Gazdaság

Van, aki nyertesen jött ki a pandémiából

Rugalmas beszállítói kapcsolatokkal vészelték át a vírushelyzetet

A járvány idején mindennél fontosabb értékké vált a biztonság, amely az élet több területén is új trendek felemelkedéséhez vezetett. Sok technológiai újítás lépett életbe, és még több vállalkozás alakul ezek nyomán.

Van, aki nyertesen jött ki a pandémiából
A fogyasztók megváltozott lehetőségeihez alkalmazkodtak a vállalkozások
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

Számos vállalat működése került veszélybe, dolgozók milliói nem tudtak munkába állni, a külföldről beszerzett alapanyagok nem érkeztek meg, vagy csak több hónapos csúszással. Mindeközben Magyarországon a liszt értékesítési volumene 168 százalékkal nőtt márciusban, áprilisban pedig kétszáz online webshop nyílt naponta. Nem minden felfutás ilyen evidens azonban – a PwC Magyarország tanácsadói elemzést készítettek arról, hogy mely iparágak, termékek, illetve szolgáltatások kerültek ki nyertesen a több hónapig tartó járványügyi helyzetből. Vizsgálták azt is, hogy melyek azok a szokások, amelyek várhatóan hosszú távon is illeszkednek a pandémia utáni értékrendbe.

Járvány idején mindennél fontosabb értékké vált a biztonság, amely az élet több területén is új trendek felemelkedéséhez vezetett – írták a kutatásban. „A járvány által létrejött új társadalmi rendben háttérbe szorultak a közvetlen társas kapcsolatok, és a fizikai távolságtartás miatt szükség volt digitális támogató folyamatok kiépítésére. Ebbe a kategóriába sorolhatók az otthoni munkavégzés miatt kiemelt fontosságúvá vált kiberbiztonsági szolgáltatók, valamint mind a gyógyszerszállításra, mind a social distancing (fizikai távolságtartás) megfigyelésére használt drónok, de új lendületet kapott a fintech szektor és a járványügyi megfigyelések során is alkalmazott QR-kód-megoldás is” – írta a tanulmányban Osztovits Ádám, a PwC közép- és kelet-európai régiójának stratégiai igazgatója.

Az elemzés rámutat a fintech szektor vírushelyzetben tapasztalt trendjeire is: a pár perc alatt online benyújtható hitelkérelmek, számlanyitások vagy éppen a tőzsdei applikációk népszerűségének megugrására. Az utóbbira példa a brit Freetrade, amelyet 125 százalékkal többen töltöttek le márciusban. A drónok használata is új terepet kapott: fertőtlenítésre és emberek testhőmérsékletének beazonosítására is bevetették a repülő eszközöket.

Az oktatás és a munka mellett a szórakozás is a virtuális térbe költözött, így nagy igény mutatkozott a digitális szabadidős megoldások iránt. Ennek hatására számos tradicionális szórakoztatóplatform mellett olyan új szereplők is fókuszba kerültek, mint például a kínai TikTok – az applikáció letöltéseinek összesített száma 112 millió volt májusban. Szintén a beszűkülő sportolási és utazási lehetőségek vezettek a videójátékok és az online szerencsejáték felíveléséhez. Az emberek jelentős része nemcsak a szórakozásra formált igényt, hanem lehetőséget látott saját maga és a digitális oktatás kapcsán családtagjai fejlesztésé­ben is, így felgyorsult az oktatási témájú appok terjedése.

A vírus az ellátási láncokat is érzékenyen érintette, a lezáruló határok és a szigorúbbá váló biztonsági előírások megnehezítették a pontos árumozgásokat, és többletköltségekhez – vagy soha meg nem érkező szállítmányokhoz – vezettek. A krízist leghatékonyabban azok a vállalatok voltak képesek átvészelni, amelyek rugalmas beszállítói kapcsolatokat tartanak fent, valamint felismerik a fogyasztók elérésének megváltozott lehetőségeit. Átfogó tanulságnak tűnik, hogy leginkább azok a szereplők tudták zavartalanul folytatni működésüket, amelyek egyszerű, helyi ellátási lánccal rendelkeznek, valamint a fogyasztókhoz szorosan kapcsolódva – vagyis őket közvetlenül elérve – működnek.

Kapcsolódó írásaink