Gazdaság

Bosszantja a karcagiakat az M4-es autóút terve

Az elképzelések megvalósításával a város határrészének egynegyedét elöntené a víz, tönkretenné a szántóföldeket, a talajok termőképességét, így elértéktelenedne a terület

Az M4-es autópálya karcagi szakaszának tervezett útvonalával nem elégedettek a mezőgazdasági szereplők, mivel tönkreteheti az öntöző- és belvízcsatorna-rendszert, a külterületi vízgazdálkodást, így a termőföldeket is. A károk minimalizálása érdekében a 4-es főúttal párhuzamos nyomvonalon, a már megépült műtárgyak érintésével kell megvalósítani a beruházást.

Bosszantja a karcagiakat az M4-es autóút terve
Az új építési koncepciót egyhangúlag elutasították a termelők
Fotó: MH/Katona László

Folyamatosan épül a Budapestet és Erdélyt összekötő M4-es autó­pálya, amely a fővárosból a nagykereki határárkelőn át egészen Nagyváradig ér majd a tervek szerint. Az autó­pálya érinti a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Karcagot is, ezt a jelenlegi koncepció szerint a már meglévő 4-es főúttól délre kívánják kiépíteni. Ez azonban a karcagi gazdatársadalomnak komoly problémát okoz, hiszen a tervezett útvonal kettészelné az ottani termőföldeket, illetve a sakktáblaszerűen elhelyezkedő, vízgazdálkodáshoz elengedhetetlen állami és magántulajdonú műveket is.

Nemcsak a csatornákat kötné el az új tervezet, hanem a meglévő öntöző- és lecsapolórendszert is félbevágja – nyilatkozta a Magyar Hírlap megkeresésére Hubai Imre Csaba, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara megyei elnöke és a Karcagi Nagykun Gazdakör vezetője. Ismertette, a mostani koncepció a karcagi határrész egynegyed részét érintené hátrányosan, ugyanis az amúgy is belvízzel és aszállyal küszködő területet elöntené a víz, tönkretenné a szántóföldeket, a talajok termőképességét, ezáltal elértéktelenedne a terület. Ez körülbelül nyolcezer hektárnyi termőföldet érint, valamint nagyjából hatvannyolc családi gazdaság megélhetését veszélyeztetné. Kérdésünkre elmondta, utoljára több mint öt éve történt egyeztetés a tervezőkkel, ezalatt viszont többször módosították a karcagi szakasz építési tervét, többek között leszűkült a tervezett útpálya, elmaradna a leállósáv kialakítása, ami rendkívül balesetveszélyes, mivel a biztonsági létesítmények nélkül két szalagkorlát közé szorulna az ország legforgalmasabb autóútja.

Bár azóta Fazekas Sándor egykori földművelésügyi miniszter, országgyűlési képviselő és a néhai Dobos László polgármester, valamint a megyei önkormányzat részéről is voltak kísérletek az autópálya koncepciójának megtárgyalására, megvitatására, ezek mind ez idáig kudarcba fulladtak. A helyzetet bonyolítja, hogy Dobos László halálával a város jelenleg polgármester nélkül működik, az időközi választás pedig szeptember 27-én lesz – közölte az elnök.

Domján Sándor gazdálkodó, a Karcagi Nagykun Gazdakör aktív tagja lapunknak úgy fogalmazott, tíz évvel ezelőtt is történt egyeztetés az illetékesekkel, amelynek keretében az M4-es autópálya karcagi szakaszának eredeti útvonalát elfogadta a város gazdatársadalma. Ez alapján a pályaszakasz – mint mondta – a 4-es főút érintésével átment volna a termelés szempontjából jelentéktelen Rainer-legelőn és a Karcag keleti részén fekvő Apavári erdőn egészen a Jász-Nagykun-Szolnok és Hajdú-Bihar megyék határán húzódó Hortobágy–Berettyó-főcsatornáig, ahol egy új híd épült volna – jelezte Domján Sándor. A gazda megerősítette, hogy az új koncepciót azonban egyhangúlag utasították el a termelők, hiszen a harminchatezer hektárnyi karcagi határrészből hat-nyolcezer hektár mehet tönkre. Domján Sándor azt is hozzátette, hogy Karcagon az egykori tizenötezer hektárnyi rizstelepből jelenleg mindössze kilencszáz hektárnyi áll rendelkezésre, amely a mostani tervezet megvalósításakor használhatatlanná válna. A gazdálkodó amiatt is érvelt az új koncepció ellen, mert olyan területrészeket érint, amelyek kifejezetten a vízkormányzásra, belvíz elvezetésére és öntözésre vannak tervezve.

A szakasz nemcsak a víz elfolyásának lenne a gátja, hanem a talaj lágysága miatt magának a pályának is gondot okoz majd – jelezte Domján Sándor. Felhívta lapunk figyelmét, hogy a gazdatársadalom kész egy újabb egyeztetésre a tervezőkkel. Cél, hogy ameddig csak lehet, az eredeti 4-es főút nyomvonalát kövesse az épülő autópálya egészen a főcsatornáig. Így sokkal kevesebb termőföldet kell kivonni a termelésből, amely kevesebb kárral, rövidebb útvonallal és kisebb költséggel járna, nem mellesleg a társadalmi elégedetlenséget is megoldaná – tette hozzá.

Mint ismert, július 23-án átadták az M4-es autópálya teljes Pest megyei szakaszát, jelenleg az Abony és Törökszentmiklós közötti szakasz építése zajlik.

Kapcsolódó írásaink

Elkezdődött az M81-es autópálya tervezése

ĀTavaly áprilisban született kormánydöntés a fejlesztésről, idén májusban aláírták a szerződéseket a Komárom–Székesfehérvár és a Székesfehérvár–Sárbogárd szakaszra

Tovább épül az M6-os autópálya

ĀNyáron birtokba vehetik az autósok az M4-es gyorsforgalmi út Berettyóújfalu utáni szakaszát, ezzel a második sztráda éri el a román határt