Gazdaság

Átvert ügyfelek a karantén alatt

Több olvasónk is jelezte szerkesztőségünknek, hogy egy távközlési szolgáltató kihasználta a karantén időszakával járó bizonytalanságot, jobb minőségűnek és prémium szolgáltatással rendelkezőnek feltüntetett médiabox megvételére bírta rá ügyfeleit. Az új, televíziós adások sugárzására használt eszközről később kiderült, hogy gyengébb minőségű, mint az eredeti készülék, és többet kell érte fizetni.

Átvert ügyfelek a karantén alatt
A kárvallottak a megyei és a fővárosi békéltető testületekhez, végső soron pedig akár bírósághoz is fordulhatnak (képünk illusztráció)
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

A kijárási korlátozások és a karantén időszaka alatt az adott – egy korábbi távközlési vállalat jogutódjának tekintendő – telekommunikációs szolgáltató ügyintézője telefonon felajánlotta ügyfeleinek, hogy a meglévő, jogelőd által kezelt médiaboxot, azaz egy digitális televíziós adások vételére alkalmas átalakító készüléket egy pluszszolgáltatásokkal bíró médiaboxra cserélik és az eddigi szolgáltatások is megmaradnak ezzel.

Lapunknak az egyik károsult elmondta, miután ebbe beleegyezett, az ügyintéző személyesen üzemelte be az új készüléket, a régi médiaboxot viszont elvitte. Ennek ellenére az új médiabox bekötése után derült ki, hogy kevesebb szolgáltatást kapott az ügyfél több pénzért vagyis egyértelművé vált, hogy az ügyintéző hazudott. A szolgáltatás silányabb minőségét jól jelzi, hogy a korábbi médiaboxszal ellentétben az új nem alkalmas sorozatrögzítésre, amelyet a készülék használati utasítása is kiemel. Több ügyfél élt panasszal a szolgáltató felé, többször telefonon is elmondták a szolgáltatónak a problémát, viszont érdemi változás nem történt ezzel kapcsolatban, több panaszt nem rögzítettek azonosító számmal.
Az adott szolgáltató írásos válaszában több kérdést – amelyet a lapunknak nyilatkozó, neve elhallgatását kérő ügyfél telefonon tett fel – nem, vagy kitérően válaszolt meg. Arra a kérdésre, hogy a régi készüléket visszakaphatja-e amit elvittek korábban, azt írták:

„Tájékoztatni szeretnénk, hogy az Ön által kért csere sajnos nem kivitelezhető, mert a régebbi típusú eszközökből már nem érkezik utánpótlás. A meglévő berendezés helyett [egy új típusú - a szerk.] médiabox-ot tudunk biztosítani. A felvétel egy külső merevlemezen lenne rögzítve. A készülékekkel kizárólag azt a műsort tudja felvenni, amit éppen néz.”

Az ügyfél többszöri felszólítására a szolgáltató végül kicserélte az adott, hibásként bejelentett médiaboxot egy új típusra, amely ugyan valamivel több szolgáltatással bírt, ám még mindig nem ütötte meg az eredeti készülék szintjét. Az új médiaboxhoz nem tartozott írásos használati utasítás, amellyel szabálytalanságot követett el a szolgáltató. Emellett a bekötés után derült ki, hogy a készülék több csatorna műsorainak rögzítésére alkalmatlan, valamint egyes televíziós csatornák angol nyelvű műsorainál nem jelenik meg a magyar felirat, annak ellenére, hogy a TV-újságok magyar feliratokkal jelzik a műsorsugárzást.

Az esettel kapcsolatban a Magyar Hírlap megkereste az Innovációs és Technológiai Minisztériumot (ITM), valamint a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH), amelyek azt válaszolták, felmerülhet a jogsértés lehetősége. A GVH tájékoztatása szerint tisztességtelen az a kereskedelmi gyakorlat, amely az áru lényeges, különösen műszaki jellemzőiről valótlanságot állít, vagy valós tényt úgy jelenít meg, hogy megtéveszti a fogyasztót, olyan döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem tett volna meg. A fogyasztóvédelmi hatóság azt vizsgálhatja, hogy a szolgáltató részéről történt-e ilyen jellegű gyakorlat, például megtévesztő tájékoztatás, illetve a jogszabályi előírásoknak megfelelően kezelte-e és adott-e használati útmutatót a médiabox mellé. Amennyiben ez felmerül, a hatóság megtilthatja a jogsértés folytatását, feltételhez kötheti vagy megtilthatja az áru forgalmazását egészen addig, amíg a szabálytalanság ténye fennáll, illetve fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki – írta a versenyhivatal.

A minisztérium azt közölte, hogy ha például a fogyasztó kifogásolja a telefon-, a televízió- vagy az internetszolgáltatás minőségét, akkor ennek ellenőrzésében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság is közreműködhet. Az ITM és a GVH is felhívta a figyelmet, hogy amennyiben valaki hasonló történetet tapasztalt, a megyei és a fővárosi békéltető testületeket keresse fel. A testületi eljárás feltétele, hogy az ügyfél megkísérelje a vitás ügyet közvetlenül az érintett szolgáltatóval rendezni. Ha ez kudarcot vall, végső soron a polgári bíróságokhoz fordulhatnak a fogyasztók segítségért – tették hozzá.

Kapcsolódó írásaink