a közös menetrendi koncepció, a megcélzott menetidők meghatározása. E szerint Budapestről Pozsonyba másfél, Prágába három és fél, Varsóba a jelenlegi tizenkettő helyett öt és fél óra alatt lehetne eljutni. Azonos elvek mentén jött létre például a Benelux térség nagy sebességű vasútja, ahol a szerelvények az országokban különböző sebességgel közlekednek, mégis egységes és versenyképes szolgáltatást nyújtanak.

Kapcsolódó írásaink

Vasúti rezsicsökkentés

ĀMegszűnik a gyorsvonati pótdíj, az InterCity vonatrészen ezentúl egységes lesz a helyjegy ára, emellett az utasoknak egy díjövezettel kevesebbet kell fizetniük

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom