Gazdaság

A régiós autópiacok közül a hazai bizonyult a legellenállóbbnak

A járvány miatt eltérő szigorúságú intézkedéseket vezettek be

A környező országok közül a magyar mellett egyedül a cseh autópiac úszta meg harmincszázalékosnál kisebb mértékű visszaeséssel a koronavírus-járvány miatt bekövetkezett gazdasági leállást.

A régiós autópiacok közül a hazai bizonyult a legellenállóbbnak
Az újranyitást követően a magyar kereslet intenzitása a középmezőnybe tartozik
Fotó: MH

A legtöbb régiós országban (Románia, Szlovénia, Szerbia, Szlovákia, Lengyelország és Ausztria) 31 és 36 százalék között alakult az értékesített új autó számának a csökkenése, Horvátországban ez az érték elérte az 54,4 százalékot. Európai uniós kitekintésben is kiemelkedően jónak számítanak a magyar autópiaci adatok. Az európai autógyártók szakmai képviselete, az ACEA által közölt adatok szerint a közösségben mindössze két államban, Finnországban és Svédországban volt kisebb a csökkenés a magyar értéknél. A négy legnagyobb uniós autópiac közül a spanyol szenvedte el a legnagyobb, 50,9 százalékos zuhanást, Olaszországban 46,1 százalékos, Franciaországban 38,6 százalékos, míg Németországban 34,5 százalékos volt a visszaesés mértéke.

A piacok eltérő alakulását számos tényező együttesen befolyásolta a gazdaság általános helyzetétől kezdve a kormányzat konkrét korlátozó intézkedésein keresztül a lakosság és a vállalatok körében kiváltott reakciókig – magyarázta a cég közleményében Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Bár a korlátozások bevezetése gyakorlatilag egy időben történt, azok szigorúsága országról országra változott – tette hozzá. Az adatok tükrében a magyar piac a járvány első hullámát relatíve hatékonyan volt képes kezelni.

Az újranyitást követő első teljes hónap adatai ugyanakkor azt mutatják, a fogyasztói kereslet újbóli élénkülése tekintetében hazánk a középmezőnyben helyezkedik el. A júniusi újautó-eladási adatok szerint az itthoni forgalom is 23,7 százalékos elmaradásban van 2019 júniu­sához képest. Eközben számos régiós országban látható a kereslet intenzívebb visszatérése: míg Lengyelországban és Szlovákiában húsz százalék körülire, Ausztriában pedig 18 százalékosra csökkent az elmaradás az egy évvel korábbi szintekhez, addig Szlovéniában és Csehországban már csak 5-6 százalékkal helyeztek kevesebb új autót forgalomba 2019 júniusához képest.

Kapcsolódó írásaink

Nehéz helyzetben az autókereskedések

ĀA törlesztési moratórium miatt nem kell attól tartani, hogy bedőlnek a hitelek, viszont felhalmozódtak a készletek, és nehéz olcsóbban eladni személygépkocsit