Gazdaság

A biztonság az elsődleges vendégigény

Guller Zoltán: Honfitársainkat Magyarország rejtett kincseinek felfedezésére buzdítjuk, a fényűző kastélyokban, fürdőkben újjászülethetünk, kedves falvakban megpihenhetünk

Az elmúlt hetek bezárkózása után mindannyian vágyunk már a kikapcsolódásra, környezetváltozásra, feltöltődésre, amelyhez kiváló lehetőségeket biztosít a változatos hazai élménykínálat. Sokan újra felfedezik Magyarországot, amely az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően számos meglepetést, újdonságot hozhat a vendégeknek – nyilatkozta lapunknak Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója.

A biztonság az elsődleges vendégigény
Guller Zoltán: A lakosság kétharmada biztonságosabbnak látja a belföldi utazásokat ebben az esztendőben. Ahogy a kampány szlogenje is mondja: nyaraljunk együtt, itthon, szabadon
Fotó: MTÜ

– Belföldi barangolásra buzdít az új, június elsején indult kampányuk. Ez a felhívás most kifejezetten nekünk, magyaroknak szól?

– Alapvető és elsődleges célunk a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet után Magyarország belföldi turizmusának újraindítása, valamint a nyári főszezon forgalmának erősítése. A kampány elsősorban a belföldi lakosságot célozza meg, arra szeretnénk ösztönzi az utazóközönséget, aki teheti, pihenjen itthon is, mert belföldön biztonságos, és ezzel magyar családok százezreit is támogatja. Kellő körültekintés mellett bátran tervezhetünk kirándulást, nyaralást, felfedezhetjük ismét az ország csodáit. Azt üzenjük, hogy támogassuk a hazai gazdaságot, a hazai szolgáltatókat, segítsünk újra beindítani a magyar turisztikai szektort.

– Majdnem ötszáz szolgáltató kapcsolódott most önökhöz. Mit jelent ez a vendégeknek?

– A kampányhoz minden eddiginél több, csaknem négyszázötven szálláshely, vendéglátóegység, fürdő, illetve más turisztikai szolgáltató és attrakció csatlakozott kedvezményes ajánlatokkal szerte az országban. A csatlakozó szolgáltatók 2020. június 1. és július 15. között speciális ajánlatokkal jelentkeztek, amelyeket a Csodasmagyarorszag.hu weboldalon lehet megtekinteni. A résztvevők nagy száma a vendégeknek széles és sokoldalú kínálatot jelent, tele gazdag élménytartalommal, a szolgáltatóknak viszont egy jó lehetőség a bemutatkozásra. Cél az, hogy minél sokszínűbb kínálat jöjjön létre hazai ismert és még felfedezésre váró vendéglátó- és szálláshelyekkel, attrakciókkal.

– A természet felé fordulás, a környezeti szépségek tudatos keresése a koronavírus okozta veszélyhelyzet hatása?

– Folyamatosan vizsgáljuk az utazási hajlandóságot. A lakosság kétharmada biztonságosabbnak látja a Magyarországon, mint a külföldön tervezett utazásokat ebben az esztendőben. Legtöbben többnapos belföldi útra mennének, és kifejezetten az aktív, természetközeli szabadidős tevékenységek, valamint fürdőszolgáltatások a legnépszerűbbek. Az egymástól való távolságtartás jobban kedvez a szabadban, természetben zajló programoknak, ahol kerülni lehet a tumultust. Az elmúlt hetek bezárkózása után mindannyian vágyunk már a kikapcsolódásra, környezetváltozásra, feltöltődésre, amelyhez kiváló lehetőségeket biztosít a változatos hazai élménykínálat. Sokan újra felfedezik Magyarországot, amely az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően számos meglepetést, újdonságot hozhat a vendégeknek.

– Ön szerint változni fog az emberek élete valamelyest a vírus lecsengése után?

