Gazdaság
A belföld lett az új külföld
Azokat a városokat kerestük fel, ahol cél, hogy minőségi szolgáltatásokat nyújtsanak

A járvány alapjaiban írta át a turizmus történetét idén – jelentette ki Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója az ügynökség honlapján közzétett podcastjában. Kifejtette, noha nagyon hiányoznak a külföldi turisták, az látszik, tovább folytatódott a belföldi idegenforgalom élénkülése. Júliusban 1,2 millió, augusztusban pedig már másfél millió magyar nyaralt hazánkban, és ebbe nem számoltuk bele a nyaralótulajdonosokat, egynapos kirándulókat. Összességében elmondható, hogy június, július, augusztus hónapban a lakosság harminc százaléka pihent valamilyen (kereskedelmi) szálláshelyen.
A nyaralóhelyek népszerűségét vizsgálva látszik, a turisták számának növekedése nem volt egyenletes minden településen, az viszont elmondható, hogy a minőségi szolgáltatást nyújtókat kerestük fel, azoknak a városoknak az adatai lettek kedvezőbbek, ahol a városvezetők, szolgáltatók közösen azon dolgoznak évek óta, hogy minőséget nyújtsanak. Az üdülők száma alapján elmondható, hogy célszerű is erre törekedni, hiszen a versenytárs a külföld. Guller Zoltán reményét fejezte ki, hogy sokan vannak, akik idén felfedezték hazájukat.
A vidéki Magyarország jó szezont zárhatott, emellett a vezérigazgató emlékeztetett, a kormány több száz milliárd forint értékben adott támogatásokat nem csupán szálláshelyeknek, jelentősek ezen belül az adó- és járulékkedvezmények, kedvezményes hitellehetőségek – segítve a túlélést.
Budapest azonban kilencven százalék körüli mértékben a külföldi turistáknak van kitéve. Ausztriában ez az arány nyolcvan, Párizsban pedig ötven százalék. Ez alapján el kell gondolkodniuk a szolgáltatóknak, lehet-e például olyan éttermeket üzemeltetni, ahová csak külföldiek járnak. A fővárosi önkormányzatnak is kellene tennie valamit, Guller Zoltán szerint nem lehet elodázni a cselekvést.
A szolgáltatóknak meg kell próbálniuk ajánlatokkal bombázni a vidéki Magyarországon élőket. Az MTÜ újabb kampányt is indít ennek érdekében. Guller Zoltán emlékeztetett, a turizmus világszinten a GDP tíz százalékát állítja elő, ezért arra kell készülnünk, hogy az újraindulást követő versenyt megnyerjük.