Gazdaság
A hitelezésben is változást hozott a koronavírus
A válság előtt egyszerű volt pénzhez jutni, az alacsony kamatkörnyezet és a viszonylag magas banki kockázati étvágy kényelmes helyzetet jelentett a fogyasztóknak
– Mennyiben változtatta meg a járványhelyzet a kis- és középvállalatok hitelezési folyamatát?
– Míg a lakossági hitelezés a fizetési moratórium miatt jelentősen visszaesett, a vállalatoknál szerencsére még nem ennyire drámai a helyzet, de történt néhány változtatás. A befogadási kritériumokon szigorítottak, illetve néhány, a válság által erősebben érintett iparágban részletesebben vizsgálják a cégeket, helyenként pedig teljes iparágak tiltólistára kerültek. A pénzügyi megfelelés mellett viszont fizikailag is nehézkesebb lett az igénylés, lassabban működnek a pénzintézetek, nehezebben állnak át a digitális világra. Vannak előremutató példák, de alapvetően a pénzügyi szektor digitalizációja viszonylag lassan történik, főleg a B2B-üzletágakban. Ennek adott ugyan lökést a most kialakult helyzet, de összességében még hosszú út áll a pénzintézetek előtt. Nem véletlen, hogy a mi platformunkon is jelentősen megugrott az online faktoringgal és hitellel kapcsolatos megkeresések száma. A mostani helyzetben kifejezetten látszik, hogy a felhasználók mennyire értékelik az egyszerű, kényelmes, digitális megoldásokat.
– Mik a legnagyobb nehézségek?
– Rengeteg olyan céggel találkozunk, amelyek a válság előtt erősek voltak, és nem is gondolkoztak hitelezésen vagy faktoráláson (követelésvásárlás), de a válság következtében jelentős bevételkieséssel szembesültek. Ezeknek a cégeknek a banki kockázata jelentősen megnövekedett, így sajnos a szigorítások miatt bármennyire is szeretnénk, még mi sem tudunk nekik segíteni. Sokan most értik meg, hogy például a számlafinanszírozásnak cash flow és likviditás szempontjából milyen előnyös hatása van. Egy plusz védőháló, amivel az esetlegesen felmerülő likviditási gondokat nagyon könnyen ki lehet küszöbölni. Így a kiállított számlák kifizetését például harminc–hatvan napról 24 órára lehet csökkenteni. Ami nagyon látszik a mostani helyzetben, hogy a tudatos pénzügyi tervezésnek, valamint az előre gondolkozásnak megvan az eredménye. Akik időben vettek igénybe pénzügyi termékeket, valamint előrelátóan gazdálkodtak, azok most könnyebben tudják a működésüket finanszírozni, jobban el tudják kerülni a leépítéseket, és így biztonsági tartalékuk is lehet.
– Alapesetben, még a vírus negatív hatásai előtt milyennek látták a hitelezési piacot?
– A mostani válság előtt mondhatjuk, hogy nagyon egyszerű volt pénzhez jutni. Az alacsony kamatkörnyezet és a viszonylag magas banki kockázati étvágy kényelmes helyzetet jelentett a fogyasztóknak. Sokan azért sejtették, hogy ezek az idők nem tarthatnak örökké, de szinte mindenki arra számított, hogy fokozatos átállásra lehet készülni. Ezzel szemben jött a vírus,
és április elején pár nap alatt gyakorlatilag megduplázódott a budapesti bankközi kamatláb, ezzel radikális változás állt be a piacon, amiből a legtöbben még csak most térnek magukhoz.
– Mennyire rugalmasak a cégek például az online hitelezés kapcsán?
– A cégek viszonylag rugalmasak ilyen tekintetben. Alapvetően gyorsan összeszedik a dokumentumokat, amikre szükség van a finanszírozáshoz. Néha a könyvelőre kell várni, hogy összeszedjék a megfelelő dokumentációkat.
– Bevezettek egy olyan felületet, amely a cégeknek segít leinformálni ügyfeleik fizetőképességét, ami a sajnálatos jelen helyzetben felértékelődik. Miért fontos ez?
– Igen, úgy gondoljuk, hogy a Covid–19 okozta válsághelyzetben minden lehetőséget meg kell ragadnunk, hogy ügyfeleinket és a hazai kkv-kat támogassuk. Ezért létrehoztunk egy Covid–19 Válságtudástárat, ahol a vállalkozók egy helyen minden releváns információt megtalálnak a mostani recesszióval kapcsolatban. Itt összefoglaló cikkeket közlünk az állami mentőcsomagokról, valamint mindenki számra érthetően magyarázunk el komplexebb gazdasági fogalmakat. A csőd kockázata békeidőkben tíz százalék körül mozog, ami jelentősen megnő válságok idején. Ez pedig óriási veszélyt jelent a piac szereplőire. Sajnos nem lehet tudni, hogy aki tíz éve biztos partner, arra fél év múlva is tudunk-e számítani. Éppen ezért a Hack the Crisis kezdeményezés keretein belül felépítettünk egy ingyenes applikációt, amelyen keresztül cégvezetők pár másodperc alatt, online fel tudják mérni saját és partnereik – beszállítójuk vagy vevőjük – kockázatát. Elég egy cégnevet begépelni, és az algoritmusunk indikációt ad, hogy melyik partnerkapcsolatra érdemes jobban odafigyelni. Célunk, hogy minél több vállalkozás sikeresen átvészelje a mostani időszakot. A krízishelyzet után következhet a stabilizáció időszaka, majd ismét elindulhat a cégek növekedése. Ezen az úton partnerként állunk minden hazai vállalkozás mellett, hogy újra növekedési pályára állhassanak.