– Az már most is látható, hogy a koronavírus-járvány életünk minden területére hatással volt, így természetesen arra is, hogyan és hol töltjük el a szabadidőnket, milyen úti célt és nyaralási módot választunk. A távolságtartás, az óvatosság egyelőre állandó fogalmak maradnak az életünkben, ezekhez mérten tervezzük majd utazásainkat is, és mindezekhez alkalmazkodnak a szolgáltatók is. Ahogy mondani szoktuk, nem új fejezetet, hanem egy új könyvet kell írnunk, és meg kell újítanunk teljesen a turizmust. A járvány következményeként tisztán kirajzolódik, hogy az utazási döntéseket a jövőben nagyban befolyásolja a biztonság kérdése – egészségi és anyagi értelemben egyaránt. Már nem az élménykeresés a legfontosabb szempont. A biztonság az elsődleges vendégigény, amihez, úgy látjuk, hogy kreatívan és innovatívan kell alkalmazkodniuk a szolgáltatóknak, sokan ezt már meg is tették.

– Sokakat megérint az üzenet, hogy vissza kell venni a tempóból, meg kell vizsgálni az értékrendet, lassítani kell és figyelni egymásra. Erre is reagálnak az új kampánnyal?

– A június 1-jén indult Magyarország visszavár-kampányunk célja ezúttal nem csupán a nyári főszezon forgalmának erősítése, hanem a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet után a hazai belföldi turizmus újraindítása. A legfontosabb üzenet pedig az, hogy itthon biztonságos. Ahogy a kampány szlogenje is mondja: nyaraljunk együtt, itthon, szabadon. Honfitársainkat Magyarország rejtett, eddig kevésbé ismert kincseinek felfedezésére buzdítjuk. Fényűző kastélyokba, fürdőkbe, amelyekben újjászülethetünk, vadregényes vízpartokra, lankás tájakra, kedves falvakba és kisvárosokba, ahol megpihenhetünk, megtapasztalhatjuk a helyiek vendégszeretetét, és belekóstolhatunk helyi ízekbe, kipróbálhatjuk az új hazai élményeket.

– Milyen marketingstratégiát választottak a mostani kampányhoz?

– A Csodasmagyarorszag.hu weboldal #itthonbiztonságos menüpontja alatt az utazók számára konkrét ajánlásokat is összegyűjtöttünk arra vonatkozóan, hogy néhány egyszerű szabály betartásával hogyan tudnak ügyelni nyaralás alatt is a biztonságukra. Az MTÜ számára kifejezetten fontos volt a kampány tervezésekor, hogy rendhagyó módon ezúttal ne modellekkel dolgozzon, hanem a népszerűsítő kisfilmben, a kültéri plakátokon és más kreatív anyagokon is a turizmusban dolgozó embereken keresztül mutassa be, hogy a turisztikai szolgáltatók, többek között a vendéglátóhelyek mindenkit visszavárnak a veszélyhelyzet után. A mostani kampányban felszolgálók, túra- és tárlatvezetők, vendégház-tulajdonosok és vízi mentők láthatók, akikkel utazásaink során valóban találkozhatunk. A kampány arcai nemcsak a kisfilmben és a plakátokon jelennek meg, hanem részletesebben is megismerhetik őket az emberek az említett weboldalon és a közösségimédia-felületeinken.

– A külföldi vendégek főként Budapestet részesítik előnyben, ők idén kevesen lesznek. A vidék fellendülhet a sok hazai turistával?

– A turizmus nagyon szerencsés ágazat, mert bár elsőként reagált a válságra, elsőként is tér magához. Az eddigi adatok és információk alapján optimistán nézünk a nyári szezon elé, hiszen a korlátozások fokozatos feloldásával párhuzamosan dinamikusan emelkedik a foglalások száma is a vidéki szálláshelyeken. Emellett nagy segítséget nyújt a belföldi utazások élénküléséhez a SZÉP-kártya, amelyhez a kormány is segítséget nyújtott a megemelt, tulajdonképpen megduplázott feltölthető összeg lehetőségével és megfelezett járulékkal. A Magyar Turisztikai Ügynökség a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központon (NTAK) keresztül online látja ezerszáztizenegy szálloda, ezerhétszázhuszonyolc panzió és több mint harmincegyezer magánszálláshely adatait, amelyekből látszik, hogy a legtöbb foglalás belföldi vendégektől érkezik, de a külföldi foglalások aránya is egyre magasabb. A vidéki turizmus gyorsan képes lesz regenerálódni, így akár az is megtörténhet, hogy a bevételek nemcsak megközelítik, de meg is haladják a tavalyi eredményeket.

– Milyen adatokra számít az idei szezonnal kapcsolatban?

