Gazdaság
Sikeres pályázat Brüsszelben
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz utolsó körében is támogatható projektjavaslatokat nyújtott be Magyarország, így újabb közlekedési beruházások valósulhatnak meg

Öt magyar közlekedésfejlesztési projekt nyert uniós támogatást az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) korábbi pályázati körökben lekötetlenül maradt úgynevezett visszahulló forrásaiból – adta hírül tegnap az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A napokban lezárult pályázati körben 130 projekt jutott összesen 2,1 milliárd euró támogatáshoz. Magyarország összességében 24 milliárd forint beruházási pénzhez jutott hozzá. A jelenlegi kiírásban befutó magyar projektek legjelentősebbike a Budapest és Bécs közötti vasúti kapcsolat gyorsítása a Kelenföld–Hegyeshalom vonalon tervezett biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztésekkel. Erre a beruházásra 19 milliárd forintot nyert el Magyarország. Az átjárhatóságot szolgáló beavatkozások nyomán a menetidő negyed órával csökkenthető Budapest és Bécs között, és a jelenleginél több vonat közlekedhet. Két projektben biztonságos kamionparkolókat lehet építeni az M5–M43 autópálya-csomópont közelében, és Kiskunfélegyházán az M5-ös autópálya mellett. Előbbi esetében 131, utóbbinál 171 férőhely épül. A magyar légiforgalmi irányító, a HungaroControl közreműködésével valósul meg az úgynevezett SESAR Telepítési Program újabb eleme. Lesz még ezen felül egy német érdekeltségű projekt, magyar vonatkozásban. Ebben olyan Siemens villamosmozdonyok (Vectron, Smartron) kapnak egységes mozdonyfedélzeti rádiókommunikációs rendszert, amelyek Magyarországon is közlekednek.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: Magyarország ebben az uniós ciklusban 57 saját közlekedésfejlesztési projektjéhez nyert el összesen 362 milliárd forint CEF-támogatást. A 670 milliárd forint beruházási értékben megvalósuló fejlesztések közé tartozik az M15 és M70 gyorsforgalmi utak tavaly lezárult teljes négysávúsítása, vagy a Monostori híd nyáron befejeződő építése Komáromnál, a Duna felett. CEF-hozzájárulással zajlik a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs és a Rákos–Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, amely a Budapest elővárosi és a Pécs, Miskolc irányú távolsági összeköttetések színvonalát egyszerre javítja. A sikeres magyar pályázati szereplésre a következő uniós költségvetési időszakban is lehet építeni.
A MÁV Zrt. tegnap azt közölte, hogy a hegyeshalmi vonalon jövő év elején kezdődnek a beruházások, 2021 végén már csökkenhetnek a menetidők, a projekt 2023-as zárását követően pedig pontosabbá, megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés Budapest és Bécs között, valamint több tehervonat közlekedhet a nemzetközileg is fontos vasúti korridoron. Kicserélik az elavult elektronikus biztosítóberendezések áramellátó berendezéseit, valamint a biztosítóberendezés kezelőfelületeit a tatai, az almásfüzitői és a hegyeshalmi vasútállomásokon, utóbbit a komáromi állomáson is megújítják. A je-lenlegi központi forgalomellenőrzési berendezés helyett egy korszerű, fejlettebb, központi forgalomirányítási rendszert építenek ki a teljes vasútvonalon, továbbá egyéb fejlesztéseket is megvalósítanak. Az új menetrendi struktúra bevezetésével a nemzetközi áruszállítás feltételei is javulnak, a térség közúti kamionforgalmának egy része így átterelődhet a környezetbarátabb vasútra.