Gazdaság

Gyorsítana a nagyobb városok felé a vasút

A beruházások fontos célja, hogy javuljon a vonatok menetrendszerűsége, és növekedjena versenyképesség a közúttal szemben, ezért emelkedik az utazási sebesség

Felvenné a versenyt a menetidők tekintetében a közúti közlekedéssel a vasút. Ehhez európai uniós támogatásból újabb vonalak épülnek át, továbbá hazai forrásokat is bevonna a MÁV Zrt. a meglevők korszerűsítésére.

Gyorsítana a nagyobb városok felé a vasút
Fotó: MÁV-Start

Középtávú stratégiát dolgozott ki a MÁV a vasút versenyképességének javítása érdekében, ami leginkább a menetidők csökkentését célozza Budapest és a nagyobb vidéki városok, megyeszékhelyek és megyei jogú városok között. A MÁV 2030-ig tartó stratégiai céljai között a legforgalmasabb fővonalakon a pályasebesség emelése, néhol kétvágányúsítás szerepel, így jelentősen csökkenhetnek a menetidők. Ebben az évtizedben például az óránkénti százhatvanas sebesség elérése a cél a jelenleg átépülő vonalak mellett a Hatvan–Füzesabony, Debrecen–Nyíregyháza, Békéscsaba–Lőkösháza, Szabadbattyán–Lepsény és Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakaszokon. A Budapest–Kelebia vonal végig 160 kilométer/órás sebességre épül ki. Ezzel együtt a Budapest–Pécs vonalat bizonyos szakaszokon kétvágányosra – ez három helyen hat-nyolc kilométert jelent, így az ütemes menetrend szerint szemben közlekedő járatoknak nem kell egymást bevárniuk egy állomáson – építené ki a MÁV.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója lapunknak elmondta a beruházások legfőbb célja, hogy a vasút versenyképessége növekedjen a közúttal szemben. Mint közölte, a most zajló pályafejlesztéseknek köszönhetően 2022-re 560 kilométer hosszú vasútvonal lesz alkalmas arra a biztosítóberendezésekkel együtt, hogy 160 kilométer/órás tempóval közlekedjenek a vonatok. Ezeken a vonalakon nemcsak a sebesség emelkedik, hanem a tengelyterhelés is nő a jelenlegi 21-ről 22,5 tonnára, amely a vasúti teherforgalom pozícióit erősíti. Jelentős változás lesz ezáltal például a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Miskolc–Budapest „körvasúton”, hiszen itt a pálya legnagyobb része százhatvanasra épül át, így az említett nagyvárosokon kívül Füzesabonyba, Egerbe vagy Kisvárdára is gyorsabban lehet eljutni.

A távolsági alaphálózat paraméterei - tervezett célállapot (2030)
A távolsági alaphálózat paraméterei - tervezett célállapot (2030)
Fotó: MÁV-Start Zrt.

Homolya Róbert ezzel együtt különösen fontosnak tartja, hogy az európai uniós támogatás mellett hazai, illetve saját forrást is tudjanak költeni a pályaállapotok javítására. Ugyanis az uniós támogatásból megvalósított beruházások haszna elveszik, ha azokon a pályákon nem történik megfelelő karbantartás, amelyekre nem jut közösségi pénz. A vasúttársaság saját forrást különített el a ceglédi vonal korszerűsítésére, a fejlesztés a Nyugati pályaudvar és a Városliget elágazás között zajlik, jövőre tovább kell folytatnunk a vonal felújítását. A pályahálózat fejlesztése elsődleges, ugyanakkor szükség van új mozdonyokra, motorvonatokra is ahhoz, hogy a személyszállító járatok menetrendszerűségét növelni tudják, csökkenjenek a menetidők és komfortosabb legyen az utazás. Ezért a MÁV kidolgozott egy ötéves beruházási tervet, ami 250-300 milliárd forintot jelent, azaz évente ötvenmilliárd forint saját forrásra lenne szükség a pályahálózat emelt szintű karbantartására. Homolya Róbert hozzátette, hogy az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből mintegy tizenkilencmilliárd forintot költhet a vasúttársaság a Budapest-Hegyeshalom fővonal biztosítóberendezéseinek a felújítására. A 178 kilométeres szakaszon a felújítások a tervek szerint 2021 elején kezdődhetnek el, és 2023 augusztusában fejeződhetnek be.

Abban az esetben, ha ezek a beruházások megvalósulnak, jelentősen, körülbelül 15 perccel csökkenhetnek a menetidők. A tervek szerint például Budapest és Debrecen között 27, Budapest és Nyíregyháza között 32 perccel, és Békéscsabára is 21 perccel hamarabb lehet majd eljutni a fővárosból. Jelentős változás lenne Szekszárd esetében is, hiszen a Tolna megyei székhelyre 31 perccel csökkenhet a menetidő a jelenlegi eljutáshoz képest. Pécsre 25 perccel, Szegedre pedig 15 perccel rövidülne le az utazási idő.

Kapcsolódó írásaink

Erősödhet a vasúti árufuvarozás

ĀAz egyeskocsi-forgalom fenntartásával kétezer vasutasnak marad meg a munkája, további öt-hatezer állást jelent, hogy a cégek ilyen formán tudják értékesíteni termékeiket