– A pünkösdi hosszú hétvégén robbanásszerűen emelkedett a hazai szálláshelyeken a vendégforgalom, amit a foglalási adatok már előre jeleztek a megelőző hetekben is. A korlátozások feloldása előtti szombaton még csak négyezer-nyolcszáz vendégéjszakát regisztráltak a vidéki szálláshelyeken, a pünkösdi hosszú hétvégén azonban országosan már százhuszonkilencezer fölé emelkedett a vendégéjszakák száma. A korlátozások feloldását követően a foglalások számában folyamatos növekedés tapasztalható, ami bizakodásra ad okot a nyári szezonra vonatkozóan. Jelenleg körülbelül kétezer új foglalás jelenik meg a rendszerben július–augusztusra naponta. Júliusra kilencvenegyezer foglalás érkezett, de az augusztusi foglalások száma is meghaladja a nyolcvanezret. A vártnak megfelelően a legtöbb foglalás belföldi vendégektől érkezik, a külföldi foglalások aránya harmincszázalékos a két nyári hónapra összesítve. Mindezeket látva bátran kijelenthetem, hogy igen erős szezonra számíthatunk a belföldi utazások tekintetében.

– Megváltozhat a küldőországokban az utazási hajlandóság?

– Azt már látni lehet, hogy az első időszakban megváltozott az utazási hajlandóság, rövid távon mindenképpen. Hogy milyen országokból érkezhetnek hozzánk turisták, nagyban függ a határnyitások ütemezéséről, amelyekről jelenleg is tárgyalások zajlanak, továbbá attól, hogyan indul újra a légi összeköttetés. Eleinte várhatóan a közelebbi országokból indulnak majd útnak, ahonnan autóval is elérhető hazánk, ezt követően, még az idei évben visszatérhetnek a turisták a schengeni övezetből.

– Milyen kiemelt kedvezménnyel, akcióval, programmal segítik a vidéki vállalkozókat?

– A Magyar Turisztikai Ügynökség a járvány megjelenése óta egyeztetett a megoldási lehetőségekről a szakmai szervezetekkel, és az ő véleményeiket is meghallgatva, tanácsadó céggel közösen készítettük el azt a javaslatot, amely a szükséges és elégséges intézkedéseket tartalmazza a vállalkozások életben tartásához. Magyarország kormánya az elsők között jelentette be a turizmus–vendéglátást segítő akciótervet, ennél gyorsabban nem lehetett volna lépni, és nem is tettek ilyen mértékű intézkedéseket az ágazatban sehol Európában. Mindezeket nem csak mi látjuk így, hiszen levélben gratulált a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) főtitkára Orbán Viktor miniszterelnöknek az idegenforgalmi ágazat válságának kezeléséhez. A szektor minden szükséges kormányzati segítséget megkapott adócsökkentés, járulékcsökkentés, kedvezményes hitelprogram, hitelmoratórium, munkahelymegtartó és -teremtő támogatás formájában, illetve a Széchenyi Pihenőkártya is év végéig kedvezményesen adható, megemelt feltöltési kerettel. Mindemellett innovatív hozzáállásra volt szükség az ágazatban, sokaknak ki kellett lépniük komfortzónájukból, szerencsére ezt sokan meg is tették. Hiszen, ha a turizmusban vendég van, akkor minden van.

– Milyen típusú szálláshelyeket támogatnak, segítenek?

