Gazdaság
Négysávos autóutak segítik a gazdaságot
Az elmúlt tíz évben csaknem ötszáz kilométer autópálya-szakasz vagy autóút épült, és hatezer kilométernyi út újult meg az országban, idén újabbak létesülnek

A hazai úthálózat fejlesztése 3200 milliárd forintból valósul meg 2024-ig, ebből 1800 milliárd forint hazai költségvetési forrás – mondta tegnap az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára Rajkán, az M15-ös autóút autópályává történő bővítésének záró sajtótájékoztatóján. Tóth Péter a távirati iroda beszámolója szerint kiemelte: a fejlesztések fő célja, hogy a megyei jogú városok és a kiemelt gazdasági területek bekapcsolódjanak a gyorsforgalmi hálózatba négysávos utakkal, az autópályák és autóutak elérjék az országhatárt, és az ország bármely településéről fél órán belül elérhető legyen egy négysávos út. Mint mondta, 2010 óta mintegy ötszáz kilométer autópálya vagy autóút épült meg, és hatezer kilométernyi út újult meg. Míg 2010-ben három országhatár volt elérhető négysávos úton, ma már kétszer annyi. Hangsúlyozta, hogy az M15-ös autópálya tavaly decemberi átadásával bővültek a magyar–szlovák közlekedési kapcsolatok: 2010 óta több Ipoly-híd épült meg, és őszre befejeződik az új komáromi Duna-híd kivitelezése is. Az M15-ös 14,5 kilométer hosszú négysávos szakaszát tavaly december óta vehetik igénybe az autósok, azóta a vállalkozó a végső munkálatokat végezte az autópálya koronaélén kívüli részein, az átépítés 19,5 milliárd forintba került. A határellenőrző épületek elbontása már 2019-ben megtörtént, de a terület rendezése, az elbontott aszfaltfelületek humuszolása, füvesítése, a járdák és összekötő utak burkolatainak kiigazítása idénre maradt. Kitért arra is, hogy az M70-es úttal négysávos kapcsolat épült ki Szlovénia felé, emellett folyamatban van az M30-as út kivitelezése, amellyel Kassáig lehet majd négysávos úton közlekedni.
Nagy István agrárminiszter, országgyűlési képviselő elmondta, hogy M15-ös autópálya hosszú távú hatással bír a visegrádi országok kapcsolatára. Korábban nehézséget okozott, hogy nem volt rendes közúti összeköttetés, december óta azonban autópályán lehet eljutni Budapestről Pozsonyba és Prágába. Kiss Vince, Rajka polgármestere hangsúlyozta: a 2×2 sávra bővítés következtében az út biztonságosabbá vált, és az elmúlt fél évben nem történt baleset. A beruházást végző szakemberek figyelembe vették a települések kéréseit, és a gazdaságfejlesztési lehetőségeket biztosítva kötötték be azokat az autópályába. Vizi Norbert, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektiroda vezetője elmondta: a Rajka és Németjárfalu közötti összekötő útnál a forgalomba helyezési eljárás van folyamatban, a Várbalog és Albertkázmérpuszta közötti határ menti kapcsolat fejlesztésén július végéig dolgozik a kivitelező, az M85 gyorsforgalmi út építésének következő fázisában pedig decemberben elérnek Sopronig.