Gazdaság
Szerdától a Volánbusz tulajdonosa a MÁV

A nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter lapunkhoz eljuttatott közleménye ennek kapcsán kiemeli: az egységes irányítási struktúra megteremtésével megvalósul azon kormányzati szándék, hogy a jövőben az ország valamennyi településén javuljon a közösségi közlekedési közszolgáltatás, a vidéki lakosok mobilitásának biztosítása, a városi és agglomerációs forgalom pedig a környezetkímélő közösségi közlekedésre terelődjön át.
„A közös stratégiai irányítás hosszú távon megteremti az egységes autóbuszos és vasúti menetrend kialakításához, a vasúti ráhordó hálózatok és a menetrendi csatlakozások fejlesztéséhez, valamint az egységes jegy- és tarifa rendszer, utastájékoztatás és arculat kialakításához szükséges feltételeket” - olvasható a közleményben.
Távozik a Volánbusz elnök-vezérigazgatója
A rábízott feladat sikeres teljesítése után távozik a Volánbusz éléről Dávid Ilona. A leköszönő elnök-vezérigazgatóra a jövőben új kihívások várnak.
Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter 2018 augusztusában a Volán-társaságok reorganizációjára, újjászervezésére kérte fel a menedzsert. A távozó elnök-vezérigazgató irányításával 2019. október 1-jén megvalósult a Volán-társaságok integrációja, a hét regionális központból létrejött egy egységes, országos szolgáltatási lefedettséget biztosító 19 ezer főt foglalkoztató közszolgáltató vállalat.
A tavaly megkezdett járműfiatalítási programnak köszönhetően folyamatosan javul a helyközi és a 70 településen végzett helyi közösségi közlekedés színvonala, a mobil applikáción történő jegy- és bérletértékesítés bevezetésével pedig tovább bővült az utasok számára elérhető kényelmi szolgáltatások köre.
A vállalatvezető kimagasló szakmai munkáját 2020 márciusában Lánczy Leó-díjjal ismerte el a tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter. Dávid Ilona közgazdász, 2010-2012 között a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója, 2012-2018 között a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója volt.
A kommüniké leszögezi: az irányítási struktúra változásával kiemelt hangsúlyt kap a közlekedési szakmában dolgozók szociális biztonságának és megbecsülésének további erősítése, a munkahelyek megőrzése, illetve a közlekedésben dolgozók hivatásának és életpályamodelljének versenyképessé és vonzóvá tétele, ugyanakkor azonban a társaságok önállósága, szakmai irányítása, a társaságok által ellátott személyszállítási feladatok nem változnak.
Szakszervezetek: Előremutató lehet a Volánbusz és a MÁV közlekedéspolitikai átalakítása
Előremutatónak tartja a Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége (KDSZSZ) a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter bejelentését, amely szerint szerdától a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt. - közölte Szabó Imre Szilárd, a szövetség társelnöke szerdán sajtótájékoztatón, Budapesten.
A társelnök kiemelte, hogy az intézkedéssel egy országos állami vállalatcsoport jött létre, szinte kizárólagosan üzemeltetve a vasúti és közúti közösségi közlekedést.
Ezzel Magyarország legnagyobb foglalkoztatója jött létre, mintegy 20 ezren dolgoznak a Volánbusznál és 40 ezren a MÁV-nál - mondta.
Megjegyezte, hogy a szerkezetátalakítás következményei egyelőre bizonytalanok, ugyanakkor a társaságok jogi önállósága, szakmai irányítása, az általuk ellátott személyszállítási feladatok nem változnak.
A KDSZSZ kiemeli azt is, hogy a Volánbusznál történtek előremutató változások az egységes bérrendszer vonatkozásában, azonban még mostanra sem sikerült egy tartalmilag egységes kollektív szerződést alkotni, a korábbi regionális közlekedési központokra vonatkozó munkajogi szabályok összehangolása sem történt meg. Így egységes Volánbuszról csak társasági jogi értelemben lehet beszélni - tette hozzá.
A társelnök szerint a közútnak és a vasútnak ki kell egészítenie egymást, javítva a közszolgáltatások sokszor igen alacsony színvonalát. Úgy vélte, a koronavírus-helyzet egyik kiemelt tanulsága, hogy létfontosságú a hazai közszolgáltatások, így a közlekedési alrendszerek megfelelő állapota és működtetése, a területen dolgozók magas szintű anyagi és erkölcsi megbecsülése.
Információik szerint rövid távon a menetrendek teljeskörű összehangolására kerülhet sor, amely jobb csatlakozási lehetőségekhez és az indokolatlan párhuzamosságok megszüntetéséhez vezet.
A KDSZSZ álláspontja szerint ugyanakkor elfogadhatatlan lenne a két közlekedési alrendszer totális szembeállítása és az egyik szereplő másik alá rendelése. Ezért széleskörű szakmai egyeztetésre szólítják fel a szereplőket - mondta.
Álláspontja szerint a jelenlegi helyzet a szakszervezetek összefogását kívánja, akár a szervezeti önállóság teljes átértékelésével. Egy ekkora alrendszer minél egységesebb szakszervezeti működést követel a munkavállalók védelmében, a szétaprózottság kiszolgáltatottságot eredményezhet - húzta alá.
Dobi István, a KDSZSZ elnöke beszámolt arról, hogy szerdán zajlott a Volánbusz Zrt.-nél meghirdetett demonstráció, amellyel a buszvezetők azt kívánták elérni, hogy a munkaadó tegye lehetővé a nyári hőségben a műszáltartalmú formaruha helyett száz százalékos pamut teniszpólók és rövidnadrág viselését. Az elnök információi szerint míg vidéken fehér pólóban és rövidnadrágban jelentkeztek munkára, és ezzel aktívan demonstráltak, addig Pest megyében passzív volt az autóbuszvezetők tiltakozása. Az elnök úgy tudja, 50 százaléknál magasabb volt a támogatottság, azonban sokan attól tartottak, hogy hátrányuk származhat a részvételből.
A KDSZSZ-nek mintegy 5000 tagja van a közlekedés területén, túlnyomó többségük a Volánbusz Zrt.-nél munkavállaló.