– A kormány 2017-ben indította útjára Magyarország eddigi legnagyobb szálláshelyfejlesztési programját, a Kisfaludy-programot háromszázmilliárd forintos keretből, amely most új szakaszába lépett. A kormány által biztosított, további százötvenmilliárd forint történelmi jelentőségű, hiszen soha ennyi vissza nem térítendő forrást nem kaphattak a magyar családok szálláshelyfejlesztésre. A 2030-ig tartó desztinációs szemléletű fejlesztési programban újabb, több ezer piaci szereplőt érintő pályázat jelenik meg, amely a válságból való kilábalást is segíti a kisvállalkozói körben. A legkisebb szolgáltatóknak, például a magánszállásadóknak, a vendégházaknak, kempingeknek, egyéb szálláshelyeknek szóló fejlesztési lehetőséggel olyanok is forráshoz juthatnak, akik korábban nem tudták igénybe venni a pályázati lehetőségeket. A vidéki Magyarország összes, legfeljebb nyolcszobás szálláshelyeinek tulajdonosai részt vehetnek egy hatvanmilliárd forint keretösszegű támogatási programban, huszonnyolcezer szálláshely összesen ötvenötezer szobájának mindegyike szobánként egymillió forint támogatást kaphat. Erre már meg is jelent a pályázati kiírás. Mindemellett ötmilliárd forintból újulnak meg a balatoni kempingek, továbbá a száz szoba feletti szálláshelyek és az ötcsillagos vidéki szállodák nyolcvanötmilliárd forint támogatást kapnak, amelyhez nyolcvanötmilliárd forint önerő társul. A kormány a turizmus újraindítása érdekében nem megszorításokat kezdeményezett, hanem a válságból való kilábalást adócsökkentéssel és a fejlesztések folytatásával, támogatásával segítette, elérve azt, hogy ne mélyüljön el a válság, hanem pont ellenkezőleg, átsegítsék rajta a vállalkozásokat. Úgy gondolom, hogy ez a döntés történelmi jelentőségű volt a szektor életben tartásához és távolabbról nézve, a magyar gazdaság támogatásához.

– Budapest már több nemzetközi versenyen bizonyított. Melyik nagyvárosunk lehet a következő?

– Magyarország és Budapest az elmúlt évek minőségi fejlesztéseinek köszönhetően kiemelkedő helyet kap a turisztikai világtérképen – a turisztikai célpontok sorra újulnak meg, és mágnesként vonzzák az idelátogatókat. Ezt a fejlődést igazolja az is, hogy 2019-ben a nemzetközi utazóközönség Budapestet választotta meg Európa legjobb úti céljának. Hazánk évről évre egyre több nagy rendezvénynek ad otthont, így lett volna ez idén is, ha a járvány nem szól közbe. Május 9-én Budapestről rajtolt volna a Giro d’Italia nemzetközi kerékpáros-körverseny, Budapesten rendezték volna meg az Eucharisztikus Világkongresszust, és októberben nyílt volna a magyar pavilon Dubajban. Csak néhány példát emeltem ki az idei tervekből, amelyek hazánk népszerűsítésében rendkívüli szerepet játszhattak volna.

– A koronavírus-járvány azonban több területen is sújtotta a szektort.

– A pandémiás helyzet ugyan a rendezvényeket elhalasztotta, de az országszerte megvalósuló fejlesztéseket, amelyek nem álltak le, talán még hangsúlyosabbá tette. Mind a strand-, attrakció- és szálláshelyfejlesztések folytatódnak. Minden bizonnyal a koronavírus átalakítja a turisztikai térképet, hiszen a megváltozott vendégigények miatt egyre több új helyet fedeznek fel a látogatók, rejtett kincsek válhatnak pillanatok alatt vonzó turisztikai célponttá. Bízunk benne, hogy több olyan úti cél is lesz hazánkban, amely kivívhatja azt az elismerést, amit tavaly Budapest megkapott. A járványhelyzet új versenyt teremtett.

– Hogy látja, megértettük, megértette mindenki, hogy ha kistermelőtől vásárolunk, belföldi családnál nyaralunk, egymást is segítjük?

– Úgy gondolom, hogy egyre tudatosabbak vagyunk, és a kormány is mindent megtesz annak érdekében, hogy a hazai termelőket, gazdákat, vállalkozásokat segítse. Ebben a példa nélküli helyzetben a hazai termék még inkább felértékelődött. Talán a vírus ezt is megtanította nekünk. Ez egy láncolat, ami multiplikátorhatással bír, és összefogással működtethető. Ahogy most futó kampányunk is valahol erre reagál: ismerjük fel, azonosítsuk az ágazati szereplőket, akik azért dolgoznak nap mint nap, hogy a vendégek jól érezzék magukat, és visszatérjenek. Amennyiben mi, felnőttek erre odafigyelünk, és ezt tudatosítjuk gyermekeinkben, akkor a jövőt is megalapozzuk ebben a hozzáállásban.

Kapcsolódó írásaink

Biztonságban lehet utazni

ĀIdén nyáron még elmarad a belföldi turistaforgalom a megszokottól, de élénkülnek a szállodai foglalások

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom