Gazdaság

Felértékelődnek a hazai utazási lehetőségek

Lényeges a költségek csökkentése, és ahol lehetséges, az állami támogatás igénybe vétele, ami a tartalékokkal rendelkező cégek esetében pár hónapig a túlélést jelentheti

„Egy ilyen válsághelyzetben is az együtt sírunk, együtt nevetünk elv érvényesül, mindenkinek megértően kell az új és kihívásokkal teli helyzethez hozzáállnia és áldozatokat vállalnia a közös túlélés érdekében” – nyilatkozta lapunknak Jávorkai Péter turisztikai szakértő, a Travelhood Kft. társalapító-ügyvezetője.

Felértékelődnek a hazai utazási lehetőségek
Jávorkai Péter: Fontos, hogy milyen utazási lehetőségek és útvonalak élednek újra
Fotó: MH/Purger Tamás

– Az elmúlt években nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon nőtt a turisták száma. Mennyire törheti ezt derékba
a járvány?

– A járványhelyzet következtében egészen biztosan vége egy időre a dinamikus nemzetközi légiutas-, turistaszám- és bevételnövekedésnek. Általánosan megcsappant a bizalom abban az értelemben, hogy hová mehetek, ahol nem kerül veszélybe az egészségem, és nagy eséllyel kevesen leszünk. De a járvánnyal együtt minden bizonnyal csökken az elkölthető megtakarítás is. Töredékükre csökkentek a közlekedési összeköttetések világszerte, a kormányzati korlátozások hosszú távon várható fennmaradása pedig további bizonytalanságot szül, ez az utazási kedv közép– és hosszútávú lelohadását is eredményezi. Nemzetközileg is komoly hatásokat kiváltó következményei lesznek a járványnak sok, az idegenforgalomból élő régió­ban, ahol a turizmus hiányának továbbgyűrűző, multiplikátor hatása miatt most nullára csökkentek és várhatóan sokáig nem is emelkednek a bevételek. Az elmúlt évek turisztikai üzleti teljesítménye egy-két éven belül nemigen tér vissza.

– Mik az előzetes tapasztalatai az idei szezonról turisztikai szakemberként?

– Az iskolai év végét és a nyári időjárást leszámítva az idei szezonról egyelőre nem tudjuk, mikor kezdődhet. Kérdéses lesz a szabadidő és az utazásra szánt anyagi forrás megléte, és bár természetesen vannak, lesznek, akik utazni szeretnének, és tegyük fel, meg is tehetik, a lehetőségek tára – célállomások, járatok, foglalható utak, csomagok kínálata – is jelentősen leszűkült az elmúlt hetekben. Sokaknál már úgy látszik, hogy elengedik az idei szezont, van, aki végleg bezárta az irodáját, vagy legalább idénre felfüggesztette a tevékenységét, mások az árualapjuk jelentős újragondolásával, közelebbi desztinációkkal, régiós és belföldi kínálattal próbálnak majd mielőbb, talán nyár eleje, közepe körül újraindulni és a felszínen maradni.

– Önöknél mi az elképzelés?

– Mi a folyamatos utazásközvetítői szerződéskötéseink eredményeképpen július elejétől induló utakat teszünk hamarosan közzé, és reménykedünk, hogy az értékesítés el tud majd indulni a még nem világosan látható körülmények ellenére is. Az biztos, hogy jelentősen felértékelődnek a hazai és régiós utazási lehetőségek, az egyénileg vagy családosan, kis csoportban elérhető helyszínek és programok.

– Milyen stratégia segítheti a szektort?

