Gazdaság

Nehéz helyzetben az autókereskedések

A törlesztési moratórium miatt nem kell attól tartani, hogy bedőlnek a hitelek, viszont felhalmozódtak a készletek, és nehéz olcsóbban eladni személygépkocsit

Általános a visszaesés az új- és használtautó-piacon egyaránt. Nehezebb autót eladni, és árat sem lehet csökkenteni. A gazdaság élénkülésével a gyárleállások miatt ellátási hiány alakulhat ki a piacon.

Nehéz helyzetben az autókereskedések
A készletek felhalmozódhatnak a raktárakban és az autótelepeken
Fotó: MH/Purger Tamás

Hirtelen zúdult az autópiacra a koronavírus terjedéséből adódóan a gazdasági visszaesés, és erre a hazai autókereskedések zöme nem volt felkészülve. A helyzet normalizálódása attól függ, hogy meddig tart a piaci keresletcsökkenés, de az már egyre inkább látszik, hogy összességében senki nem jön ebből jól ki. A legkedvezőbb azoknak az autókereskedéseknek a helyzete, akiknél nincs jelentős felhalmozott készlet, és kellő tőkeerővel rendelkeznek ahhoz, hogy átvészeljék ezt az időszakot – nyilatkozta lapunknak Várkonyi Gábor autópiaci szakértő. Hangsúlyozta, hogy ez merőben más körülmény, mint ami volt a 2008-as válság idején a magyar autópiacon. Akkor fokozatosan jött a krízis, a bankoknál nagy mennyiségű autó halmozódott fel a bedőlt devizahitelek miatt, csökkentek az árak a jelentős túlkínálat miatt, miközben az újautó-piacon az évi kétszázezres eladás 35 ezerre zsugorodott.

A jelenlegi helyzet annyiban hasonlatos az akkorihoz, hogy már ezrével kerültek vissza vállalati autók a flottakezelő cégekhez, hiszen például a multiknál sorra szűnnek meg azok az állások, amelyeknél autót lehetett igénybe venni a munkakörhöz. Ugyanakkor viszont – tette hozzá Várkonyi Gábor – olyan még nem volt, hogy az autógyárak tömegesen állnak le, ami akkor okoz majd nehézséget, ha újraindul a gazdaság és nem lesz utánpótlás. A flottakezelők most megpróbálják a piaci árnál olcsóbban értékesíteni a hozzájuk visszakerült céges autókat, és ez egy-két negyedévig árcsökkenést okoz az autópiacon – közölte a szakértő. A márkakereskedések akkor kerülnek igazán nehéz helyzetbe, ha ez a válság fél évig elhúzódik. A készleten levő új autókat ugyanis nem tudják olcsóbban adni, hiszen akkor nem tudják kitermelni a magas beruházási- és rezsiköltségeket, másrészt pedig a behozott gépjárművek esetében a 360-as euróárfolyam miatt árat kellett emelniük, és ezt nagyon nehezen tudják érvényesíteni jelenleg a piacon. Akiknél nincs tartalék, nehéz helyzetbe kerültek. Annyiban kedvezőbb a helyzet a 2008-asnál, hogy most a kereskedők és az autótulajdonosok esetében a törlesztési moratórium miatt nem kell attól tartani, hogy bedőlnek a hitelek. Várkonyi Gábor szerint azok járhatnak jól, akik tőkeerejük révén fenn tudják tartani a működésüket, vagy éppen „betáraznak”, és a készleten levő járműveket akkor tudják majd értékesíteni, ha élénkül a piac, és emelkednek az árak.

Márpedig az árak emelkednek, hiszen ha ismét élénkül a gazdaság, és újraindulnak az autógyárak, nehezen tudják pótolni az elmaradást, vagyis kisebb lesz a kínálat mint a kereslet a piacon, másrészt vélhetően fennmarad a jelenlegi euróárfolyam. Az új autó márkakereskedéseknél most még az jelent könnyebbséget, hogy a magyar nettó árak a magas árfolyam mellett igazán versenyképesek az Európai Unióban. Vagyis abban az esetben tudják csökkenteni készleteiket, vagy az eladásaikat növelni, ha külföldi kereskedő vagy magánszemély innen rendel autót. Ezzel együtt viszont az importőrök egy része már „háborús helyzetre” rendezkedett be, bár tömeges elbocsátásoktól vélhetően nem kell tartani. A használt­autó-piac is visszaesett, és ott is az árcsökkenés a jellemző. Arra lehet számítani, hogy a családi adókedvezménnyel igénybe vehető hétszemélyes autók piacán is visszaesés lesz. Itt ugyanis szintén emelkednek az árak, és a szakértő szerint a legtöbb olcsóbb modell már eltűnt a piacról.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) tájékoztatása szerint márciusban 11 478 személygépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ami alatta marad a 2019-es évinek. Az MGE idén 155 ezer személygépkocsi eladásával számol, ezen belül a tisztán elektromos 2500, a plug-in hibrid 1500 lehet, és 26 ezer kisteher-, 4500 nagyhaszon jármű, 4600 motorkerékpár, 850 autóbusz és 3350 pótkocsi forgalomba helyezésére számítanak. Áprilisra és májusra a koronavírus kapcsán foganatosított válságintézkedések és a gyárbezárások miatt mintegy ötvenszázalékos visszaesést is el tudnak képzelni, amelyet a második félév valamelyest kompenzálhat a személygépkocsiknál és a kishaszon-járműveknél.

Májusig szünetelteti termelését a Ford
 

A Ford járműgyártó vállalat vezetése megerősítette, hogy a legtöbb európai üzemében folyó jármű- és motorgyártás ideiglenes felfüggesztése várhatóan legalább május 4-ig tart. Korábban a vállalat arról tájékoztatott, hogy március 19-től több hétre ideiglenesen felfüggesztette a gyártást a Ford legfontosabb kontinentális európai üzemeiben (Saarlouis és Köln Németországban, Valencia Spanyolországban és Craiova Romániában), valamint március 23-án leállította a termelést az Egyesült Királyságban a Bridgend és a Dagenham motorgyárakban.
(PGI)

Kapcsolódó írásaink

Kicsinyes az ellenzék

ĀHétértékelő. A járványt kezelni képes nemzetállamok megerősödése alapjaiban változtathatja meg a mai világrendet – mondta lapunknak Deák Dániel elemző

Mától díjmentes a parkolás

ĀA zsúfolt tömegközlekedési járatokra is hivatkozott Orbán Viktor az egész országra érvényes döntés meghozatalánál

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom