Gazdaság
Az aktív gondolkodás hatalma

A könyv célja, hogy a passzív gondolkodás fázisából – amelyben a leggyakrabban működünk, és amit az igazi tudatosság hiánya, a gyors, gyakran rossz döntések jellemeznek – eljussunk az aktív gondolkodás szintjére, amelyben képesek vagyunk összeszedettek lenni, magabiztosan és jóval logikusabban gondolkodni. Ez komoly erőfeszítést igényel hiszen, ha valami újjal állunk elő, ellentétbe kerülhetünk mások álláspontjával, és általános elutasítás lehet az osztályrészünk. Ám annak érdekében, hogy a vállalati célkitűzéseket sikeresen és hatékonyan megvalósíthassuk, sokszor bizony a „sarkunkra kell állni”. Rugalmasan és kitartóan kell képviselnünk az álláspontunkat, azaz rezilienssé kell válnunk.
Mennyire nehéz reziliensnek lenni? – teszi fel a kérdést a szerző. Megnyugtató választ azonban nem ad, hiszen rezilienssé válni nagyon nehéz. A közösséghez való tartozás és az elfogadás iránti vágy az egyik legnagyobb ösztönző erőnk, ugyanakkor az egyik legkomolyabb gyengeségünk is. A társadalmi normák és keretek olyannyira áthatják az életünket, hogy szinte nem is tudjuk felfogni, milyen lehet önállóan döntéseket hozni, helyesen gondolkodni és értéket teremteni – állítja Ulf Löwenhav.
A szerző túllép azon hagyományos megközelítésen, mely szerint a vállalati közeg tanulmányozásához a hagyományos üzleti kérdésekben való jártasság a legfontosabb. Ehelyett életszerűbb perspektívából, a pszichológia, filozófia és az antropológia egyes fogalmain és eszköztárán keresztül bemutatja azokat a mítoszokat, amelyek a viselkedésünket és a csoporthoz való tartozás iránti természetes vágyunkat irányítják, illetve környezetünk erőviszonyait meghatározzák. Vizsgálja például azt a kérdést is, hogy szükség van-e a nemek egyenlőségére a vezetőségben a jobb döntéshozatalhoz. A válasza: „feltétlenül igen”. A hagyományokról pedig azt mondja, ne féljünk szakítani velük! Úgy kell tekinteni rájuk, mint remek lehetőségekre, hogy valami újat, innovatívat, feltűnőt, valódi bombasikerrel kecsegtető dolgot hozzunk létre.
Daniel Kahneman közgazdasági Nobel-emlékdíjas pszichológus döntéshozatalról szóló felismeréseit felhasználva a kötet gyakorlati elemzéssel is szolgál, egy egész fejezetet szentelve „a fontos döntések meghozatalának”.
A könyv végső konklúziója pedig, hogy nem elég pszichológiai vagy viselkedésgazdaságtani könyvek olvasásával gyarapítani a tudásunkat: a reziliens szembehelyezkedő szerepét elkötelezetten gyakorolni is kell.
Ulf Löwenhav az Aalto Capital Group ügyvezető üzlettársa, befektetési és stratégiai tanácsadó. Emellett a Stockholm Business School viselkedésgazdaságtani tanszékének docense, a Henley Business School kutató munkatársa és a DBA-cím birtokosa. Szakterülete a pénzügyi stratégiai döntések kérdése. Svédországban él.
Az aktív gondolkodás hatalma című kötet, valamint a Pallas Athéné Könyvkiadó (PABooks) korábban megjelent kiadványai megvásárolhatók a PABooks webáruházában, a www.pallasathenekiado.hu oldalon.
A kiadó kiemelt figyelmet fordít a közösségépítésre is. Facebook-oldalán és podcastcsatornáján (elérhető a Spotify- és az iTunes-platformokon) az érdeklődők további hasznos, érdekes információkat találhatnak a megjelenő könyvekről és a hozzájuk kapcsolódó eseményekről.