– Az utazásszervezőknél a közben bezárt vagy otthonról működtetett irodákban, jelentősen csökkentett munkaerővel lázas szervezőmunka folyik, hogy mely járatokat, utakat, célállomásokat tudják önállóan vagy másokkal összevonva megtartani. Addig is azonban, amíg tart a jelenlegi bizonytalanság a szabad mozgást és utazást érintő korlátozások révén világszerte, addig nagyon nehéz kockázatot vállalva szerződéseket kötni és a véglegesen kínálható árualapot is elérhetővé tenni, nem beszélve az utazási irodákat egyelőre elég hátrányosan érintő visszafizetési kötelezettséggel kapcsolatos szabályozásról, vagy éppen a légitársaságok kedvezőtlen pénzvisszafizetési hozzáállásáról. Mindenki a szabályok változását várja, a szakmai szervezetek soha nem látott összefogással küzdenek a tagjaik üzletmenetének életben maradását segítő állami támogatásokért. A közelmúltban indult, közösségi utazásközvetítő startup vállalkozásunk, a Travelhood foglalásai is lenullázódtak, de rugalmas munkaerő-szervezéssel, a szolgáltatásaink újrafazonírozásával, a tevékenységünk néhány hónapja alatt gyűjtött értékes felhasználói tapasztalatok alapján történő IT-fejlesztéssel próbálunk az egyszer majd elinduló piacra megerősödve kikerülni.

– Mit tehetnek az emberek, munkavállalótól munkaadóig?

– Egy ilyen válsághelyzetben is az együtt sírunk, együtt nevetünk elv érvényesül: mindenkinek megértően kell az új és kihívásokkal teli helyzethez hozzáállnia és áldoza­tokat vállalnia a közös túlélés érdekében.

– Van elképzelése a járvány végéről?

– A járvány úgynevezett vége – a hazai és nemzetközi sajtót is figyelve – néhány hónap és egy-két év között bármikor lehet. A lényeg a turizmus szempontjából a korlátozások lazítása és az újonnan kialakuló bizalom, ami az állami és nemzetközi szabályok változása köré épül majd. Fontos lesz még, hogy milyen légi, vasúti, buszos utazási lehetőségek élednek majd újra, és mely szereplők, útvonalak tűnnek el végleg a térképről. Korai még ezt megjósolni, jelenleg minden szereplő a kis utazásközvetítőktől a legnagyobb légitársaságokig a túlélésért küzd, és szinte naponta tervezi újra a járvány utáni stratégiáját.

– Hogyan lehet talpon maradni?

– Rendkívül fontos most a költségek csökkentése, és ahol lehetséges, az állami segítség igénybevétele, ami a tartalékokkal rendelkező, még működő cégeknek most legalább pár hónapig a túlélést jelenti. Ugyanakkor a naponta változó, ki tudja, mikor újraéledő piacon a lehetőség­eink végiggondolása, a folyamatosan alkalmazkodó stratégiaalkotás is elengedhetetlen. Aki megengedheti magának, a szolgáltatásai fejlesztésével, letisztításával, az online és valóban papírmentes működés megerősítésével újjáéledve vághat majd neki a gyökerestől átalakuló piacon az újbóli működésnek. Az szinte biztos, hogy sok, még mindig 19–20. századi módszerekkel dolgozó cég kiesik a piacról, és nem feltétlenül a tartalékok hiánya, hanem inkább az utazók online gondolkodásának és elvárásainak robbanásszerű változása miatt.

– Mit tudnak tenni a turisztikai szektor résztvevői az újrakezdés érdekében?

– A szállodáktól az utazási irodákig, a fogadó desztinációktól a kormányokig bezárólag most új eljárásokkal és folyamatos, empatikus és releváns ügyfél-kommunikációval kell bizalmat ébreszteni és ezt megtartani a mindenki számára rendkívüli helyzetben. Bizonyos turisztikai régiók a repülőjegy- és szállásköltségek részbeni támogatását is kilátásba helyezték a nullára esett utazói fogyasztói bizalom újbóli elnyerése érdekében, az újraindulást a légitársaságok üléshelyek kihagyásával, a rövidtávú szálláshely-közvetítők pedig magasabb szintű higiéniai eljárásokkal tervezik, hogy csak néhány már most látható újdonságot említsünk, ami a bevételeket és a szokásokat is globálisan érintő változásokat eredményez. A válság által „levert” turisztikai–vendéglátóipari ágazatnak most jóval szerényebb elvárásokkal kell újraindítani a motorokat. Országonként és célállomásonként is nagyon eltérő, akár merőben szokatlan kereslet–kínálattal, árakkal és feltételekkel fogunk találkozni. És akkor még nem beszéltünk arról, mely szolgáltatók vagy államok kit engednek be, és a kötelező rendelkezések milyen további intézkedéseket és pénzben, árakban, bérekben mérhető következményeket vonnak majd maguk után.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom