Gazdaság

Húsz vasúti fejlesztés előkészítése indulhat

A 2021 és 2027 közötti uniós ciklus keretén belül harminckétmilliárd forintot kötött le húsz vasúti fejlesztés előkészítésének, tervezésének támogatására a kormány. Mindez a hazai közösségi közlekedés gerincét adó vasút infrastruktúrájának, szolgáltatásainak korszerűsítése, versenyképességének növelése mellett a magyar gazdaság élénkítéséhez is hozzájárul – emelte ki lapunknak az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

Húsz vasúti fejlesztés előkészítése indulhat
Több vonalszakaszt villamosíthatnak, bővített uniós forrás juthat a kötött pályás közlekedésre (képünk illusztráció)
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Közleményükben ismertették, a döntésnek köszönhetően egyebek mellett megkezdődhet a Nyugati pályaudvar vágányhálózata és bevezető szakaszai rekonstrukciójának, a lajosmizsei és váci vonalak elővárosi célú fejlesztésének előkészítése.

A Kis-Gellért-hegyi alagút átépítése után a jövőben a Déli pályaudvarról emeletes motorvonatok közlekedhetnek majd Székesfehérvár és Tatabánya–Győr, a nyári idegenforgalmi főszezonban pedig a Balaton felé is.

A forrás odaítélésével elkészülhetnek a Hatvan–Füzesabony-vonal és a kapcsolódó ráhordó vonalak fejlesztésének, a Békéscsaba–Lökösháza- és a Debrecen–Nyíregyháza-szakaszok korszerűsítésének tervei.

A Szeged–Makó vasúti elővárosi közlekedés vonzerejét a megújuló vasúti pálya mellett vegyes forgalmú Tisza-híd megépítése növelheti. A többi között megtörténhet a Szombathely–Kőszeg- és a Zalaszentiván–Nagykanizsa- vasútvonal villamosításának előkészítése is.

Az úgynevezett Nyugat-magyarországi Masterplan az országrészt összefüggő egységként kezelve vizsgálhatja egyebek mellett a Győr–Pápa–Celldömölk-, a Székesfehérvár–Pusztaszabolcs és a Komárom–Székesfehérvár-vonalak villamosításának, a Pusztaszabolcs–Gyékényes, a Pusztaszabolcs–Pécs–Eszék és a Székesfehérvár–Nagykanizsa–Gyékényes viszonylatok egyes szakaszai fejlesztésének lehetőségét.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A 2014–2020-as pénzügyi ciklus integrált közlekedésfejlesztési operatív programjában a kifizetések idén nyáron már túlnőtték az eredeti, ezerháromszázmilliárd forintos keretösszeget. A várakozások szerint a következő években az eddigieknél jelentősen nagyobb forrásmennyiség lesz elérhető uniós társfinanszírozással a kötött pályás közösségi közlekedés fejlesztésére. Az előzetesen becsült nagyságrendek alapján Magyarország számára összesen akár kétezermilliárd forint is rendelkezésre állhat vasúti beruházásokra. Az újonnan támogatott előkészítési projektek e hatalmas keretösszeg közel felét kitevő forrásigényű kivitelezési munkák megkezdését alapozhatják meg lehetőség szerint már 2022 elejére” – írta az ITM.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom